Jak wybrać dobry tran? To powinieneś wiedzieć przed zakupem

Materiał zewnętrzny Image

Tran jest obecnie jednym z najpopularniejszych produktów na rynku, który dostarcza niezbędnych organizmowi kwasów Omega-3 (EPA i DHA). Czym kierować się przy wyborze tranu i czy każdy tran jest taki sam? Wyjaśniamy!

Omega-3: dlaczego są potrzebne?

Omega-3 są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Spośród nich wyróżniamy kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). W świetle aktualnych norm żywienia dla populacji Polski zaleca się spożywanie co najmniej 250 mg EPA+DHA/dobę.

W diecie człowieka podstawowym źródłem EPA i DHA są ryby i zwierzęta morskie, dla których wspomniane algi i/lub plankton stanowią pożywienie. Świetnym źródłem tych kwasów są m.in. łosoś, pstrąg tęczowy czy chociażby makrele, śledzie i sardele.

Na polskim rynku znajdziemy kilkadziesiąt preparatów bogatych w kwasy Omega-3, w tym również tran, na przykład w suplementach Möller’s.

Tran: co to jest?

Tran to wyłącznie olej z wątroby dorsza i ryb dorszowatych. Niestety wielu producentów posługuje się nazwą tran, w rzeczywistości jednak suplementy zawierają inne oleje niż olej z wątroby dorsza.

Tran oprócz oleju z wątroby dorsza zawiera również witaminę D i A oraz kwasy Omega-3: DHA i EPA.

Produkty tranopodobne to takie, których głównym źródłem kwasów Omega-3 i Omega-6 są np. olej rybi lub olej z wątroby rekina. Należy zatem rozróżnić, który suplement jest tranem a który nie.

Jak wybrać dobry tran?

Jeśli szukamy produktu, który rzeczywiście ma być trenem - źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy D - w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na to, skąd tran pochodzi. W składzie zawsze szukajmy oleju z wątroby dorsza. Druga ważna kwestia to substancje pomocnicze - im ich mniej, im czystszy, prosty skład - tym lepiej.

Jeśli np. szukasz tranu dla dziecka, dobrym wyborem może być Möller’s Mój Pierwszy Tran Norweski - w składzie ma tylko olej z wątroby dorsza. Producent podaje zawartość kwasów omega-3: EPA – 200 mg, DHA – 300 mg oraz witaminy D (200 j.m.), witaminy A (125 mcg).

Dodatkowo dobrą praktyką przy wyborze tranu będzie sprawdzenie, czy dany suplement przeszedł niezależne badania laboratoryjne oraz deklarowana przez producenta zawartość danych witamin i innych składników, pokrywa się z wynikami badań.

Jak stosować tran?

Podstawą jest stosowanie się do zaleceń producenta. Jeśli dany suplement zawiera również witaminę D, należy sprawdzić, czy zawarta w nim dawka jest odpowiednia do naszego dziennego zapotrzebowania. W przypadku wątpliwości zawsze warto skonsultować się z lekarzem.


Źródła:

1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J. “Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”

2. Dutkowska A., Rachoń D. “Rola kwasów tłuszczowych n-3 oraz n-6 w prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego”

3. pantabletka.pl/jak-wybrac-tran/

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =