Droga ekspresowa na odcinku Opatów - Nisko

Materiał zewnętrzny Image

W samo południe odbyła się konferencja prasowa dotycząca budowy do 2030 roku nowych dróg z programu rządowego. Mieszkańców powiatu stalowowolskiego i niżańskiego szczególnie ucieszy zapowiedź powstania drogi ekspresowej S74 relacji Opatów – Nisko o długości 71 km i wartości 3,4 mld zł.

292 mld zł na sieć dróg szybkiego ruchu

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych ogłoszony został zaledwie wczoraj przez premiera Mateusza Morawieckiego, ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Infrastruktury, posła na Sejm RP Rafała Webera. To największy i najambitniejszy z dotychczasowych programów „drogowych” w Polsce. Związany jest on z „Polskim Ładem”, programem społeczno- gospodarczym, mającym na celu popandemiczne odbicie się od zastoju spowodowanego pandemią, rozruch inicjatywy rozwojowej kraju, poprawę warunków i jakości życia obywateli.

- Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych o wartości 292 mld zł wyznacza nowe cele inwestycyjne, jeżeli chodzi o sieć dróg szybkiego ruchu, a także co w naszym przypadku, przypadku Stalowej Woli, północnego Podkarpacia najważniejsze, wyznacza, przypisuje, zabezpiecza realizację tych celów, daje konkretne środki finansowe. W przypadku Stalowej Woli, naszego powiatu, powiatu również tarnobrzeskiego, sandomierskiego, taką strategiczną inwestycją, która w ramach Polskiego Ładu uzyskała dofinansowanie i będzie realizowana, jest droga ekspresowa S74. To jest ta droga, która otworzy nowe możliwości inwestycyjne i Stalowej Woli, i całego północnego Podkarpacia, droga, nad którą od 2018 roku pracujemy, bo to wtedy pan minister Andrzej Adamczyk wydał dyspozycję, aby wznowić te prace przygotowawcze, polegające na wyznaczeniu wariantu w ramach studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego- mówił dziś podczas konferencji prasowej wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

Pieniądze na drogi są już zabezpieczone, więc rząd nie wycofa się z żadnego zadania. Wczoraj też ogłoszono, że blisko 3 mld 500 mln zł pójdzie na odcinek, za który odpowiada rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli na trasę Nisko- Opatów. Jak zapewnił wiceminister są też środki na kolejne odcinki, od Opatowa do Łagowa i od Łagowa do Kielc, od Kielc do Mniowa, od Mniowa do wlotu S74 do S12 w województwie łódzkim.

- To więc przełomowa, epokowa, bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju komunikacyjnego decyzja, ponieważ S74 połączy nasze miasto, połączy północną część województwa podkarpackiego z centralną Polską, docelowo nawet z autostradą A1, a z autostrady A1, wiadomo, kwestia dostępności do portów nadbałtyckich i również szybszy dojazd do autostrady A2 i później albo na wschód, albo na zachód S74, to nowe, kolejne, dodatkowe otwarcie komunikacyjnej, transportowe naszego miasta i regionu- mówił Rafał Weber.

Co to oznacza dla samej Stalowej Woli? Otóż wiele, bo wpisuje się w zabiegi samorządu o poszerzenie strefy przemysłowej, a na tym zależy nam najbardziej, na otwarciu terenów inwestycyjnych, przyciągnięciu inwestorów i na rozwoju.

Drogi będą na pewno, co z terenami inwestycyjnymi?

Tutaj warto przypomnieć, że czekamy bardzo mocno na decyzję Sejmu w sprawie przeznaczenia gruntów leśnych. Samorządowcy mają nadzieję, że już jutro zostanie odrzucona uchwała Senatu, która blokowałaby zamianę gruntów leśnych. Sam wiceminister, który równocześnie jest posłem, w tym temacie jest pełen optymizmu.

- Ja jestem o tym przekonany, że Sejm, tak jak 2 tygodnie temu zagłosował za przyjęciem tego projektu ustawy, tak i jutro również da zielone światło na tego typu działanie i pokazanie nowej drogi, która w sposób komfortowy, wygodny i bezpieczny skomunikuje nasze miasto, jest takim dodatkowym atrybutem, dodatkowym argumentem, dodatkowym magnesem, który będzie do tej strefy ekonomicznej przyciągał inwestorów- mówi Rafał Weber.

Na dobrą dla Stalowej Woli decyzję posłów liczy również włodarz miasta.

S74 wpisuje się w sieć połączeń Stalowej Woli

Mamy więc szansę na pozyskanie nowych terenów inwestycyjnych, mamy też nową obwodnicę miasta, która „zbiera” ruch tranzytowy. Dokładając kolejną cegiełkę komunikacyjną w postaci S74, możemy uzyskać efekt, na który miasto czekało od dawna. Trzeba też do tego puzzle dołożyć jeszcze jeden element i przypomnieć w tym miejscu, że trwają prace projektowe nad budową nowej przeprawy mostowej na rzece San, w ciągu drogi wojewódzkiej. Jak się dziś dowiedzieliśmy, inwestycja przyspieszyła i ma szansę zakończyć się już w roku 2025.

- Stalowa Wola i Nisko, oba powiaty będą w centrum dróg szybkiego ruchu, będą na styku połączenia Via Carpatia i S74 i przez to potencjał gospodarczy naszego terenu bardzo mocno zyska i zainteresowanie inwestorów tym, aby tutaj lokować swoje działalności gospodarcze będzie jeszcze większe niż w tej chwili- mówił wiceminister.

Dobudowane zostaną też dwie jezdnie na S19, między Sokołowem Małopolskim a Jasionką. Obecne zwężenie to spowolnienie ruchu i wypadki drogowe, również śmiertelne. Droga powstała za czasów koalicji PO-PSL.

- Tą złą decyzję, tą decyzję żeby w takiej formule budować S19 na tym odcinku, podjął rząd Platformy Obywatelskiej i PSL, my tą złą decyzję po prostu zmieniamy, my ją, korygujemy, bo w tej chwili już prowadzimy prace przygotowawcze nad rozbudową tego odcinka- mówił Rafał Weber.

Szeroko otwarta brama na świat Stalowej Woli

Prezydent Stalowej Woli nie krył dziś radości z faktu, że obecnie tak wiele środków płynie do naszego regionu. Jak przypomniał na konferencji, jeszcze 7 lat temu nie było tak różowo. Wiele wtedy słyszał, że się nie da, że inwestycje są niemożliwe do realizacji i że nic się nie zmieni. Włodarz miasta podkreślił też, że nasz samorząd w pełni wspiera Polski Ład upatrując w nim szansę rozwoju.

- Stalowa Wola chce być miastem zrównoważonym, które daje warunki do rozwoju innowacyjnego, nowoczesnego przemysłu, ale również daje warunki do dobrego, komfortowego życia i takim kierunkiem do tego, aby tworzyć takie miasto jest oczywiście nowoczesna infrastruktura. Tak jak wiele lat temu ciągle walczyliśmy i nie było szans na obwodnicę naszego miasta, obwodnica jest już wybudowana, działa, odciąża ruch ciężki od centrum miasta. Mamy również budowaną drogę szybkiego ruchu S19, która już dla potencjalnych inwestorów, dla miasta Stalowej Woli jest kluczowa do podjęcia decyzji, aby tutaj można było inwestować miliardy złotych i tworzyć kilkaset nowych wysokopłatnych miejsc pracy- mówił Lucjusz Nadbereżny.

Jak podkreślił prezydent droga szybkiego ruchu S74 Stalową Wolę i region wyciągnie z peryferii do centrum Polski, dlatego że odległości komunikacyjne zmniejszą się radykalnie.

- To jest olbrzymia szansa rozwoju dla naszego miasta i jeżeli o S19 mówimy, że to jest nasze nowe okno na świat, to o S74 musimy powiedzieć, że to jest szeroko otwarta brama na całą Polskę, na cały świat. To jest droga, która na pewno dokona bardzo istotnej rewolucji komunikacyjnej, gospodarczej, również pod względem komfortu życia, tak, aby mieszkańcy i Stalowej Woli, i tego regionu, mogli we wszystkie części Polski i Europy dojechać bardzo szybko- mówił Lucjusz Nadbereżny.

Stalowa Wola, dzięki poszerzeniu stref komunikacyjnych, zyska nowych przedsiębiorców i nowe miejsca pracy. Jest to kwintesencja tworzenia sieci dróg w mieście i regionie.

Na konferencji obecny był również Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnowski. On również, podobnie jak jego przedmówca, omówił kolejne inwestycje drogowe na całym Podkarpaciu i podziękował za dobre programy rządu. Zapewnił o realizacji założonych zadań.

Przewiń do komentarzy








Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
~stma

No to efektów możemy spodziewać się niedługo, jak 2 sekretarki /rzy / po doświadczeniu w biurze zaczęło decydować o transporcie. Ponoć zazdroszczą nam jakości i szybkości już nie tylko w UE, ale na całym świecie /info z wczoraj min Adamczyka / Szkoda tylko, że my tego nie widzimy. Wszystko, co oddane, po przecięciu wstążki trzeba poprawiać, a pieniędzy z UE na poprawki nie dostaniemy. Oj widzę ja to w czarnych kolorach.

~Allo

Hehe jak nie wycinać chaszczy to droga za wąska. Ej poniżej jak g.... nie umie pływać to mówi że woda zarzadka.

~J24

Panie Weber, popraw obwodnicę do Niska.
I zrób zjazd do Niska z przedostatniego ronda. Dalej łącznik zamknięty!

~konkret

Wytną wszystko w pień i zostanie Sahara. Zrobią Pysznicy i Jastkowicom autostradę i będą miały "elyty" tam mieszkające ciszę i spokój o jakim marzyli gdy się tam przenosili. Dalej na ich pomysły im przyklaskujcie.

~mamastara

TA tylko PO wybudowała wąską drogę do Jasionki , a kto budował tą szeroką drogę od Vivo do Niska? Też PO? HAHA

~Kot czarny

Cieszy sie pigmej ze wyprzedzil nas przemysl i mielec a nawet tbg pod wzgl wielkosci budzetow? A mielec i przemysl pod katem liczby mieszkancow? A moze cieszy sie ze mamy zadluzenie blisko 200mln? Pod bloki i osiedla drzew nie ruszy ale pod zaklady obcych inwestorow to juz hektary chce wycinac.. patologia sie zajmij a nie my pracujacy uczciwie i ciezko musimy nierobow utrzymywac!