Po co nam amortyzatory w samochodzie i możliwe awarie

Materiał zewnętrzny Image

Każdy kierowca wie, że samochód posiada amortyzatory, które zapewniają komfort podczas jazdy. Jednak nie wszyscy rozumieją, że oprócz komfortu ta część zamienna spełnia wiele innych bardzo ważnych funkcji. W warunkach dróg krajowych wspornik amortyzatora i on sam często wymagają naprawy i wymiany, ponieważ muszą dużo pracować. Ważne jest, aby monitorować ich stan i w razie potrzeby naprawić lub wymienić.

Dlaczego amortyzatory są tak ważne?

Amortyzator to złożona część techniczna, którą jest cylinder wypełniony olejem lub gazem, wewnątrz którego pracuje tłok. Amortyzatory montowane są w parze ze sprężynami. Te dwa elementy kompensują drgania nadwozia podczas jazdy: na wyboistych drogach sprężyna „dociska” koło tak, aby zawieszenie nie uderzało w nadwozie, a amortyzator przeciwnie, wypychając koło na jezdnię.

Jazda bez amortyzatorów, lub gdy amortyzatory tylne lub przednie są niesprawne, zamienia się w koszmar – auto nie prowadzi się dobrze i bardzo się trzęsie. Główną funkcją amortyzatorów jest eliminacja drgań pionowych. Występuje nie tylko wtedy, gdy koła wpadają w dziurę lub na kamień, ale także podczas hamowania, skręcania lub innego manewru. Co więcej, im wyższa prędkość, tym bardziej odczuwalne będą te oscylacje. Dlatego tak ważne jest, aby w samochodzie były zamontowane wysokiej jakości, sprawne amortyzatory.

Ponadto te części zamienne są niezbędne, aby kontakt przyczepności koła z drogą był zawsze stabilny i mocny. Jeśli amortyzator ulegnie awarii, od razu widać to po tym, jak samochód zaczyna nierówno podskakiwać na każdej przeszkodzie.

Amortyzatory sprawiają, że samochód jest stabilniejszy podczas ruchu, zapewniając jego bezpieczeństwo i sterowność. Pozwala również chronić karoserię i elementy zawieszenia przed wstrząsami mechanicznymi, wydłużając ich żywotność.

Tak więc w przypadku awarii amortyzatora samochód staje się mniej sterowalny, wydłuża się droga hamowania, istnieje ryzyko uszkodzenia innych części i podzespołów samochodu, a komfort osób w kabinie jest znacznie zmniejszony.

Rodzaje amortyzatorów

W nowoczesnych samochodach powszechnie stosowane są dwa rodzaje amortyzatorów:

1. amortyzatory olejowe;

2. amortyzatory gazowe.

Obie te opcje mają dwie komory i są strukturalnie podobne. Ale istnieją pewne różnice we właściwościach i cechach działania.

Amortyzatory olejowe są bardziej miękkie i nadają się do cichej jazdy po gładkich drogach. W rzeczywistości w mieście muszą skutecznie radzić sobie ze swoim zadaniem. Ale ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że pod dużym obciążeniem mają tendencję do przegrzewania się, więc nie zaleca się korzystania z tych, którzy lubią je prowadzić. Również ten typ jest atrakcyjnie tani.

Amortyzatory gazowo- olejowe są sztywniejsze i wytrzymują duże obciążenia. Zastosowanie gazu pozwala na wydajniejsze chłodzenie oleju, co sprawia, że amortyzatory te są najlepszym wyborem, mimo że ich koszt jest o rząd wielkości wyższy.

Co musisz wymienić

Większość narzędzi potrzebnych do wymiany amortyzatorów można znaleźć w każdym garażu i samochodzie: klucze, śrubokręty, podnośnik itp. Konkretnie - tylko urządzenie do demontażu sprężyn zawieszenia. Jest to pionowa oś gwintowana z „hakami” do zaczepiania (i dalszego ściskania) mocnej sprężyny.

Wymiana przedniego amortyzatora

Aby zapewnić lepsze prowadzenie samochodu, amortyzatory zaleca się wymieniać parami. Do wymiany przednich amortyzatorów potrzebne są:

● powiesić koło;

● bezpiecznie napraw samochód;

● odkręcić śruby mocujące amortyzator do zwrotnicy;

● zdejmij końcówkę steru za pomocą ściągacza lub uchwytu;

● odłączyć przewód hamulcowy;

● odkręcić nakrętki łączników amortyzatora;

● wyjmij zespół kolumny zawieszenia z łuku;

● dokręcić sprężynę specjalnym urządzeniem, aż zwolni miseczkę podtrzymującą;

● odkręcić środkową nakrętkę amortyzatora;

● zdjąć osłonę przeciwpyłową, rozpórkę sprężynową i odbojnik.

Decyzję o wymianie lub remoncie amortyzatorów podejmuje się po ich dokładnym sprawdzeniu. Jednocześnie należy pamiętać, że uzupełnianie nowego oleju (z pompowaniem) i wymiana uszczelek to tylko połowa środka. Amortyzatory, które już działały, będą miały mniejszy zasób niż nowe. Montaż amortyzatorów na maszynie odbywa się w odwrotnej kolejności.

Wymiana tylnych amortyzatorów

Prace związane z wymianą tylnych amortyzatorów przebiegają niemal identycznie jak operacje wykonywane na przedniej osi. Różnice wynikają z cech konstrukcyjnych tyłu samochodu.

Przed podniesieniem tylnych kół samochód należy wrzucić na pierwszy bieg i bezpiecznie zamocować ogranicznikami. Koła zawieszone są w standardowy sposób - podnośniki. Śledzony przez:

● odkręcić śrubę mocującą amortyzator do mostu;

● wyciągnij tuleję;

● odkręcić nakrętkę mocującą amortyzator do korpusu (góra);

● zdejmij amortyzator.

Jeśli na przednich kołach w niektórych przypadkach dopuszczalna jest wymiana tylko jednego amortyzatora, to tylne koła zawsze zmieniają się tylko parami. Jeśli zmienisz tylko jeden z dwóch amortyzatorów, pojawi się tak zwany „nierównowaga jazdy”, która wiąże się z nadmiernymi obciążeniami na pewnej części osi i złym prowadzeniem.

Źródła informacji:

https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/amortyzator.html

https://www.auto-motor-i-sport.pl/technika/Amortyzatory-o-zmiennej-sile-tlumienia-jak-dzialaja,37289,1

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =