S74- brakujące ogniwo do pełnej komunikacji regionu z Polską

Image

Wersja, którą wybrano jest najlepsza z możliwych. To pewnego rodzaju sukces, wariant samorządowy, ponieważ uwzględniono w nim szereg wniosków i uwag wynikających z rozmów i konsultacji społecznych. S74 nabiera właśnie realnych kształtów.

W piątek 25 listopada br. w Inkubatorze Technologicznym zorganizowano konferencję prasową, podczas której zaprezentowano wariant społeczny drogi ekspresowej S74 Opatów- Nisko. Na spotkaniu obecny był wiceminister Infrastruktury Rafał Weber, wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, starosta powiatu stalowowolskiego Janusz Zarzeczny, starosta powiatu niżańskiego Robert Bednarz, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, zastępca burmistrza Niska Zbigniew Kotula, wójt gminy Zaleszany Paweł Gardy, wójt gminy Pysznica Łukasz Bajgierowicz, wójt gminy Radomyśl nad Sanem Jan Pyrkosz, zastępca dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA Wiesław Sowa, radni niżańscy, stalowowolscy i inni.

Droga ekspresowa S74 połączy ze sobą drogę S12 z drogą S19. To długo wyczekiwana inwestycja, dzięki której możliwy będzie większy rozwój gospodarczo- społeczny regionu. A wszystko to przez lepsze możliwości transportowo- komunikacyjne.

ZANIM PODPARPACIE PODŁĄCZONO DO ŚWIATA, CZYLI… 3 SKOKI KOMUNIKACYJNE

- Trzeba tu wspomnieć o inwestycjach, które już zostały zrealizowane- mówi wiceminister Infrastruktury Rafał Weber- a zostały zrealizowane dzięki decyzjom rządu Prawa i Sprawiedliwości. Pierwsza inwestycja, to obwodnica Stalowej Woli i Niska. W roku 2016, decyzją ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, zostały na ten cel przypisane środki finansowe. W tym samym roku został ogłoszony przetarg na realizację. W roku 2017 nastąpiło podpisanie umowy, w roku 2018 prace projektowe, w roku 2019 uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji, czyli pozwolenie budowlane, w roku 2019 miało miejsce wejście na plac budowy i od maja 2021 roku obwodnica funkcjonuje, obsługuje ruch transportowy Stalowej Woli i Niska. Drugą inwestycją strategiczną z punktu widzenia rozwoju transportowego jest Via Carpatia. Ona też powstała dzięki rządowi Prawa i Sprawiedliwości.

Wiceminister Rafał Weber przypomniał, że środki na ten cel przypisano w 2017 roku, dzięki poszerzeniu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Już w 2021 i 2022 dało to możliwość uruchomienia poszczególnych odcinków tej drogi. W kwietniu br. Via Carpatia została połączona z drogą szybkiego ruchu Rzeszów- Lublin.

Najważniejsze projekty infrastrukturalne dla Podkarpacia stały się więc faktem. Teraz do tych połączeń dopasowana została S74. Pozwoli to na skomunikowanie tej części Polski z resztą kraju. Przemieszczanie się w każdym kierunku otwiera wiele możliwości rozwojowych.

- Ten trzeci skok będzie prawdziwym fundamentem rozwoju transportowego województwa podkarpackiego. S74 zapewni bezpośrednie połączenie z autostradą A1, bo to właśnie na autostradzie A1 trasa 74 kończy swój bieg, a autostrada A1 to oczywiście wygodne i bezpieczne połączenie z wybrzeżem, portami morskimi, z kurortami nadbałtyckimi, ale to również poprowadzenie ruchu do zachodniej części Polski, także do autostrady A2. Całe województwo podkarpackie uzyska połączenie, które zapewni bezpośredni dostęp komunikacyjny do głównej sieci transportowej, nie tylko Polski, ale też Europy Zachodniej- mówi Rafał Weber.

Pozytywne decyzje ministra Adamczyka otworzyły Podkarpaciu okno na świat.

S74- PAJĘCZA SIEĆ KOMUNIKACYJNA STAJE SIĘ FAKTEM- DECYZJA ŚRODOWISKOWA ZŁOŻONA

Do pełni szczęścia brakowało już tylko jednego- decyzji środowiskowej. I ta właśnie jest w fazie realizacji, co stawia kropkę nad „i” w całym tym zadaniu.

W 2018 roku mieliśmy pozytywną decyzję ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Projekt S74 przekazano do prac przygotowawczych, ogłoszono przetarg na studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowe. Umowa została podpisana w maju 2019 roku.

- Dziś chcieliśmy zakomunikować, że został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu drogi środowiskowej, dla przebiegu drogi ekspresowej S74 między Opatowem a Niskiem. To bardzo ważny krok milowy, to położenie kamienia milowego, ponieważ pokażemy wariant, który w analizie został pokazany jako ten optymalny, najmniej kontrowersyjny, do którego było najmniej uwag społecznych i samorządowych- mówi wiceminister Weber.

Przy tego typu projektach zawsze jest wiele kontrowersji, dlatego wybór trasy nigdy nie jest łatwy. Przy S74 udało się wybrać rozwiązanie poparte przez samorządy województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego, na terenie których droga będzie przebiegać.

- Wariant samorządowy, wariant społeczny został tak nazwany, ponieważ uwzględnia szereg uwag, wniosków, propozycji, które spłynęły w ramach konsultacji. GDDKiA wyszła naprzeciw wielu wnioskom, które w trakcie konsultacji społecznych, jeżeli chodzi o realizację tej inwestycji, padały- mówi Rafał Weber.

JAK PRZEBIEGNIE S74 NA ODCINKU OPATÓW- NISKO

Trasa ma mieć 72 km długości i posiadać ponad 120 przejść dla małych i dużych zwierząt. Prace ruszą jeszcze w tym roku, a zakończyć się mają za 2 lata.

Trasa zaczyna się w Opatowie (koniec obwodnicy) i biegnie w stronę Lipnika (I węzeł połączy miasto z DK9), potem idzie do Samborca (II węzeł łączący się z DK 79- na Kraków i Sandomierz), Tarnobrzega (III węzeł łączący drogę 723 z Sandomierzem i Tarnobrzegiem, wpina się w obwodnicę Tarnobrzega), Gorzyc (IV węzeł łączący Sandomierz z Gorzycami), Zaleszan (węzeł V, DK 77 łączący się z Gorzycami i Stalową Wolą), Turbi (węzeł VI łączy Wólkę Turebską z Turbią i lotniskiem), potem trasa przejdzie przez nowy most na rzece San i dojdzie do Radomyśla (węzeł VII, droga 855 łącząca Stalową Wolę i Radomyśl), do Pysznicy (węzeł VIII łączący Stalową Wolę i Pysznicę), Kłyżowa (węzeł IX łączący Kłyżów i Zarzecze) i Niska (węzeł X Nisko Zapacz komunikujący z S19 poprzez Lublin i Rzeszów).

Trasę tak pomyślano by mieszkańcy okolicznych miejscowości mieli łatwy dostęp do dróg, a co za tym idzie, mogli szybciej podróżować, docierając chociażby do S19. Da to możliwość rozwoju firmom, ułatwi skomunikowanie stalowowolskiej strefy ekonomicznej rozwijając lokalny potencjał gospodarczy, ale też przyczyni się do indywidualnego wzrostu poziomu życia, bo ułatwi dotarcie do zakładów pracy, szkół i ośrodków kultury, odciąży też transport w miastach wyprowadzając ruch ciężki z osiedli i uliczek, przyciągnie w końcu nowych inwestorów, dla których transport jest kluczowym punktem działania. Pojawią się też nowe miejsca pracy dla mieszkańców Podkarpacia i nowe możliwości.

Marszałek województw podkarpackiego Władysław Ortyl budowę S74 uznał za ważne zadanie.

- To bardzo ważna decyzja, ważny etap, historyczny, jeden z ważniejszych kroków milowych- powiedział marszałek.

Wszystkie nowe drogi są ze sobą związane i nie można by nie pomyśleć w tym kontekście jeszcze o S74, która spaja pozostałe inwestycje zrealizowane przez obecny rząd. Daje to nowy kręgosłup komunikacyjny Podkarpacia, całej Polski- stwierdził marszałek.

- Droga S74 obsługuje wielkie aglomeracje, przemysłową i społeczną, która nazywa się Czwórmiastem. Jest to istotne, aby zamieszkująca ludność w tym obszarze, ponad 350 tys., miała dobry układ komunikacyjny wewnątrz, miała dobrze zagospodarowaną przestrzeń, w sposób nowoczesny, bardzo funkcjonalny, żeby miała dobre połączenia zewnętrzne, wewnętrzne, kolejowe i drogowe. O to trzeba zadbać i to jest w planach uczestników tego projektu, jakim jest Czwórmiasto i ta wielka komunikacja musi się łączyć z Polską i Europą, bo to jest bardzo ważne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego Podkarpacia i kraju- mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Podziękowania za skuteczne doprowadzenie planów do realizacji złożyli lokalni samorządowcy.

- Stalowa Wola, nasz region, ma szansę na kolejną wielką bramę na świat pod względem gospodarczym, komunikacyjnym, dlatego, że droga szybkiego ruchu S74 komunikująca cały nasz region, nasze miasto do głównych węzłów autostradowych, polskich, również w układzie komunikacji europejskiej, to wielka szansa i nadzieja gospodarcza dla naszego miasta, to naprawdę wielkie szczęście, że nam, samorządowcom tej ziemi przypada możliwość sprawowania mandatu samorządowego w czasach kiedy rząd Prawa i Sprawiedliwości tak mocno stawia na naszą ziemię, która, trzeba to powiedzieć bardzo wyraźnie, przez wiele lat była omijana pod względem strategicznych, rozwojowych, wielkich infrastrukturalnie inwestycji- mówi prezydent Lucjusz Nadbereżny.

Skrzyżowanie S19 i S74 na naszej ziemi to zmiana gospodarcza i szansa rozwoju dla naszego regionu. A na innowacje na terenie polski południowo- wschodniej już popłynęły grube miliardy. Dość wspomnieć, o czym mówił na konferencji Rafał Weber, że tylko na odcinek S74 na naszym obszarze pójdzie około 3 mld 400 mln zł. Pieniądze te mają być zapewnione decyzją rządu jeszcze w tym roku, dzięki rządowemu Programowi Budowy Dróg na lata 2021-2030.

Przewiń do komentarzy



























Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Polak

Wstęp do gospodarki centralnie sterowanej. Plan docelowy w uproszczeniu wygląda tak: lud ma być niezdolny do samostanowienia poza państwem. Państwo ma kontrolować wszelkie sektory zatrudniające. Lud ma być utrzymywany na granicy przeżycia tak, żeby z głodu nie umarł, ale też nie mógł zarabiać więcej niż mu państwo pozwoli. Lud ma wykonywać rzeczywistą pracę za ochłap (i wierzyć że tak ma być i że jest "wolny"). Z owoców pracy ludu ma korzystać państwo, nie lud. A z największych degeneratów zrobi się policję polityczną na wypadek, gdyby lud zechciał się zbuntować (ukry się tu pięknie nadają).
Tak już było kiedyś w żydobolszewii (może bardziej brutalnie, ale schemat ten sam - a do brutalności chętnie niektórzy by wrócili). A benito mussolini - twórca faszyzmu mówił tak: "wszystko w państwie, nic poza państwem, nic przeciwko państwu." Więc zabawnie jest jak komuchy i "normalsi" nazywają myślących inaczej niż oni faszystami. Sami nimi są.A jak komuś się wydaje, że to brednie, to niech poczeka parę lat (tak do maksymalnie 2030) i zobaczymy ile z tego się spełni.

~Moi

Jak zwykle nie brakuje "mądrych" wpisów opozycyjnych trolli.
Dziękujemy kochani.

e2rds

~Gość, bo tu chodzi o gonienie króliczka, a nie dogonienie i złapanie.

~Ola

Zaufanie ludu do władzy wzrasta - wprost proporcjonalnie do dokonań. To porównywanie do Kwiatkowskiego czy Grabskiego to kpina z ludzi - płatników podatków. Założenia lewicowe przejęte w całości.

~MottodlaElyty

To ile domów jest do wyburzenia w Yurbii, Rzeczycy, Brandwicy, Jastkowicach i Pysznicy? Chyba dziennikarze o to zapytali? Czy są tylko tubą propagandową na pasku władzy?

~Gość

Czytam, czytam i nic nie wiem. Proste pytanie. Który wariant został wybrany??? Odpowiedź: Wybrany został wariant nr ... (autorze dopisz), lub nie pisz więcej.

~dojna zmiana+

A gdzie kartony? Tak z gołymi rękami p. wiceminister przyjechał.

~tyu

Będzie szła przez Sandomierz, Tarnobrzeg i do Radomyśla ???? przecież to SKANDAL !!!! zamiast w miarę w linii prostej to takie wygibasy ! ale ci ludzie nie mają pojęcia jak zrobić normalnie i ekonomicznie tylko robią huk wie co za nasze pieniądze.!!

~lll

Na obwodnicy stalowej i niska już poprawki, zrywana jest nawierzchnia ,na razie w dwóch punktach !!

~Bejrut

Widzę że nie zabrakło gminnego węglarza smiech2 Jeszcze trochę miejsca w kadrze dla innych zostało, ale jakby trzeba było się schylić, a gacie nie podgumkowane, to by szwy na bank trzasnęły smiech2

~pytanie

Czy nie ;lepiej i ekonomiczniej byłoby puścić drugi pas drogi od Vivo /byłaby szersza i bezpieczniejsza i nie trzeba byłoby dodatkowo mostu stawiać / O co tu chodzi, czy aby tylko wydatkować grosz publiczny ?

~Nisko

I Sroka ryjka tam wsadził nieudacznik.

wyborca

Komu ta droga potrzebna???

e2rds

Jak na razie to kolejny raz śmierdząca kiełbasa wyborcza, a realizacja nowej kiełbaski to może 2030 rok.

~kkkk

Nie koniecznie. przejścia dla zwierząt to też przepusty różnego rodzaju

~amo

Nie powiedziano najważniejszego kiedy S 74 powstanie? Droga ekspresowa S 74 miała powstać do 2023 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podaje żadnych informacji w tym temacie. Na razie to tylko bicie piany.

~ Rebeliant

Ale tłumy na tym spędzie ! Góra 20 osób które były bo być musiały . A najbardziej zainteresowanych , którym zabrane będą pola , działki , wyburzone domy , totalnie zlekceważono ! A najbardziej szokujące jest wybudowanie na trasie liczącej 72 kilometry aż 120 przejść dla zwierząt ! Czyli co 600 metrów jakaś kładka lub większy pomost po których zwierzęta będą mogły bezpiecznie dla siebie i kierowców się przemieszczać . Co 600 metrów !! Widać że jakiś " znajomy króliczka " ma firmę specjalizującą sie w tego typu budowlach i dodatkowo bardzo " martwi " się o bezpieczeństwo na tej drodze . Jestem ciekaw ile takich bezpiecznych przejść dla zwierząt jest na trasie przebiegu autostrady A1 od granicy z Czechami do Gdańska , a która to trasa jest aż dziesięciokrotnie dłuższa od planowanej S 74 ? Nie jestem pewien , ale chyba nie jest takich przejść więcej niż 30 , no góra 50 ! Ale cóż ? Jak jest okazja zarobić to głupi nie skorzystałby z takie możliwości !