Jedziesz na hulajnodze lub rowerze? Musisz być trzeźwy



Piękna pogoda zachęca do aktywności na świeżym powietrzu. Wielu z nas wybiera rower lub hulajnogę elektryczną jako środek transportu. Należy jednak pamiętać, że kierowanie tymi pojazdami w stanie nietrzeźwości stanowi poważne wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości 2500 zł.
1. Jazda pod wpływem alkoholu – konsekwencje prawne
Zgodnie z przepisami Kodeksu wykroczeń, kierowanie rowerem, hulajnogą elektryczną pod wpływem alkoholu jest wykroczeniem:
• Stan po użyciu alkoholu: mandat w wysokości 1000 zł• Stan nietrzeźwości: mandat w wysokości 2500 zł
Te przepisy dotyczą nie tylko kierujących pojazdami mechanicznymi, ale również rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych.
2. Najważniejsze obowiązki rowerzystów
Rowerzysta ma obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, jeśli są wyznaczone w kierunku jazdy, na trasach wspólnych z pieszymi – zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszym, zwolnić i ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu dla pieszych.
Ruch rowerzysty po chodniku jest dozwolony wyłącznie, gdy:
• sprawuje opiekę nad dzieckiem do 10. roku życia poruszającym się rowerem,• chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, przy dozwolonej prędkości pojazdów na jezdni powyżej 50 km/h i braku drogi dla rowerów,
• panują warunki pogodowe zagrażające bezpieczeństwu (np. silny wiatr, opady, mgła, śliska nawierzchnia).
3. Przepisy dotyczące dzieci na rowerze
• Dziecko do 10. roku życia może poruszać się rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.• Dziecko do 7. roku życia można przewozić na rowerze wyłącznie w foteliku lub przyczepce, a osoba przewożąca musi mieć ukończone 17 lat.
4. Obowiązkowe wyposażenie roweru
Rower musi być wyposażony w:
• przednie światło – białe lub żółte selektywne,• tylne światło odblaskowe (inne niż trójkąt) i pozycyjne – czerwone,
• sprawny hamulec,
• dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
5. Zasady poruszania się hulajnogą elektryczną
Kierujący hulajnogą elektryczną powinien korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są dostępne, w razie ich braku – poruszać się jezdnią, jeżeli dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h, korzystać z chodnika tylko wtedy, gdy:
• nie ma infrastruktury rowerowej, a• na jezdni obowiązuje ograniczenie prędkości powyżej 30 km/h.
Na chodniku obowiązuje:
• poruszanie się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,• zachowanie szczególnej ostrożności,
• ustępowanie pierwszeństwa pieszym.
6. Dodatkowe przepisy dla użytkowników hulajnóg elektrycznych
Maksymalna dopuszczalna prędkość: 20 km/h. Osoby poniżej 18. roku życia muszą posiadać:
• kartę rowerową, lub• prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T.
• Dzieci do 10. roku życia mogą korzystać z hulajnogi elektrycznej wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
7. Zabronione zachowania (zarówno na rowerze, jak i hulajnodze)
Zabrania się:
• przewożenia osób, zwierząt lub ładunków,• holowania pojazdów,
• czepiania się pojazdów,
• jazdy tyłem.
Każdy uczestnik ruchu drogowego, niezależnie od tego, czy porusza się samochodem, rowerem, hulajnogą czy pieszo - odpowiada za bezpieczeństwo swoje i innych. Brawura, brak rozsądku oraz jazda pod wpływem alkoholu mogą prowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń.
Apelujemy o rozwagę, przestrzeganie przepisów i wzajemny szacunek na drodze. Twoja odpowiedzialność może uratować życie.
Komentarze
H W D P
......
......
.....
....
Troll pracujący w ST.M
A widocznie pieszy może chlać w opór i się zataczać
Jest tylko jeden przypadek, że rowerzysta ma pierwszeństwo przed wjazdem na przejazd - ma go przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną - art 27.1a. Rowerzyści nadużywają tego jeżdżąc za szybko kompletnie nie weryfikując czy są widziani przez kierowców. Tak jakby mieli klapki na oczach. Dodam, że mają pierwszeństwo przed skręcającym w drogę poprzeczną, ale już przed jadącym samochodem drogą poprzeczną pierwszeństwa przed wjazdem na przejazd nie mają!
A dlaczego nie napiszecie, że przejazd dla rowerów nie jest częścią drogi dla rowerów. Rowerzyści mają na nim pierwszeństwo gdy już na nim są, a nie przed nim. Natomiast obserwując rowerzystów, to oni traktują przejazdy dla rowerów jak drogę dla rowerów i nawet nie zwracają uwagi na to co na jezdni się dzieje. Mało tego rowerzyści myślą, że jak jadą drogą dla rowerów wzdłuż drogi z pierwszeństwem to mają pierwszeństwo na przejazdach względem samochodów wyjeżdżających z drogi podporządkowanej - a to nieprawda. Pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów reguluje art 27. 1. a nie znaki drogowe. Generalnie rowerzyści nie mają pojęcia o przepisach ruchu, a nawet jak mają to nie stosują się i stąd tyle wypadków - tylko dzięki ostrożności kierowców nie ma ich zdecydowanie więcej.