Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Za co dostaniesz mandat?

Image

W styczniu Sejm przyjął ustawę dającą pierwszeństwo pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych. Podczas poniedziałkowego briefingu prasowego sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber poinformował o tym, że prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę w tej sprawie.

Pierwszeństwo dla pieszych

Zgodnie z nowymi regulacjami pieszy znajdujący się już na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a pieszy dopiero na nie wchodzący – pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju. Jednocześnie kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie zobowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego.

Ustawa wprowadza także zakaz używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową podczas przechodzenia przez jezdnię.

50 km/h w dzień i w nocy

Nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym określa dopuszczalną prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia. Dotychczas w porze nocnej (w godzinach 23:00-5:00) dopuszczalna prędkość na takim obszarze wynosiła 60 km/h.

Zakaz jazdy na zderzak na drogach szybkiego ruchu

Ustawa wprowadza także obowiązek zachowania odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego na autostradach i drogach ekspresowych. Kierujący pojazdem, podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową, będzie obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach powinien pozostawać nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Obowiązek zachowania minimalnego odstępu nie będzie stosowany tylko podczas manewru wyprzedzania.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2021 r.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
~do kibic

Jedź do Niemiec i pokaż mi takie przejścia dla pieszych jak są u nas. Nie ma. W całych Niemczech nie znajdziesz przejścia dla pieszych gdzie pieszy miałby pierwszeństwo. Może w centrum miasta na uliczkach osiedlowych lub przy galeriach i przy ograniczeniu do 30km/h. Wszędzie są światła, a jeżeli nie ma to są to tzw brody, którędy pieszy może przejść przez jezdnie jeżeli przepuści wszystkich innych uczestników ruchu.

~kibic

Jedź jeden z drugim do niemiec i nie ustąp pierwszeństwa pieszemu lub rowerzyście,zobaczysz co znaczy prawo

~Gigi

Panie Kierowca proponuję zaczać jeździć, a nie tylko w niedzielę na sumę.
"Mierzyć będą tak jak na zachodzie. Nagrywa się filmik lub robi zdjęcie kamerą lub aparatem z odpowiednim oprogramowaniem. Takie kamery są już w użyciu w Polsce" - w Polsce nie ma nawet zwykłych radarów z odpowiednią homologacją, a co dopiero z pomiarem odległości od samochodu z tyłu !!!!
"A jak określić odległość ? Jeszcze prościej. Gdybyś uważał na kursie to wiedziałby że w Polsce odległość pomiędzy słupkami przy drodze wynosić 50m." - w Polsce odległość pomiędzy słupkami wynosi 100m, no ale gdybyś uważał na kursie..... Nawet gdyby były co 50m to przy prędkości 140km/h na autostradzie powiedz mi jak określić dystans 70m???
"Jak cokolwiek udowodnić? No najprościej mieć rejestrator jazdy. Niewielki koszt w odniesieniu do mandatu" - tylko, że to Tobie powinni udowodnić winę ponad wszelką wątpliwość, a obecnie jest to niemożliwe.

~Kierowca

A mniej ofiar na drodze będzie wtedy jak będzie mniej kierowców którzy tylko myślą że znają przepisy.
Dlatego trzeba takich eliminować.najlepiej wlepiając mandaty i pkt karne.
I podnieść ceny kursów na pj

~Kierowca

Mierzyć będą tak jak na zachodzie.
Nagrywa się filmik lub robi zdjęcie kamerą lub aparatem z odpowiednim oprogramowaniem. Takie kamery są już w użyciu w Polsce.
A jak określić odległość ? Jeszcze prościej.
Gdybyś uważał na kursie to wiedziałby że w Polsce odległość pomiędzy słupkami przy drodze wynosić 50m.
Jak cokolwiek udowodnić?
No najprościej mieć rejestrator jazdy. Niewielki koszt w odniesieniu do mandatu

~Gigi

Nie ma to jak wprowadzać przepisy, których nie ma jak przestrzegać. Oczywiście pomijając ukrytą przesłankę ustawodawcy do koszenia kierowców z kasy. Niech mi mądry, który wymyślił przepis o jeździe na zderzaku wytłumaczy, jak Policja czy ktokolwiek inny będzie mierzyć tą odległość od samochodu poprzedzającego? Jak kierowca ma wiedzieć czy jedzie 30m czy 40m od samochodu poprzedzającego. Jak będzie mógł udowodnić przed sądem, (bo za chwilę wprowadzą obowiązek przyjmowania mandatów) że jechał przepisowo?
O głupocie przyznawania kolejnych "bezpiecznych przywilejów pieszym" już nie wspomnę. Więcej przywilejów dla pieszych to więcej ofiar.

~Mieszkaniec

Angel.
Ano po to żeby pieszy obserwował czy nie wchodzi na przejściu przed tramwaj.
Tak wiem, w stalowej ich nie ma ale jakoś trudno sobie wyobrazić żeby robili oddzielnie przepisy dla miast z tramwajami i bez nich.
Ludzie dlaczego wy nie myślicie?
Nie macie czym czy wam się nie chce?

~Angel

To po co zakazywać korzystania z telefonów na przejściu dla pieszych skoro to pieszy bd miał bezsprzecznie pierwszeństwo.

~Mieszkaniec

Mistrzow drivery strasznie zbulwersowało że pieszy będzie miał pierwszeństwo zanim wejdzie na pasy.
A jakoś nie mogą odczytać że kierowca MUSI dostosować prędkość w obrębie przejścia dla pieszych do takiej wartości by móc się zatrzymać PRZED przejściem.
I nie, miszcze, nie jestem pieszym. Poruszam się autem.

~apollo

Mandat? można dostać za wszystko, żeby tylko poprawić finanse rządu najlepiej doić kierowców

~toż to szok

Żeby popierać wchodzenie pieszego przed samochód trzeba być półgłówkiem. I tworzyć takie prawo. To tak jak dać pierwszeństwo auta przed pociągiem. Niestety półgłówków nie brakuje. Nawet w rządzie. Nazywa się ich potocznie ministrami. Za każdą śmierć odpowiedzą. Nieraz nawet osobiście. Bo to, że debile wchodzą bez oglądania się w prawo i lewo, to fakt. Teraz debilom będzie się wydawać, że są nieśmiertelni. I będzie drugie życie. Niestety, to tak nie działa.

~Mieszkaniec

Er sedes niedorozwoju

~Gonzo

Ale zmiany żenada wszystko było poza 60km w nocy śmieszne

e2rds

he he, dalej rżysz, troszkę cienko, ale widzisz tobie też nie będzie wolno po tej obwodnicy się przemieszczać, bo kopytne też tam nie znajdą miejsca, kumasz he he.

~mieszkaniec

andrzej, a czytac ze zrozumieniem umiesz ?
to przeczytaj sobie jeszcze raz zakres zmian. moze jednak jakas refleksja wpadnie ci do glowy ..
i wbrew pozorom i wbrew temu co ty sobie tam ubzdurasz w tej lepetynie, bardzo duzo normalnych jezdzi miedzy 23 a 5 .
chociazby ci co wracaja po drugiej zmianie, albo ci co jada na pierwsza, albo ci co dowoza dla ciebie swieze bulki

~andrzej

a moim zdaniem nie ma w tych przepisach żadnych istotnych zmian. przecież pieszy miał zawsze pierwszeństwo przed pojazdem na przejściu dla pieszych , a ci co wchodzili na przejście nie dając szans kierowcy na wyhamowanie to nadal będą to czynić , nic się tutaj nie zmienia ,jak ktoś nie obserwuje drogi wokół przejścia dla pieszych to popełnia błąd który może go kosztować nawet i odsiadką. ale tak było zawsze. a prędkość z 60 na 50 po 23? a kto to będzie sprawdzał i ile osób jeździ po 23 , normalni ludzie wtedy śpią. kokosów nie nazarabiają. moim zdaniem władzuchna testuje nas po raz kolejny na ile może sobie pozwolić z nami żeby nas poustawiać.

~Mlody

@wladzia
Nie na temat,ale na Narutowicza to porażka te baby.

~Władzia

Przepisy od czerwca ,a już od dziś Rostek zabrał przesympatyczna nowa panią ze sklepu na Narutowicza.I znowu syf i stare nieroby,walące wóda,wygryzly ja-klika .

~pamiętam

do Roy Orbison ecch to były lata i te piosenki Califiornia Blue

~cycek

paniw werbel puknij sie w glowe

~Ddreporter

Mamy najniższe bezrobocie w Europie !!!!!

~Olo

kris35 jesteś głupszy niż ta ustawa

~ he he..

a erdeestowi niech nie przyjdzie do głowy czasami jakaś przejazdzka zaporożcem bądz wartburgiem po obwodnicy.Tylko poboczem bądz rowem.....pieszo oczywista.

~k.j.mać.

Od 1-go czerwca, poleje się krew na przejściach dla pieszych.

~jan

.... przepis powinien być jasny i precyzyjny.... czym się różni ostrożność od szczególnej ostrożności i kto to będzie mierzył? .... a może najlepiej postawić przed każdym przejściem znak STOP, wtedy pieszy będzie mógł wszystko ....

~kris35

A więc jak będę przechodniem i jednocześnie będę niósł przed sobą rozłożona gazetę np. ''Gość Niedzielny'' albo będę wpatrzony w modlitewnik i zdarzy się bum to będzie to kierowcy wina oczywiście. Brawo duduś. Co głupiego jeszcze podpisałeś?

~Roy Orbison

A sat nav pokazują 60?

~mieszkaniec

po co zmiana przepisow i wprowadzanie nowych, jak i tak po pierwsze nikt nie bedzie tego respektowal, a po drugie sluzby nie maja jak to udowodnic ( chodzi o odleglosc ) ?
kazdy wie ze policji na ekspresowkach czy autostradach nie ma bo chowaja sie po krzakach z radarami