Jakie wymogi UDT musi spełnić zbiornik ciśnieniowy?

Image

Odpowiedź na pytanie "Jakie wymogi UDT musi spełnić zbiornik ciśnieniowy?", to sprawy dość proste w sensie urzędowym. Mowa tu dokładnie o tym, że przed jego zamontowaniem sprawdza się jego oznaczenia techniczne, a konkretniej ich zgodność z dokumentacją, oraz osprzęt danego zbiornika. Osprzęt ten musi być i nowym i kompletnym, bo tu w grę wchodzi ciśnienie robocze.

Czy badanie jest niezbędne?

Wielu z nas jest pewnym tego, że badanie UDT jest opcją niezbędną, bo to, że zbiornik jest nowy, nie jest gwarancją. Rzecz jasna firmy wykonujące tego typu zbiorniki sprawdzają je przed wysłaniem do klienta, czyli wykonują szereg testów, choć jeśli dany zbiornik uległ uszkodzeniu w transporcie, to testy te raczej nie mają znaczenia.

Natomiast samo uszkodzenie w transporcie może być niemal niewidocznym i dlatego przed zamontowaniem trzeba wykonać cały szereg testów, czyli nie tylko sprawdzić zgodność z dokumentami, które wraz z transportem przysłał producent.

Na miejscu przed samym zamontowaniem wykona się też próbę, która polega na osiągnięciu ciśnienia roboczego, a nawet na delikatnym jego przekroczeniu, choćby o te pięć procent, po to, by mieć pewność, że dany zbiornik nie zawiedzie w czasie eksploatacji, bo zbiorniki tego rodzaju eksploatuje się nie tylko przez lata, ale również przez dekady i regularnie się je konserwuje.

Spory zbiornik ciśnieniowy

Te spore zbiorniki ciśnieniowe transportuje się w nocy, czyli za pomocą lawety do ładunków ponadgabarytowych i w ich przypadku badanie UDT jest opcją obowiązkową, bo taki zbiornik może kosztować znacznie więcej od nowej limuzyny klasy wyższej. Jego transport to też spore ryzyko, czyli przewozi go kierowca wraz z kilkoma pilotami, którzy demontują znaki drogowe na jego trasie, po to by cenny ładunek nie uległ uszkodzeniu.

Takie uszkodzenie dla firmy transportującej może oznaczać nawet bankructwo, bo w tego typu przypadkach pewne jest to, że zbiornik ciśnieniowy został sprawdzony przez producenta i właśnie wtedy została sporządzona odpowiednia dokumentacja. Na dokładkę tuż przed montażem sprawdza się to, czy zbiornik ciśnieniowy nie uległ uszkodzeniu podczas transportu, bo jego demontaż byłby jedynie dodatkowym kosztem.

Zagadnienia urzędowe

Wiadomo nie od dziś, że urząd dozoru technicznego miesza się do spraw związanych z testami zbiorników ciśnieniowych, czyli narzuca własne wymogi dotyczące ich testów. Mowa tu dokładnie o tym, że przy tym zbiorniku pracują ludzie i dlatego właśnie musi on spełniać wymogi sztywno określone przez przepisy. Rzecz jasna wewnętrzne przepisy danego zakładu pracy mogą być nawet ostrzejszymi, ale spełnienie norm prawnych to w tym konkretnym przypadku podstawa.

Warto zaznaczyć też i to, że prawo nie działa wstecz, czyli stary zbiornik eksploatowany od kilku lat nie musi spełniać norm, które dopiero wchodzą w życie wraz z odpowiednią ustawą. Jeśli natomiast zbiornik ten się wymienia ze względu na postępującą korozję, to niestety ten nowy zbiornik ciśnieniowy musi spełniać normy, które pojawiły się w przepisach te kilka tygodni lub kilka dni wcześniej, bo takie jest prawo.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Komnino.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =