Co dalej z zieloną falą?

Image

To, że zielona fala nie działa poprawnie, wszyscy wiemy. System znajduje się na głównym trakcie komunikacyjnym Stalowej Woli. Radny napisał interpelację, sprawą zajęły się: Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Stalowej Woli, jak również PZDW w Rzeszowie.

Zielona fala (Staszica- Al. Jana Pawła II), zaopatrzona w sekundniki, miała sprawić, że jadąc przez miasto nie trzeba będzie co chwilę zatrzymywać auta i czekać na zmianę koloru świateł. Tak nie jest i fala sobie, a synchronizacja sobie. Jak już pisaliśmy, radny SPS Damian Marczak złożył interpelację z prośbą o podjęcie działań w sprawie optymalizacji tego systemu. Miasto pismo przekazało administratorom dróg. Była droga krajowa nr 77, na odcinku od ul. Staszica przez Al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. KEN, jest drogą powiatową, podlegającą Zarządowi Dróg Powiatowych w Stalowej Woli, natomiast Al. Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. KEN do skrzyżowania z ul. 11-go Listopada, znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 871, będącej w zarządzie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Stalowowolski ZDP przejął w administrowanie byłą drogę krajową nr 77 na odcinku od skrzyżowania z ul. KEN do granicy powiatu stalowowolskiego, co równoznaczne jest z przejęciem następujących sygnalizacji świetlnych, znajdujących się:

- na skrzyżowaniu Al. JPII z ulica osiedlową przy stacji paliw Lotos,
- na skrzyżowaniu Al. JPII z ul. ks. J. Popiełuszki,
- na skrzyżowaniu ulic: Staszica i Mickiewicza,
- na skrzyżowaniu ulic: Energetyków i Wrzosowej,
- na przejściu dla pieszych na ul. Staszica.

Jak dowiadujemy się z pisma ZDP, Zarząd Dróg Powiatowych nie dokonywał żadnych zmian w samych programach sygnalizacji świetlnych, jak w również w procedurze koordynacji tych urządzeń, a wszystkie parametry są w takiej konfiguracji, jaką zaprojektowała i wdrożyła GDDKiA, która kiedyś tą drogą zarządzała. Jak przyznaje ZDP zmiany w zielonej fali są konieczne, ale póki co ich nie będzie. Powód? Liczne prace budowlane, które były i nadal są prowadzone na terenie miasta, takie jak: budowa obwodnicy, remont mostu na Czarnieckiego, budowa nowego mostu na Sanie, przebudowa KEN. Te duże zmiany komunikacyjne sprawiają i będą sprawiać, że poziom natężenia ruchu na poszczególnych ulicach ulegnie modyfikacji. Póki co, nie ma możliwości przewidzenia jak się to rozłoży w końcowej fazie. Nie ma więc sensu podejmowanie działań, gdy nie ma się pełnego obrazu sytuacji. A zmiany te wiązałyby się z kosztami projektowymi. Po zakończeniu prac budowlanych będzie można przeprowadzić badania natężenia ruchu i przystąpić do ustalania co i gdzie jest potrzebne. Dopiero wówczas zlecone będą prace mające na celu opracowanie systemu komunikacyjnego.

- Pochopne działania w efekcie wygenerowałyby potrzebę przeprowadzenia kolejnych prac projektowych i wprowadzenie kolejnych zmian w programach sygnalizacji (aktualizacja programów sterowania do nowych natężeń ruchu)- wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Stalowej Woli Piotr Śliwiński.

Na ruch miejski trzeba będzie spojrzeć globalnie i pomyśleć nie tylko o ulicach, które obejmuje fala, ale również na te ościenne. Obwodnica czy nowy most wyprowadzą ruch z niektórych odcinków, co może spowodować zupełną zmianę organizacji tego ruchu. Po zakończeniu prac trzeba będzie opracować i wdrożyć taki systemu, który sprawdzi się w mieście. Odniesiono się również do propozycji radnego Damiana Marczaka, a dotyczącej całkowitego wyłączania w godzinach 00:00 do 5:00 sygnalizacji świetlnej, co miałoby pozwolić na swobodne przejechanie przez miasto w czasie, gdy ulice są puste.

Jak się okazuje sprawa nie jest taka prosta, ponieważ faktycznie, „zwyczajnym” kierowcom takie ułatwienie dałoby komfort płynnej jazdy, ale równocześnie pozwoliłoby na łamanie przepisów innym użytkownikom dróg. W Stalowej Woli, w godzinach nocnych, nierzadko dochodzi do wyścigów ulicznych. Wprowadzanie kolejnych ułatwień nieodpowiedzialnym kierowcom, zmniejszyłoby bezpieczeństwo na naszych drogach.

- Na ulicach miejskich nie wprowadza się fazy PREFERENCE tj. uprzywilejowania dla kierunku głównego, ze względu na potrzebę zduszenia nadmiernej prędkości pojazdów przy wjeździe przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Wyłączenie sygnalizacji w godzinach nocnych spowoduje właśnie powstanie takiej fazy PREFERENCE na ciągu Al. JPII i ul. Staszica, ul. Energetyków. Należy pamiętać również, że w warunkach nocnych, na skrzyżowaniach mogą pojawić się inni użytkownicy dróg tj. piesi, rowerzyści i również w tym kontekście bezpieczeństwa ruchu należy dbać o utrzymanie prędkości dopuszczalnej na drodze. Pozbawienie niechronionych uczestników ruchu drogowego sygnału zielonego, poprzez wyłączenie sygnalizacji, przy znacznie nadmiernych prędkościach jazdy pojazdów na uprzywilejowanym ciągu Al. JPII i ul. Staszica, doprowadziłoby do powstania tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych- wyjaśnia Piotr Śliwiński.

Do sprawy odniósł się również Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Jak wynika z pisma, rzeszowski ZDW planuje na swoich odcinkach dróg zlecić opracowanie projektu stałej organizacji ruchu na skrzyżowaniach z istniejącą sygnalizacją świetlną:

- DW nr 871 Komisji Edukacji Narodowej z ul. Niezłomnych w Stalowej Woli,
- DW nr 871 Al. JPII z ul. Chopina i z ul. Okulickiego,
- DW nr 871 Al. JPII z ul. KEN.

Jak wyjaśnił zastępca dyrektora ds. przygotowania inwestycji Krzysztof Siwek, wdrożenie nowych projektów z aktualnymi cyklami sygnalizacji poprawi płynność i bezpieczeństwo na tychże skrzyżowaniach.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Polan

przecież ty miruś masz identyczne usposobienie jak małpa a komuś wciskasz jakieś kity z małpim genem. Ja chodzę przynajmniej po ziemi a ty dalej skaczesz z gałęzi na gałąź i do tego z wrzaskiem

~...

przejścia dla pieszych w formie wysepek - piękne rozwiązanie z innych miast i krajów się sprawdza w tym temacie ;) - i nie ma durnego przepisu o pierwszeństwie pieszych (może nie w PL).
A światła swoją "drogą" miały być dawno temu skonfigurowane, wodolejstwo ...nic więcej...byle od siebie i brak odpowiedzialności jak zwykle...

~Mirek

~Po-lan, widzisz, tyle ludzi posiada gen + i są ludźmi, a ty jesteś wyjątkiem, chyba masz 2 + i dlatego jeszcze jesteś małpą, musisz poczekać na swoją kolej z dalszym rozwojem w stronę ludzkości, może miałeś jakichś niedalekich kudłatych przodków co chodził po drzewach i stąd masz taki rozum.

~Mirek

~Po-lan, jak że mi przykro małpiatko z +.

~Polan

o ho, ho miruś się odezwał z małpim genem

~Mirek

~tajger, widzisz, ja bym małpiego tematu nie ruszał bo to dotyczy 85 % społeczeństwa i nic na to nie poradzą, gdyby taka małpa ~Po-lan i ~tajger tego nie wywołały. To może być niewygodny temat, ale tak jest.

~Mirek

~tajger, cyt: "ale małpy tak mają" masz racje, jesteś tego przykładem. No ja genu małpiego nie mam w przeciwieństwie do ciebie.

~tajger

ty mirek nigdy niczego nie pojmowałeś i nie pojmujesz ty tylko masz wysokie mniemanie o sobie ale małpy tak mają

~ww2

Nic się nie da zrobić, bo za par lat może będzie znów jakaś zmiana w układzie komunikacyjnym! Jak się nie chce, to się wytłumaczenie jakieś znajdzie. Problem "Zielonej fali" na ul. Staszica i Alejach Jana Pawła II był trudny da rozwiązania z powodu liczby skrzyżowań i ich wzajemnej zróżnicowanej odległości i opowiadanie o tym, że tu się da coś dostosować przy zmieniającym się obciążeniu, jest zwykłym mydleniem oczu. Nie da się! Fachowcy od "zielonej fali" nie potrafią zsynchronizować dwu bliskich sobie skrzyżowań na Górce Rozwadowskiej, co powoduje bezsensowne stanie w korkach i wypalanie paliwa pod światłami. Myślę, że Ci geniusze z Górki, którym tak bardzo zależało na światłach co 50m teraz żałują swojej inicjatywy wąchając spaliny z rur wydechowych.

~Mirek

~Po-lan, byś mi nie zarzucał że niepoprawnie wpisałem ten gatunek małpy Rezus to poprawiam pisownie, pisze się Rhesus i od niej dostał nazwę czynnik Rh we krwi u której pierwszy raz go wykryto. Ale ty głąbie i tak tego nie pojmiesz.

~Mirek

~Po-lan, widzisz ~Po-lan, ja nie mam genu ma-łpy Rezus jak ty i to ty łaziłeś po drzewach.

~Mirek

~musik ty jeszcze jesteś za-sr-an-iec.

~Mirek

~czort, to najwyższy czas by przegrały PiS-uary i przegrają.

~musik

co to za pędrak ten mirek, musi jakaś peowska szuja

~bojar

10 lat temu mirek nie mieli a też wygrali i to z takim delikwentem co miał 70% poparcia. Kapujesz? Wygrana Czajkowskiego to tragedia dla Ojczyzny. Kapujesz misiu?

~Polan

mykaj na drzewo mirek banany prostować

~Mirek

Nawet ~czort co gó-no wort zabiera głos. Ale PiS-uary pełne mo-cz-u.

~Mirek

~bojar, dlaczego id-io-tę z siebie robisz, 5 lat temu to rządziły pis-uary i miały Pegasusa by móc wpływać na wybory, teraz na pis-uarów można nas-zcz-ać.

~czort

oj Menel, Menel co się z tobą porobiło.

~Rochu

jan, tych co im się spieszyło już nie ma na tym padole. Co ci da zielona fala? Zaoszczędzisz 5 sekund?

~Polan

że na pisowca trzeba głosować to każdy Polak wie że to konieczne

~bojar

-Mirek, 5 lat temu też pisałeś że wygra Trzaskowski, co piszę pisałeś że wygrał

~Mirek

~Ryk 12, ~Tygrees 23, a wy pis-uary na kogo będziecie głosować, na Nawrockiego, czy Batyra.

~Mirek

~Tygrees 23, lepiej na"na platfusa tuska " niż pis-uara do szcz-an-ia.

~Mirek

~Ryk 12- pis-uarze do sz-cza-nia, leci poparcie, ale i tak wygra, a tobie tylko pozostanie ryczeć dalej.

~jasio

łapac zielonych i do pracy w peger

~boby

Na PKP jest większy problem tam się najdłużej czeka..

~jan

..... ZDP vel starosta niech nie ściemnia remontami i innymi pracami drogowymi, zielona falę trzeba przywrócić DO POPRAWNEGO DZIAŁANIA, do stanu gdy zarządzała nią GDDKiA, dziś raczej mamy falę czerwoną, po ruszeniu od Patrioty i płynnym przejechaniu świateł koło centrum 4 pod katedrą czekamy około 15-20 sek. na zielone, gdy ruszymy za chwilę gaśnie zielone koło szpitala .....

~Express

A może zajęli by się władze miasta zaporą na przejeździe kolejowym na ul. Klasztorna ? Ile benzyny , czasu muszą stracić kierowcy czekając na otwarcie drogi !!! Czekając przed jak i po przejeździe składu kolejowego !!! Pociąg pewnie już dojechał na następne stacje a ten przejazd dalej zamknięty !!!

~oki

Trochę się poprawiło, bo już działa zielona fala pomiędzy przejściem dla pieszych koło Kaprysu, a skrzyżowaniem przy szpitalu/liceum. Ale na odcinkach gdzie są przejścia dla pieszych bez świateł to płynny przejazd na fali nie jest możliwy. Piesi mają gdzieś kierowców i nie stać ich na zatrzymanie się na chwilę by przepuścić samochody. Najgorzej gdy jeden pieszy przechodzi, a ledwo przejdzie pojawia się drugi, a potem trzeci i kolejny. I nieraz 10 samochodów stoi by przepuścić jednego pieszego. Dzięki pierwszeństwu pieszych jest więcej spalin w mieście.