Posty: 12240
Dołączył: 1 Lut 2011r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Jak kontrolować moment dokręcania w szczerym polu? - wozić ze sobą klucz dynamometryczny? Nie jest tani - więc co - po każdym złapaniu gumy gonić do warsztatu? - ma to sens? Jaką mam gwarancję, że mechanik będzie wiedział, jakim momentem ma mi dokręcić koła?
Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i macie tylko to, za co podziękowaliście Bogu w modlitwie wieczorem.... |
|
Posty: 732
Dołączył: 2 Lip 2008r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i macie tylko to, za co podziękowaliście Bogu w modlitwie wieczorem.... |
|
Posty: 38
Dołączył: 22 Lut 2009r. Skąd: Nisko Ostrzeżenia: 100% |
|
|
|
A może znacznie większą. Skąd wiesz jak nie ma badań.
poz |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Zawsze zakłada się układ najbardziej niekorzystny. I dodatkowo stosuje współczynniki bezpieczeństwa.
Wracając do tematu ! CYTAT Jak kontrolować moment dokręcania w szczerym polu? - wozić ze sobą klucz dynamometryczny? Nie jest tani - więc co - po każdym złapaniu gumy gonić do warsztatu? - ma to sens? Jaką mam gwarancję, że mechanik będzie wiedział, jakim momentem ma mi dokręcić koła? Tracę siły, już o tym było na forum - co to ma do pracy warsztatów ? W szczerym polu ... to powinieneś odkręcić koło. Nie powtórzę po raz n-ty czym również skutkuje nieprawidłowe dokręcanie. Reszty poszukaj na forum CYTAT Jaką mam gwarancję, że mechanik będzie wiedział, jakim momentem ma mi dokręcić koła? Brak słów Czekam na argumenty za niestosowaniem kluczy dynamometrycznego. |
|
Posty: 474
Dołączył: 26 Kwie 2009r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
a czy SM wie że po to na wyposażeniu samochodu producenta daje klucz do kół aby ten sam mógł zmienić koło??
i wcale nie jest napisane w instrukcji że koła powinien wymieniać tylko wyspecjalizowany i przeszkolony pracownik przy użyciu klucza dynamometrycznego. sam klucz ma odpowiednią długość dźwigni aby przy jego pomocy kierowca mógł z w miarę odpowiednią siłą przykręcić śruby. większość kół samochodowych przykręcane jest z siłą 110Nm, więc jeśli pneumatyk można tak ustawić to o czym ta cała dyskusja?? |
|
Posty: 12240
Dołączył: 1 Lut 2011r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Bo wiem - jacy są mechanicy w tym mieście - wielu z nich nie wiedziałoby co to dociąganie wstępne, nie mówiąc już o właściwym nastawieniu klucza dynamometrycznego. (sam widziałem - jak "mechanik" wołał kolegę, po czym zaczeła się debata czy klucz jest dobrze nastawniony - a chodziło o głowicę...nie chcę się nawet zastanawiać, czy dokręcał we właściwej kolejnosci....
Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i macie tylko to, za co podziękowaliście Bogu w modlitwie wieczorem.... |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
different - najpierw je trzeba odkręcić.
CYTAT sam klucz ma odpowiednią długość dźwigni aby przy jego pomocy kierowca mógł z w miarę odpowiednią siłą przykręcić śruby. Skupiamy się na warsztatach, które żyją z wymiany kół/opon. CYTAT większość kół samochodowych przykręcane jest z siłą 110Nm, więc jeśli pneumatyk można tak ustawić to o czym ta cała dyskusja different przeczytaj cały wątek: CYTAT Śruby można dokręcać czym się chce. Łącznie z kluczami pneumatycznymi. Ważna jest KONTROLA MOMENTU dokręcania. Jeśli się posiada np. nasadki ograniczające moment - proszę bardzo dokręcać pneumatykiem.
|
|
Posty: 38
Dołączył: 22 Lut 2009r. Skąd: Nisko Ostrzeżenia: 100% |
|
|
|
Czyli odrzucasz argument,
Jeśli wiemy że śruba jest nie atestowana / Made in China/ nie wiemy czy jest mocniejsza czy słabsza niż zakłada producent samochodu, bez cechy, to lepiej dokręcić ją kluczem dyn. lżej i nie być pewien niż mocniej pneumatykiem i być narażony jedynie na trudności w odkręceniu koła. Ja wybieram w takiej sytuacji opcje nr 2 poz |
|
Posty: 38
Dołączył: 22 Lut 2009r. Skąd: Nisko Ostrzeżenia: 100% |
|
|
|
[cytat]Zawsze zakłada się układ najbardziej niekorzystny. I dodatkowo stosuje współczynniki bezpieczeństwa.
Wracając do tematu ! Po tej odpowiedzi już nigdy nie posądzaj mnie o unikanie odpowiedz. poz |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
CYTAT Czyli odrzucasz argument, Jeśli wiemy że śruba jest nie atestowana / Made in China/ nie wiemy czy jest mocniejsza czy słabsza niż zakłada producent samochodu, bez cechy, to lepiej dokręcić ją kluczem dyn. lżej i nie być pewien niż mocniej pneumatykiem i być narażony jedynie na trudności w odkręceniu koła. Ja wybieram w takiej sytuacji opcje nr 2 poz ojej. Następny nie rozumie do czego służy klucz dynamometryczny. Mocniej, słabiej ... Klucz dynamometryczny - to nie jest cudowne urządzenie do "dokręcania jak zaleca producent". To jest narzędzie. Aparat do KONTROLI Twoich czynności. Pozwala Ci być świadomym wykonywanych czynności. Musisz je tylko rozumieć. Nie skomentowałem cytatu mirka777 - a tymczasem widzę, że Ty również nie rozumiesz idei stosowania klucza dynamometrycznego. Stosowanie KD (klucza dynamometrycznego) pozwala Ci wykonać dokręcenie zgodnie z założeniami. Ty przyjmujesz sobie założenia - ale nadal musisz wykonać dokręcenie w sposób ŚWIADOMY. Musisz wiedzieć jak zostało dokręcone. Jaką wartością momentu. Nie można dokręcać w ciemno !! Co to znaczy, że śruba jest mocniejsza ? Ma przesuniętą sprężystości, granicę zniszczenia. Co z tego w wynika ? Cały wątek jest poświęcony stosowaniu tegoż KD - a nie dyskusji czy dokręcić 105 Nm czy 140 Nm Dwa. Zaczynasz znajdować coraz bardziej irracjonalne przypadki. Jeśli masz wątpliwości do śruby to jej nie powinieneś wkręcić - tyle. Śrubę mocniejszą - jeśli dokręcimy tak jak śrubę słabszą - nie ma tragedii. Natomiast odwrotnie JEST. Dokręcenie wykonujemy w zakresie sprężystym. W zakresie działania prawa Hooke'a. Jak one wyglądają do granicy plastyczności ? Gratuluję w ogóle pomysłowości. Teraz dorzuć: a co jak klient przyjedzie i jego piasta, i śruby będzie robiona na zamówienie ? Albo od innego samochodu ? Czyli podsumowując. Nie wiedząc z jaką mamy śrubą do czynienia - lepiej dokręcić ją asekuracyjnie - lżej. Jeśli się odkręci - jest szansa, że uda się to zauważyć. Śruba która w najmniej oczekiwanym momencie się zerwie - pozamiatane. A podsumowując po raz 2 - takiej śruby nie powinieneś wkręcać i po dyskusji. Pomijając wszystko - nawet jak chcesz dokręcić większym momentem - nadal MUSISZ użyć KD. Inaczej nie wykonasz poprawnie dokręcenia. I o tym mówimy. O nim - jako o narzędziu. To jest tak jak byś chciał skopać ogródek łyżką. Nie - od tego jest łopata i ją należy stosować. I nie dyskutuj proszę o położeniu tego ogródka na mapie i o jego przydatności pod uprawy - tylko o łopacie jako narzędziu. |
|
Posty: 102
Dołączył: 31 Sie 2011r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Uważam że SM ma racje co do używania klucza dynamometrycznego przy przykręcaniu kół ale dotyczy to tylko nowych samochodów gdzie nie pchał łap jakiś pseudo mechanik.
Jak śruby były kilkakrotnie przykręcane kluczem pneumatycznym z siłą 400Nm to później używanie klucza dynamometrycznego nie ma już żadnego sensu. Przykręcanie przeciągniętych śrub zgodnie z zaleceniem producenta może doprowadzić tylko do tragedii. |
|
Posty: 331
Dołączył: 18 Sie 2008r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
A ja mam pytanie od cor77 czy podtrzymuje wyzwanie na pojedynek ?
Tj. czy mogę przyjechać na zmianę opon i zostanę wzorowo obsłużony ? Oczywiście anonimowo, w najmniej oczekiwanym momencie wpadnę |
|
Posty: 2857
Dołączył: 17 Maja 2008r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
//moderowano
nie psuj zabawy ;] iPhone 6 64GB Gold nowka sztuka w zafoliowanym pudelku, cena 2700 do negocjacji- wiadomosc pw |
|
Posty: 12240
Dołączył: 1 Lut 2011r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Ile kosztuje owo przykręcanie kół kluczem dynamometrycznym? - Bo rozumiem, że za taka usługe płaci się dodatkowo. Tak sobie myslę, że jest to wymysł majacy na celu wyciągnięcie od użytkowników samochodów kolejnej porcji gotówki. Może ma to znaczenie w samochodach sportowycj, na rajdach i wyścigach.
Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i macie tylko to, za co podziękowaliście Bogu w modlitwie wieczorem.... |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Musiał by być wyjątkowy ignorant, żeby za dokręcanie dodatkowo skroić klienta.
To jest psi obowiązek ! Dokręcić koło jak producent nakazuje. Nie żadna łaska, anie specjalna usługa na życzenie. On nie ma prawa nie dokręcić tak jak zaleca producent. |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Kolega rcdcd 18 marca 2011
zadał pytanie w wątku: http://stalo(...)d=632508 CYTAT cor77 - rozumiem, że dokręcenie to nie problem umiech ? jaka cena ? Odpowiedzi nie uzyskał ... I na onecie kilka słów do tematu: http://wiado(...)kul.html pozwolę sobie zacytować CYTAT 5.) Dokręcanie koła kluczem udarowym. ( to wyjątkowo karygodne gdyż operator nie ma kontroli nad właściwym momentem dokręcenia. Koła winno się dokręcić ręcznie i sprawdzić moment kluczem dynamometrycznym. Każde auto ma ściśle określony moment dokręcenia kół. ) I takie wąteki z forum: http://www.elekt(...)677.html http://www.w201w(...)p=291143 http://www.moton(...)=27&f=12 http://www.moton(...)=45&f=20 http://www.forum(...)ole.html http://klubf(...)t704.htm http://fordf(...)t=127802 http://vwpol(...)&t=29942 http://www.w201w(...)p=291143 Mało ? wpiszcie w google "ukręcona śruba w kole" |
|
Posty: 11
Dołączył: 9 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
ktoś wspomniał o rajdach to dobry przykład,
zawodnicy często wymieniają koła podczas trwania odcinka specjalnego, do dyspozycji mają niewielki krzyżakowy klucz, oczywiste jest to że gość ważący 50KG dokręci koło z siłą powiedzmy 80nm a gosć ważący 100KG dokręci z siłą 200nm, siła zalecana to 120nm, podsumowując jeden dokręci za słabo drugi za mocno, jakoś nie słyszałem żeby odpadały koła w rajdach z takich powodów a obciążenia są ekstremalnie duże, większe niż w ciężarówkach, więc trochę z tą precyzją pan kolega świruje CYTAT A ja mam pytanie od cor77 czy podtrzymuje wyzwanie na pojedynek ? Tj. czy mogę przyjechać na zmianę opon i zostanę wzorowo obsłużony ? Oczywiście anonimowo, w najmniej oczekiwanym momencie wpadnę a starczy ci odwagi żeby po wykonaniu usługi się przedstawić? chciałbym to widzieć |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
To bardzo zły przykład. Oderwany od codziennej rzeczywistości.
Nie rozumiem o czym w ogóle dyskutujemy ? Czy "specjaliści" co 20 lat koła wymieniają chcą się dowartościować ? Chcą być mądrzejsi od konstruktorów ? Czy chcą się popisać "dynamometrem w ręce" ? 5 stron dyskusji wydaje mi się dowiodło, że nie istnieje żaden argument na niestosowanie KD, a co niektórzy w ogóle nie rozumieją idei jego stosowania, podobnie jak nie rozumieją procesów zachodzących w materiale. |
|
Posty: 12240
Dołączył: 1 Lut 2011r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Według tego - co tu jest wypisywane -klasyczne "krzyżaki"powinny zniknąć. Po co w takim razie nie tylko są ciągle w sprzedaży - mało tego - wielu producentów samochdów daje takie klucze na normalne wyposażenie samochodu.
Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i macie tylko to, za co podziękowaliście Bogu w modlitwie wieczorem.... |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Wybacz mirek - ale Ty zaniżasz poziom. W dodatku nie czytasz co było wcześniej napisane. Masz odpowiedź na PW. Potem usunę.
|
|
Posty: 105
Dołączył: 28 Paź 2010r. Skąd: Ostrzeżenia: 20% |
|
|
|
Do sm
Widzę ,że robisz forum tylko dla Einsztajnów A robisz z tego przedszkole i jak jest coś nie na twoim poziomie to zabierasz zabawki(czytaj usunę wpis). Raz SM zabiega o forumowiczów i organizuje durne konkursy a raz jednym "enterem "kasujecie wpisy jednego z najbardziej rozdyskutowanego Mirka??? Dogadajcie się moderatorzy!!! |
|
Posty: 11
Dołączył: 9 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
CYTAT To bardzo zły przykład. Oderwany od codziennej rzeczywistości. Nie rozumiem o czym w ogóle dyskutujemy ? Czy \\\"specjaliści\\\" co 20 lat koła wymieniają chcą się dowartościować ? Chcą być mądrzejsi od konstruktorów ? Czy chcą się popisać \\\"dynamometrem w ręce\\\" ? 5 stron dyskusji wydaje mi się dowiodło, że nie istnieje żaden argument na niestosowanie KD, a co niektórzy w ogóle nie rozumieją idei jego stosowania, podobnie jak nie rozumieją procesów zachodzących w materiale. co jest złego w tym przykładzie? obrazuje to że nawet za słabo lub za mocno przykręcone koło tak łatwo nie odpada przeciętny kierowca nie zmęczy tak auta przez kilka lat co nie neguję używania kluczy dynamometrycznych ale ty poprostu przesadzasz, nie dociera do ciebie że żeby zarobic na chleb nie da się wykonać usługi w 100% zgodnie ze \"sztuką\" tam gdzie zaczyna się walka o utrzymnie rodziny i firmy kończy sie serce do pracy, jestem pewnien że większość zakładów wie jak należy prawidłowo przeprowadzić wymiane koła ale koszty i zaniżająca ceny konkurencja zmusza do oszczędności czasu i obniżenia poziomu usług ale ty tego nie rozumiesz bo spędzasz życie przed kompem czytając i pisząc pierdoły i z tego masz pieniądze każdy by chciał mieć przy wymiania opon wymyte felgi, wyczyszczone piasty, śruby, wyszstko posmarowane i zakonserwowane i DOKRĘCONE i oczywiście jak najtaniej kto chce mieć usługę na takim poziomie jedzie do ASO tylko to niestety kosztuje troszkę więcej w swoich wywodach nie poruszasz tematu opon, żle dokręcone koło w porównaniu do ścierwa na którym ludze jeżdzą to pikuś |
|
Posty: 5022
Dołączył: 20 Lut 2009r. Skąd: stalowa wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Starybacie za to ja widziałem. Przekręcone śruby w piaście i na torze w miedzanej górze koło poszło prosto a auto w lewo. Śruby 30zl, piasta 50, a rozwaliło opone, felge i tarcze, plus lakierka nadkola
"Są tylko trzy prawdziwe sporty: Walki byków, wspinaczka, motorsport, a reszta to tylko gry". - Ernest Hemingway. |
|
Posty: 1216
Dołączył: 8 Sie 2006r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Oczywiście, że przesadzam.
Jeśli ktoś zajmujący się na co dzień wymianą kół śmie pisać, że ma dynamometr w ręce - to ja śmiem pisać, że temperatura otoczenia ma wpływ na wskazania klucza. |
|
Posty: 11
Dołączył: 9 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
CYTAT Starybacie za to ja widziałem. Przekręcone śruby w piaście i na torze w miedzanej górze koło poszło prosto a auto w lewo. Śruby 30zl, piasta 50, a rozwaliło opone, felge i tarcze, plus lakierka nadkola skąd wiesz że były przekręcone? w jakim aucie? przy jakiej prędkości? //bo w piaście zostały kawałki śrub. |
|
Posty: 11
Dołączył: 9 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
no to że sie urwały to wiemy tylko nie wiemy czy był to efekt złego dokręcenia
|
|