Podkarpackie: Niemal 82 km trasy S19 już przejezdne
Został oddany do ruchu ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem. To odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem. Tym samym w woj. podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 82 kilometry trasy S19.
Kolejne osiem kilometrów szlaku Via Carpatia udostępnione kierowcom
- Po dzisiejszym udostępnieniu do ruchu kolejnego odcinka drogi S19, kierowcy mają już do dyspozycji ponad 213 km trasy Via Carpatia na terenie Polski. W samym województwie podkarpackim to blisko 82 km. – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- Obecnie ponad 270 km Via Carpatii, jest w realizacji. W najbliższych latach sukcesywnie będziemy oddawać do ruchu kolejne odcinki tej niezwykle ważnej drogi. – dodał Szef GDDKiA.
Odcinek o długości 8,2 km rozpoczyna się za funkcjonującym już w części węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19, trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna, ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz na przecięciu z przebiegiem przyszłej drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65. Przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.
Most na Sanie
To najciekawszy element robót mostowych. Ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 - przęsło o długości 180 m, 2. most na POW w Warszawie - przęsło o długości 180 m, 3. most przez rz. San w ciągu S19 - przęsło o długości 142 m).
Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. m3 betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m2. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki San.
Budowa w datach i liczbach
Wykonawcą prac była firma Mosty Łódź. Umowa została podpisana 18 czerwca 2018 r. na kwotę 233 240 967,96 zł. Okres projektowy trwał 10 miesięcy i zakończył się 18 kwietnia 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję ZRID uzyskano po 6 miesiącach, 4 października 2019 r. Roboty budowlane trwały 31 miesięcy.
Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianego wcześniej mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Do wykonania wszystkich obiektów inżynierskich zastosowano prawie 4 tys. ton stali zbrojeniowej i około 27 tys. m3 betonu. Na tym odcinku S19 wykonano także ponad 800 tys. m3 wykopów, milion m3 nasypów a wybudowane nawierzchnie to 210 tys. m2. Jako ciekawostkę możemy podać, iż jeden z wykopów ma głębokość 13 metrów. Ponadto, na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 dofinansowana była ze środków UE. Odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie - Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 971 408 465,64 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 468 342 018,53 zł.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
• 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
• 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
• 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).
GDDKiA
Komentarze
skończ pier.olić edek
Czy PIS naprawił tą drogę ekspresową od SOKOŁOWA do RZESZOWA bo peło zrobiło tam jeden pas a przecież nawet wszystkie obwodnice dziś się robi po 2 pasy z obu stron.
Toaleta w Jeżowe zepsuta. I to im. Lecha
Toaleta w Jeżowe zepsuta. I to im. Lecha
Do Seweryn,
To pisz do zarządu że tablica za mała i nie widać kto jest patronem.
Już w maju tego roku będę mógł jeździć ze STALOWEJ WOLI do LUBLINA i do RZESZOWA już dziś tą wspaniałą ekspresówką. Cała ta ekspresówa wygląda lepiej niż autostrada A4 od niemieckiej granicy do UKRAINY. No może po za tym odcinkiem od SOKOŁOWA do RZESZOWA gdzie peło tą ekspresówę zrobiło jedno pasmową.
Ten kibel nieczynny od dawna, wstyd.
Do@igor
Ci co rządzą przejadą się raz aby ochlać parapetówę. Potem helikopterek i srruuu w Bieszczady.Zona wróci do W=wy,aby nie przeszkadzała w chlaniu i dup..niu.Już tak było...
Wuce: trochę mi wystaje...
Do Seweryn,
To zasłonę masz, na co czekać
Igor nie do końca zgodzę się z Toba. S-ka po Rzeszowem została tylko przeklepana przez platfusów aby było szybciej. A budowa rozpoczęła się jak mnie pamięć nie myli w momencie gdy a4 kończyła się pod Tarnowem.
Co do dalszego przebiegu całą S19 została zakwalifikowana do planu budowy dróg w perspektywie finansowej UE 2014-2022, sam też powinieneś pamiętać, że na tej drodze jest ok 1,5 roku opóźnienia
Te wszystkie Otwarcia to żenada. Tyle naszych pieniędzy idzie na lans.
Te wszystkie Otwarcia to żenada. Tyle naszych pieniędzy idzie na lans.
Te wszystkie Otwarcia to żenada. Tyle naszych pieniędzy idzie na lans.
Kilku gości ze zdjęć na Echu Dnia z racji swoich obowiązków służbowych nie powinno być o tej porze na tym otwarciu, chyba że byli na urlopie. Dyrektor szpitala w Nisku, Dyrektor Domu kultury w Stalowej Woli, Urzędnik z Urzędu Gminy w Jarocinie. No ale może wszystko było w porządku??? Oby. Raczej nie powinno się nadużywać faktu przynależności do jakiejś partii politycznej. Mocno wierzę w to, że ci panowie są prawi i sprawiedliwi. Pozdrawiam.
MOP Jeżowe od tygodni toaleta męska nieczynna. A tablice: S19 im.Lecha Kaczyńskiego pięknie i dumnie się prezentują.
P. Adamie ...za peło mieli zdolnych ludzi np. minister od dróg p. zegarmistrz .U nas wybudował tego od groma aż ukraińcy go zapragnęli...)). Całe szczęscie że im też nabudował i teraz wojska putina nie miały jak dojechać do Kijowa.Budowali tak "ochoczo" że zapominali płacić wykonawcom gdyż z dotacji unijnych im raptem tylko wystarczało do podziału miedzy kolesi.Całe szczęście że skończyli w 2015 roku.Syn rudego trafnie to ocenił...przecież to lipa wszystko.Miłego weekendu.
Toalety są już zaniedbane.
Adam,
do dziś poprawiane są usterki na drogach i wiaduktach a wielu podwykonawców poszło z torbami, więc nie do końca jest jak piszesz
Nivea masz rację tylko, że za PO te odcinki co oddano w planach były na lata 2026-2028 a to co zaczęli na poludnie od Rzeszowa to po 2030 roku. Więc wyraźne przyśpieszenie. A odcinek Sokołów Rzeszów trzeba poszerzać, bo wybudowano wersje oszczędną, bo hu..... z Polską wschodnią a Tusk w Zakopanem na konferencji pytał "gdzie te pieniądze są zakopane"
Nie ma tektury, nie ma nozyczecz, bo jest wojna w ukrainie
A gdzie wstążka , nożyczki i tekturki? No gdzie ?
Cześć malkontenci piwowcy potraficie określić w którym roku zostało opracowane techniczno-ekonomiczno-środowiskowe na s19 i kto wtedy rządził? Czy tylko potraficie napisać ze za pe ło nigdy by ta droga nie powstała?
Za Tuska był pokój w Europie.
Bardzo jestem rad z tej inwestycji , do Rzeszowa się poprostu mknie . Wreszcie i na wschodniej scianie można jechać komfortowo , dziękujemy wszystkim . którzy się przyczynili i wykonali kawał dobrej roboty .
~heh - za Po (ktorego nie jestem sympatykiem) wybudowano w 1 roku wiecej kilometrow autostrad niz przez caly czas rzadow PiS!, nie zniszczono tak Naszej Ojczyzny bezmyslna, rabunkowa i nieprzemyslana gospodarka ludzi niekompetentnych, dyletantow i nieukow ( podobienstwo do rzadow komunistycznych po wielkiej rewolucji proletariatu- czyli najubozszych lacznie z rozumem ludzi ).
za peło by tego nigdy nie było.
Piniendzy ni ma i nie będzie....takie to było hasło budowlane u nas.
BEŁKOT JAŁOWY TEJ PONIZSZEJ GAWIEDZI ZWALA Z NÓZEK
PiS pluje na Rosję, czemu? Czy nas napadli?
Było wspomnieć ile sztuk żwirku leży na poboczach.