Zeroemisyjne autobusy przyszłością nie tylko Stalowej Woli

Image

W piątkowe południe, na błoniach nadsańskich, zorganizowana została konferencja prasowa na temat drugiego naboru w programie „Zielony Transport Publiczny”. W wydarzeniu wzięli udział między innymi: Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, Prezydent Miasta Stalowa Wola Lucjusz Nadbereżny, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski, prezes MZK Radosław Sagatowski.

Wydarzenie łączyło się z przeprowadzonym naborem w programie „Zielony Transport Publiczny”, w którym to Stalowa Wola brała udział chcąc zakupić kolejne autobusy zeroemisyjne. To właśnie w naszym mieście minister ogłosił rozstrzygnięcie konkursu.

- To jest jeden ze sztandarowych, flagowych programów ministra klimatu i środowiska, którego bezpośrednim gospodarzem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i prezes NF prof. Maciej Chorowski jest tutaj ze mną, dlatego że otwieramy kolejny nabór na 1,2 mld zł dla „Zielonego Transportu Publicznego”. I tym razem chcemy, żeby ten ZTP był tym, który również pomoże nam w takim cywilizacyjnym, rozwojowym skoku, bo myślę tutaj nie tylko o transporcie miejskim, ale myślę również o tym, żebyśmy stopniowo ograniczali to, co nazywamy wykluczeniem transportowym, żebyśmy byli w stanie doprowadzić do tego, żeby takie ośrodki miejskie jak Stalowa Wola mogły lepiej integrować się ze swoim otoczeniem, mogły lepiej integrować się ze swoim zapleczem, z regionem, z miejscowościami mniejszymi. To jest szczególnie ważne również w czasach Covidu, kiedy wielu spośród nas mogło mieć możliwość pracy zdalnej, mieszkania nieco poza miastem, dojeżdżania tylko w wyjątkowych okolicznościach. Ale taka możliwość i takie nowoczesne formy pracy również są zależne od dostępności konkurencyjnego, dostępnego cenowo transportu, a my, z perspektywy ministra klimatu i środowiska, powiedzielibyśmy jeszcze, ekologicznego transportu- mówił Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka.

Ministerstwo planuje, że ze środków z programu uda się zakupić w całej Polsce nawet 760 nowych, niskoemisyjnych autobusów. Spełniono by w ten sposób dwie funkcje: „oczyszczono” by powietrze, ale i zlikwidowano bariery wykluczenia na linii miasto- wieś poprawiając większą dostępność do większych ośrodków mieszkańcom małych miejscowości, jeśli chodzi o szkolnictwo i zakłady pracy, dostęp do kultury.

Prezydent Lucjusz Nadbereżny podziękował ministrowi za możliwość brania udziału w programach miastom wielkości Stalowej Woli. Do niedawna było to niemożliwe. Głos zabrał również Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.

- Fundusz Ochrony Środowiska zmienia charakter na Fundusz Klimatyczny. Staje się bardziej funduszem transformacji. Tak się składa, że ta transformacja, którą obecnie obserwujemy, ona przede wszystkim wprowadza elektromobilność, a więc zmienia nasze przyzwyczajenia, jeśli chodzi o komunikację, ona wprowadza bardzo dużo zmian do technologii wytwarzania energii, ona łączy te różne obszary ze sobą tak, abyśmy w pewnym momencie byli w świecie, którego trzy filary zostały opisane w „Polityce energetycznej Polski”, przygotowanej pod nadzorem pana ministra Kurtyki. Jest to: czyste powietrze, zeroemisyjna energetyka, jest to transformacja sprawiedliwa, zrównoważona, taka, która obejmuje wszystkie społeczności, duże miasta, małe miasta, wioski i wprowadza pewną harmonię- mówił Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.

Dziś podsumowano pierwszy nabór programu „Zielony Transport Publiczny” i otwarto kolejny. Jak podkreślił prezes NFOŚiGW suma dofinansowań wynosi ok. 2 mld zł, a łączna liczba autobusów elektrycznych i wodorowych- 1 tys. Z miast zniknie ok. 10% przestarzałych składów. Jak powiedział Maciej Chorowski Polska jest liderem elektromobilności. To u nas produkuje się i eksportuje najwięcej baterii. Jesteśmy też jednym z największych eksporterów autobusów elektrycznych. Dzięki temu rozwija się przemysł i zwiększają się miejsca pracy.

- Otrzymaliśmy dotację w wysokości 12 mln 720 tys. zł na zakup autobusów. Cały projekt wyliczany w ramach kosztorysu to 19,5 mln zł, z czego bezpośredni koszt własny miasta to będzie około 3,5 mln zł, dlatego, że będziemy korzystali na zasadach podatkowych z rozliczenia podatku VAT od zakupu tych autobusów- mówił Lucjusz Nadbereżny.

50% floty stalowowolskiej będzie więc zeroemisyjna. Jak mówił prezydent, dążymy docelowo do uzyskania 75% zeroemisyjności. Mamy też autobusy niskoemisyjne zakupione z wcześniejszych programów. Już jesteśmy więc liderem w regionie. Nowe autobusy będą dłuższe (12,5 m) niż te co już jeżdżą po mieście.

Przewiń do komentarzy














Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
~ubek

NISKO EMISYJNE AUTOBUSY BĘDĄ WOZIĆ POWIETRZE.

~brawo

Widziałem wczoraj naszego Pana prezydenta L.Nadbereżnego w telewizji Narodowej w TVP1. Tak przepięknie promuje nasze miasto miasto na cały świat.

~leliwa

w mielcu powiedzieli ze to za drogi interes bo miasto jest małe i komunikacja miejska mało obciążona. poza tym olbrzymie koszty serwisu i wymiany baterii

~Marek

Cieszą się tylko Babki emerytki. Będą jeżdżić za darmo nawet całą dobę z wyjątkiem czasu spędzonego w Centrum Seniora. Na tę grypę społeczną można liczyć w przyszłych wyborach, /Można również zaufać rozmnożonym urzędnikom , ale na tym koniec/..

maszynista

Cena nowego autobusu na dizla to 850 tys a elektrycznego to okolo 2 miliony..Jak ktos nie przejmuje sie zadluzeniem to bierze autobusy elektryczne tak jak u nas zrobili.Ludzie normalni z zarobkami minimalnymi wybieraja auta spalinowe ,bo elektryczne trzeba splacac latami i malo kto chce pracowac na odsetki dla banku.

~lola

Urwali się z choinki czy co, dookoła ze 30 stopni a oni w marynarkach i pod krawatami? Ludzie wyluzujcie trochę z tym szpanem. Możecie sie przegrzać. Do kogo ta mowa? Wypchali do Stalowej tego ministra, by się przewietrzył bowiem nigdy go w ławach rządowych na posiedzeniach sejmu nie ma. Ponoć ma pretensje do premiera, że zarabia mało a rodzina spora... Lepiej by się widział w jakiejś spółce SP(my mieliśmy swojego w PGNiG ale go posunęli!) Tacy to są z nich ideowcy. Zapytać chyba można ministra ilu ma zastępców?

~damian

A aluminium dalej truje

~Marek

Pomijając koszt zakupu będzie duży problem z utylizacja fotowoltaniki. We Francji są dwa duże składowiska i nikt nie ma pomysłu, co z tym zrobić. Opisany jest problem w necie.

maszynista

Dlaczego nikt na tym spotkaniu nie mowil o cenie autobusow ?Kto kupuje takie drogie autobusy jak miasto zadluzone .A kto zarabia tyle kasy zeby wymienic auto na elektryczne ?Niewygodny temat to wymiana baterii w autobusach ,kto za to zaplaci?Spotkanie to zrobili dla ludu zeby ich wybral w najblizszych wyborach

~Gujana

Kwiczą hejterzy totalnej aż miło.
Sami nic nie robią,tylko wieczne narzekanie.

~Maszynista

Jeśli trolle totalnej opozycji nie mają nic mądrego do napisania, powinni w końcu zamilknąć.
Mniej bedzie śmierdzieć.

~Polo

Szczerzą te pisowskie zakłamane ryje

~Momoty

A skąd prąd do nich? Z elektrowni węglowej czy z krowich pierdów łapanych na eko farmach?

Coś się wam pisowcy nie klei ta ekologia smiech2

~Olo

Kolejny „wielki sukces” jak fabryka maseczek!!!!

~Kajetan

Te autobusy na błonia to będzie stały kurs?? Czy tylko wakacyjny??

~Mike

Ujadają opozycyjne pieski.
No to pod sąd protestować w 8 osób, jak autobusy złe.

jusek

Pan Lucyjan zmienił garnitur!!!

maszynista

Jak zwykle propaganda pisu.Autobusy sa bardzo drogie,a do tego trzeba wymieniac baterie co 5 lat .Zobaczymy skad wezma kase na te nowe baterie .Pomysl bardzo zly ,bo zakup to dodatkowe miliony do zadluzenia miasta.

~Lans

Jakie autobusy zero emisyjne? A prąd to mamy z jakich źródeł? Wegiel? Rura wydechowa jest stacjonarna a i ekonomicznie 50% drożej niż cng lub diesel! To tylko zwykły lans za miliony z naszych podatków. Który z tych panów ma własny prywatny elektryczny samochód? Żaden! A dlaczego, bo jest mega drogo i nie ekologicznie.

e2rds

Banaś obnaża kreatywną księgowość rządu to mu aresztowali syna, przecież u nas też jest kreatywna księgowość, zadłużenie nie wzrasta.Obligacje będzie się spłacać jak ktoś inny będzie rządził, dopiero w przyszłości.

~Tomek

Wątpliwy to sukces. Cel to utopić pieniądze dla lansu, a potem brać się za obligacje.Każdy decydent powinien mieć "za uszami obecną zasadę KOSZT - EFEKT" czyli, aby przy jak kosztach osiągać jak najlepsze wyniki.Obserwując naszych włodarzy wyciągam wniosek odwrotny.Każdej decyzji przyświeca cel - wydać pieniądze dla lansu jak najszybciej. Tworzyć piaskownice. wieszać po słupach kwiatki. wysyłać ITD do karania kierowców, a jak nie wystarczy to pomyśleć o obligacjach. Oj nie t.,edy droga do sukcesu.

~Tomek

Wątpliwy to sukces. Cel to utopić pieniądze dla lansu, a potem brać się za obligacje.Każdy decydent powinien mieć "za uszami obecną zasadę KOSZT - EFEKT" czyli, aby przy jak kosztach osiągać jak najlepsze wyniki.Obserwując naszych włodarzy wyciągam wniosek odwrotny.Każdej decyzji przyświeca cel - wydać pieniądze dla lansu jak najszybciej. Tworzyć piaskownice. wieszać po słupach kwiatki. wysyłać ITD do karania kierowców, a jak nie wystarczy to pomyśleć o obligacjach. Oj nie t.,edy droga do sukcesu.

~Tomek

Wątpliwy to sukces. Cel to utopić pieniądze dla lansu, a potem brać się za obligacje.Każdy decydent powinien mieć "za uszami obecną zasadę KOSZT - EFEKT" czyli, aby przy jak kosztach osiągać jak najlepsze wyniki.Obserwując naszych włodarzy wyciągam wniosek odwrotny.Każdej decyzji przyświeca cel - wydać pieniądze dla lansu jak najszybciej. Tworzyć piaskownice. wieszać po słupach kwiatki. wysyłać ITD do karania kierowców, a jak nie wystarczy to pomyśleć o obligacjach. Oj nie t.,edy droga do sukcesu.

~farmer

cieszyl bym sie bardzo gdyby te pieniadze wpadly w rece polskich przedsiebiorcow a nie zasilily konta zagranicznych firm

~hwwd

łopozycja zaorana kompletnie. Tak dalej młodzieńcy!!!! Oni tylko znali jedno...."piniendzy na nic ni ma i nie bedzie"

krysz

za dużo tam tej publiki nie było

~jan3@onet.pl

Ładnie zrobili Błonia,czysto,bezpiecznie. Tak trzymać!

~jan3@onet.pl

Ładnie zrobili Błonia,czysto,bezpiecznie. Tak trzymać!

~ja 2

jest godzina 17.36
Cenzura

~Grześ

Stasiu uciekłeś z Liu gonga kolegów zostawiłeś nie ładnie