Powiat poręczy PKS-owi kredyt

Image

Podczas nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu radni zgodzili się na udzielenie poręczenia stanowiącego zabezpieczenie spłaty kredytu, zaciągniętego przez Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli, w wysokości 450 tys. zł. Wniosek z taką prośbą złożył jeszcze w czerwcu Prezes Zarządu PKS.

Zarząd Powiatu został poinformowany o tym fakcie na posiedzeniu 10 czerwca 2022 roku. PKS Stalowa Wola SA planuje zaciągnięcie kredytu na finansowanie bieżącej działalności t.j.: na wynagrodzenia pracowników, na zobowiązania publiczno– prawne i na zobowiązania wobec dostawców. Kredyt będzie postawiony do dyspozycji spółki po podpisaniu umowy, w sierpniu 2022 roku. Termin jego spłaty upływałby 30 września 2023 roku.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały „Powiat Stalowowolski angażuje się w działalność finansową Spółki PKS, z którą jest powiązany kapitałowo w wyniku umowy nieodpłatnego przeniesienia praw z akcji, zawartej w dniu 16 czerwca 2010 roku ze Skarbem Państwa. Powiat nabył 557 000 akcji Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli Spółka Akcyjna, serii A od numeru 000000001 do nr 000557000 o nominalnej wartości 10,00 zł każda i łącznej wartości nominalnej 5 570 000,00 zł, co stanowi 100% ogółu akcji”.

W celu zapewnienia płynności finansowej Spółki PKS powiat już wcześniej poręczał kredyty.

• w roku 2011 – 1 mln zł na okres 1 roku,

• w roku 2015 – 200 tys. zł na okres 1 roku,

• w roku 2018 – 200 tys. zł na okres 1 roku,

• w roku 2019 – 500 tys. zł na okres 1 roku,

• w roku 2020 – 500 tys. zł na okres 1 roku,

• w roku 2021 – 500 tys. zł na okres 1 roku.

W uzasadnieniu uchwały czytamy, że kłopoty PKS związane są z: poważnymi trudnościami ekonomicznymi, będącymi następstwem ograniczenia sprzedaży biletów w okresie wakacji i ferii zimowych, a także panującym w kraju stanem epidemii COVID-19 do maja br.. I to właśnie to sprawiło, że spadły przychody z działalności przewozowej co pogorszyło płynność finansową Spółki PKS[/i].

PKS w Stalowej Woli realizuje zadania powiatu w zakresie transportu zbiorowego, jest największym przewoźnikiem na terenie powiatu stalowowolskiego i powiatu niżańskiego. Obecnie wykonuje 78 linii komunikacyjnych o zasięgu regionalnym na podstawie zezwoleń wydanych odpowiednio przez Starostę Stalowowolskiego i Marszałka Województwa Podkarpackiego. Spółka PKS zapewnia dostępność usług transportowych mieszkańcom niemalże każdego sołectwa na wskazanym obszarze, pomimo braku rentowności większości obsługiwanych linii. W II kwartale 2022 roku tylko 11 linii wykazywało rentowność. Jest to jedyny przewoźnik zajmujący się tego rodzaju komunikacją.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~no comment

By bylo pieknie gdyby tak dogadac sie z pkp i postawic wspolny dworzec i poczekalnie z zapleczem dla PKS i PKP bo miejsce jest tylko checi z obu stron. Terazniejsza stacja pkpSt.Wola Centrum to porażka!!!!!!!

~kefir55

jeśli coś nie zarabia na siebie to jest źle zarządzane albo zbędne. W przypadku tego komunistycznego reliktu jedno i drugie. Jest 21 wiek nikt normalny nie będzie jeździł w walącej moczem saunie a wywalanie corocznie pół miliona zł tylko by sobie jakiś ziutek z karyną dojechali do miasta jest absurdem.

~Glapa

Dlaczego starosta posiadając 100 % akcji pekaesu nie sprzedaje tych akcji. Takie poręczenie ma charakter pomocy publicznej i może być zrobione tylko raz. Chętnych mieli by na pęczki. Sami zresztą też wypuścili obligacje, żeby pozyskać środki

~Maeek

Moje dzieci zadowolone dużo kursów w gminie Bojanów super sprawa gdy byla pandemia prywatne szybko zwinęli tobie a PKS jezdzil

~Maeek

Super jest paru kierowców bardzo miło jest z nimi .podróżować

~obca

Zróbcie dyrektorem Śmigulskiego =on postawi PKS na nogi -specjalista od spraw beznadziejnych ,potem wyjedzie do W-wy aby zapisać się do słusznej partii

usuniety

W kępie krzaków widocznej w lewym, górnym rogu zdjęcia znajduje się opuszczony bar, a w nim obozowisko bezdomnych.

~Niedziwne

Takiej tępoty, połączonej z niekompetencją, bezinteresownym szkodnictwem lub zawiścią, zakłamaniem i zwykłym łajdactwem dawno nie widziałem" - Michał Dworczyk

~Rstw

Kiedys robiłem tam badania techniczne aż trafiłem na zjawisko pn. "Pan jerzy". Który uswiadomil mi, że jego zdaniem nawet nowe auto nie nadaje się do dopuszczenia do ruchu. Podobno nadal tam pracuje wiec moja noga więcej tam nie postanie

~Karlay

Kredyt dla zwijającego się biznesu? Może czas pomyśleć o jakiś nowych rozwiązaniach? Pudrowaniu trupa nie sprawi, że ten ożyje...

~joj

Dobre kredyt na pensje dla pracowników i pokrycie zobowiązań publiczno prawnych, czyli na co konkretnie?
Ilu PKS utrzymuje pracowników, którzy nic nie robią?
Ktoś analizował, dlaczego te linie są nierentowne?

~Alwin

Pomiędzy latami 2011 2015 nie było potrzeby poręczeń kredytów. Co takiego ciekawego stało się po roku 2015, że kredyt trzeba ręczyć praktycznie co roku.

~Login

Ewidentnie firma się zwija. W związku z tym interesującym wydaje się fakt jak rosną pobory prezesa. Bo to, że rosną jest udokumentowanym faktem

~stary

Bez planu na przyszłość, likwidowanie rentownych połączeń, utrzymywanie z dotacji tych, które wożą powietrze, coraz większe zadłużenie, coraz mniej autobusów!! Za co prezesi tej spółki biorą kasę?

~ mlo

Czy PKS ma jakikolwiek plan naprawczy? Rozwojowy? Jeśli nie to na co idą te pieniądze? I z czego zamierzają ten kredyt spłacić?

~paserobus

o co tu chodzi ? o utrzymanie stanowisk w PKSie i nic innego bo autobusy PKSu wożą powietrze za astronomiczne ceny. Ale jak są dotacje od suwerena to się swoje stołki broni.

~Joa

Trzeba kupić ekologiczne autobusy

zibi62

Przy cenie biletu 7 zł z Niska do Stalowej oraz dopłaty do do wozokilometra ten stwór powinien być krezusem finansowym.

~Irena

PKS Stalowa Wola - Motycze jeżdzi co dzień przez uzdrowiska /wioski Wólka, Majdan, Dzierdziówka itd / PuSTY wożąc powietrze 4 razy dziennie. Ile to kosztuje? i kto to płaci.

~mlod

Budynek dworca PKS straszy od wielu lat, choć można by go wyremontować i pokazać walory architektury, kasy na dworcu nie działają, plac manewrowy dziura na dziurze, dochodowe połączenia dalekobieżne polikwidowane. Na co ta kasa idzie?

~ixi

Ten PKS jeszcze jeździ? Jeszcze 10lat temu było 4 -6 połączeń do Warszawy na dobę, 4 do Krakowa, co godzinę dwie do Rzeszowa i wiele innych sensownych połączeń, teraz na dworcu PKS chula wiatr!!

~Tomasz

Jak się jeździ 40-50 letnimi Autosanami, które palą jak smoki, wysyła się duże autobusy na trasy z niskim obłożeniem z powodu braku innego taboru, utrzymuje mnóstwo kierowców na umowie o pracę, związki zawodowe, administrację etc. to trudno o rentowność. Niestety.

Obecnie to tylko reanimowanie trupa. Bez radykalnej zmiany podejścia niestety prędzej czy później PKS upadnie z hukiem i zrobi się problem. No ale nie podejrzewam władz naszego powiatu o jakiekolwiek rozsądne działania i myślenie przyszłościowe.

~mini

Nie ma już atubusow dalekobieżnych, które generowały największy zysk i ludzie nimi jeżdzili, do Warszawy, do Krakowa, Zakopanego, Wrocławia itd.. do Rzeszowa też już PKS-em Stalowa Wola nie dojedziesz! Kto tym zarządza?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?

~stalo

Gdzie się podziały autobusy?

coraz mniej autobusó a coraz więcej kasy wydają?