Trzeba wybrać mniejsze zło? Gmina Pysznica zabrała głos w sprawie S-74

Image

15 lipca br. w Pysznicy odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące budowy drogi ekspresowej S-74. Podczas niego mieszkańcy wyrazili swoje oburzenie wobec planów GDDKiA. Protestowano przeciwko budowie drogi, która miałaby powstać w miejscu, gdzie stoją budynki mieszkańców. Gmina Pysznica wystosowała swoje stanowisko wobec planowanej inwestycji. Pod pismem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali się wójt Łukasz Bajgierowicz oraz przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Skrzypek.

„Główną funkcją drogi klasy "S" jest połączenie dużych aglomeracji miejskich, w związku z czym, w ocenie zarówno władz, jak i mieszkańców gminy Pysznica, najbardziej korzystnym usytuowaniem drogi ekspresowej pomiędzy Opatowem a Niskiem byłby wariant zakładający przebieg przez tereny południowo- zachodnie miasta Stalowa Wola, obejmujący obszary byłej Huty Stalowa Wola i Specjalnej Strefy Ekonomicznej i łączący się z drogą ekspresową S-19 w miejscowości Nowosielec. Oczywistym jest, że z uwagi na brak aktualności Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego względem obecnego zagospodarowania terenu oraz konieczności ominięcia obszaru chronionego jakim jest Puszcza Sandomierska, wariant ten wymaga ponownej analizy i opracowania. Racjonalny wybór wariantu powinien uwzględniać obecny stan rzeczy oraz potrzeby społeczności zamiast zaspokajać wyłącznie kryteria procesu projektowego i wymogów umowy pomiędzy Inwestorem a Biurem Projektowym.

Najbardziej niekorzystnym dla gminy Pysznica jest przebieg drogi w poprowadzonym wariancie W3 – zielonym oraz wariancie TGD – pomarańczowym. Wówczas droga przecięłaby gminę w połowie, znacząco zaburzając ład przestrzenny oraz ograniczając postępujący rozwój gminy. W żaden sposób nie służyłoby to umocnieniu sytuacji ekonomiczno- przestrzennej gminy i nie wspierałoby walorów przyrodniczych.

Jak czytamy w piśmie, w przyjętym wariancie TGD zostałyby poważnie ograniczone tereny, które są główną drogą rozwoju gminy. Rozwijająca się na tych terenach zabudowa mieszkaniowa, tworząca nowe jednostki osadnicze, zostałaby odcięta od głównego układu osadnictwa. Wybór przyjętego do realizacji wariantu przebiegu drogi ekspresowej powinien zostać podjęty z wyważeniem, z jednej strony konieczności przeprowadzenia planowanej inwestycji, z drugiej strony, skutków jakie ta inwestycja wywrze na rozwój gminy. W tym przypadku przestrzenne skutki jakie nastąpiłyby przez realizacji wariantu TGD byłyby widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. Obecnie na terenach planowanego przebiegu wydanych zostało wiele decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Skala zainteresowania tymi terenami przez indywidualnych inwestorów pokazuje jak ważne są to obszary dla rozwoju osadnictwa mieszkaniowego.

Jak dowiadujemy się z dalszej części dokumentu, pozostałe 2 warianty również miałyby niekorzystny wpływ na funkcjonowanie gminy Pysznica.

„Wariant W1-czerwony i W4- różowy są najbardziej zbliżonymi przebiegami drogi ekspresowej S-74 do trasy wskazanej w SUiKZP gminy Pysznica, który to w istotny sposób wpływał na rozwój zabudowy na terenie gminy. Mieszkańcy gminy kojarzyli przedmiotową drogę właśnie z przebiegiem wskazanym w obowiązującym Studium uchwalonym w 2002 r., stąd podejmowane decyzje w zakresie osadnictwa jak i inwestycji związanych z działalnością gospodarczą były zbieżne ze wskazanym przebiegiem. Jednak w przypadku wyboru wariantu W1 w miejscowości Brandwica poważnym konfliktem przestrzennym może okazać się planowane przełożenie odcinka drogi wojewódzkiej 855. Pomiędzy planowanymi drogami S-74 a DW 855 pozostanie teren, który zostanie wyłączony z możliwości zabudowy. Zaznaczyć należy, że istnieje tam już zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, dla której lokalizacja obu planowanych dróg będzie niezmiernie uciążliwa, a skumulowane oddziaływanie może znacząco negatywnie wpłynąć na pogorszenie warunków życia mieszkańców. Niewątpliwie nastąpi na tych terenach spadek dotychczasowego komfortu życia. Przyczyni się do tego wzrost emisji hałasu, zanieczyszczenia powietrza, spadek walorów przestrzennych i wartości nieruchomości z uwagi na bezpośrednie sąsiedztwo planowanych inwestycji drogowych”- czytamy w piśmie.

W wariancie W4 wskazano, że obszary zabudowy są w obrębie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, a taka lokalizacja S-74 zmieni charakter ukształtowani analizowanego obszaru i może mieć istotny wpływ na spływ wody powodziowej. „Wały zlokalizowane wzdłuż rzeki San, wraz z planowanym nasypem drogi S-74, stworzą zwężający się korytarz dla spływu wód powodziowych. Obszary zabudowy mieszkaniowej w miejscowości Chłopska Wola znajdą się pomiędzy tymi dwiema przeszkodami (65 budynków mieszkalnych wraz z zabudową uzupełniającą). Takie zwężenie może przyczynić się do zmian poziomu i sposobu spływu wód powodziowych na tym obszarze i tym samym przyczynić się do poważnych szkód dla zdrowia i mienia mieszkańców. Przy realizacji tego wariantu należy rozważyć całkowite zabezpieczenie tych terenów przed skutkami zalewania wodami powodziowymi”- pisze w piśmie.

Wszystkie warianty drogi S-74 w istotny sposób zaburzą jej rozwój, a to spowoduje powolne jej osłabienie i utratę znaczenia społeczno gospodarczego. Włodarze gminy wskazują, że jeśli niemożliwy do realizacji okaże się wariant „przez hutę” i SSE, wówczas powinno wybrać się wariant W1-czerwony, po uwzględnieniu uwag i korekt jego przebiegu.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
~pysznica

"PORAŻKA szkoda tylko tych wszystkich ludzi zrobionych w balona przez władze samorządowe z pozwoleniem na budowę i z kredytami na 30 lat na domy pobudowane na kolorowych liniach drogi. Zawsze tracą zwykli ludzie a bogaci już dograli plany i odszkodowania za pola, place, działki i tereny inwestycyjne. Pozdrawiam, głosujemy wciąż na nieudaczników i kolesiów kolesi.

manukun

@broda
kiedy w dyskusjach z ludźmi podającymi się za mieszkańców gminy wychodzi, że żaden wariant nie będzie dopuszczony. Więcej, moje pisanie o preferowaniu wariantu czerwonego skończyło się stwierdzeniem, że muszę mieć tam działki...

~Michał

Wariant czerwony najbardziej logiczny , chyba, że się w grupie z niskim ilorazem inteligencji!

broda

Do @Malo wariant zielony I pomaranczowy zostaly oprotestowane przez mieszkancow (wariant zielony dwa razy) Piamo z podpisami 1170osob przeciwko tym wariant om zostało wyslane w lutym 2020 do:
GDDKiA w Rzeszowie
GDDKiA w Warszawie
Transprojekt Gdanski
Burmistrza Pysznicy
Ministra Webera

~Mało

Mało się mówi o wariancie zielonym A tak na prawdę jest on bardzo niekorzystny dla miasta Stalowa Wola. Bo ogranicza tereny mieszkaniowe, które między sochami A brandwicką miasto wprowadziło w plan zagospodarowania przestrzennego.

broda

@manukun
Ale Pysznica nie chce blokady S74. Chodzi o zablokowanie wariantu zielonego I pomaranczowego ktore przechodzą przez tereny mieszkaniowe I zablokują calkowicie rozwoj osadnictwa. Wariant czerwony jest jak najbardziej pozadany tylko pojawia się problem z drogą od nowego mostu. Jak dobrze pamietam mape to brandwica stalaby się "trojkatem bermudzkim" z jednej strony s74 z drugie 855 I z trzecie projektowana nowa z mostu obok vivo.

manukun

@korba
Oczywiście, że nie. Pysznica traktuje swój "harmonijny rozwój" w kompletnym oderaniu od rzeczywistości. Kosmiczne ceny nieruchomości wynikają z bliskiego sąsiedztwa miast powiatowych, a nie wyjątkowości gminy jako takiej. Przecież to nie ani uzdrowisko, ani turystycznie pożądany obszar. Ot, resztki przemysłu za Sanem, które zaczynają się zapychać. Tymczasem Pysznica ma szanse stać się 3 ogniwem rozwoju całego regionu, ale po co, skoro można blokować kluczową inwestycję i pleść głupoty o budowie ekspresówki w lesie, która nie da większych korzyści dla okolicy. Tymczasem ugory jak były niezagospodarowane tak dalej będą

~Broda

Do ~e2rdd ja mam aktualne zdjecia tylko szkodza ze GDDKiA I Transprojekt ich nie posiadaką i bazują na geoportalu z 2016-2017r

e2rds

Broda, najbardziej aktualne zdjęcia satelitarne są na Google Earth Pro.

~Broda

Do ~Olo nie wiem skad te roznice. Pare miesiecy temu otrzymalem wycinek mapy wriantu pomaranczowego na ktorym po miedzy ulicą 1000-lecia a ul. Prostą I Sękiem ma byc MOP. Drugi MOP przed wezlem Zapacz. Na konsultacjach na mapie byl tylko jeden MOP ten przy Zapacz. Wedlug rozporzadzenia ministerstwa na drodze klasy S odleglosc pomiedzy MOP-ami nie moze byc wieksza niz 10km. Na przebiegu od przejscia przez San do Zapacz jest wiec tylko jeden MOP a to jest ponad 17km

~Olo

do ~Broda. Ja tego nie podważam tylko zastanawia mnie skąd te liczby się wzięły, bo jak mówię w analizie wykonanej dla gminy Pysznica w 2020r są całkiem inne liczby. Skąd te różnice?

~ korba

Pytam się czy sypialnia to jest rozwój gminy?

~prezes

Wielkie pohukiwania!
Ale przecież od dawna wiadomo było,że s 74 będzie przez Pysznicę szła.Czy dzisiaj nalezy się dziwić wyburzeniom nowo powstałych domów?

~Broda

Do Olo i Edi na konsultacjach 15 lipca zostala podana informacja o liczbie wyburzen. Na stronie gminy jest zapis video spotkania mozna sprawdzic
Wariant czerwony - 17
Wariant różowy - 13-17
Wariant TBG 23-25
Wariant zielony 25

~Broda

Do Olo podczas konsultacji zostało powiedziane ze w wariancie pomaranczowym jest 25 wyburzen

~Edi

Ile wyburzeń jest w poszczególnych wariantach?

~jasio

Sąt najwyszy uznał że protesty wyborcze nimajom wpływu na wynik i tutaj ma być tak samo

~Olo

do ~Broda. Najwięcej wyburzeń jest w wariancie zielonym. A skąd bierzesz te dane o 25 wyburzeniach, skoro w analizie opracowanej dla Gminy Pysznica jest wskazane, ze na wariancie pomarańczowym jest 7 wyburzeń?

~kaczor

tylko w naszym PIS landzie jakiś debil za grube miliony może narysować taki wariant pomarańczowy, dziecko nie wpadłoby na tak głupi pomysł jak przecięcie najbardziej zabudowującej i rozwijającej się części gminy na pół pasem 100m, co trzeba mieć we łbie? architekt z papierami za jajka , zresztą jak cała ta obecna na spotkaniu ekipa z tgd , najwięcej wyburzeń to raz i zastopowanie całej okolicy na nowe budownictwo

~Broda

Do Olo w wariancie pomaranczowym jest najwiecej wyburzen 25 to są domy oddane do urzytku a ile jest w budowie tego nie wiadomo

~Olo

Do Broda. 400 wydanych pozwoleń nie jest warte 1 wyburzenia domu.

~Gigi

Do Adam. Droga 855 z trzeciego mostu nie połączy się z S74 w żadnym miejscu.

~Broda

Do Stal zdjecia satelitarne na geoportalu są nieaktualne. Moj dom stoi od 2 lat I go nie ma. Zdjecia są z 2016 roku sami z GDDKiA to potwierdzili na spotkaniu. Od tego czasu w Pysznicy i Jastkowicach wydano ponad 400 pozwolen na budowe ile z tych domow powstanie na wariancie pomaranczowym lub w jego sasiedztwie?

~Ktoś

Do j23. Porównujesz człowieku ogródki działkowe z altanką do domów jednorodzinnych

Stal

Przecież wariant pomarańczowy jest najlepszy. Wystarczy popatrzyć na mapę omija zabudowania. Leci po ugorach.
Ale jak spojrzałem na geoportal już wiem czego jest zły jeszcze 6 lat temu były tam u góry. Teraz to setki już podzielonych działek. Więc lobby spekulantów naciska na ominięcie tych terenów. Bo cena działaczek w okolicy poszła by na łeb na szyję.

~J23

CWANIACZKI Z PRYSZNICY BYŁ CZAS KIEDY MOŻNA BYŁO LOKOWAĆ OBWODNICĘ STALOWEJ WOLI ZA MOSTEM WTEDY BYŁO ŹLE O JAKICH BLOKACH I OSIEDLACH MOWA TO WCZASY NA ŁONIE NATURY .MUSICIE BYĆ SOLIDARNI !!!CHYBA ŻE KILKU RADNYCH BEZRADNYCH SIĘ TAM POBUDOWAŁO I LARUM PODNOSZĄ NIE TĘDY DROGA ELYTO !!! WAS TEŻ MUSI DOŚWIADCZYĆ TO CO SPOTKAŁO DZIAŁKOWCÓW ,NIE JESTEŚCIE
PRZECIEŻ Z LEPSZEJ GLINY CHOĆ MOŻE WAM SIĘ TAK WYDAJE!!!

~Adam

Przez hutę s74 nie może być poprowadzona ponieważ już postanowiono, że wybudują most koło Vivo który, połączy miasto z s74.

~Lewatywa

Jeszcze się taki nie urodzìł co by wszystkim dochodził.
Trzeba brać przykład z rządzących, udają , że konsultują A i tak robią zgodnie z swoim planem.
Tutaj powinno być tak samo.

~alfa

Trzeba mieć oczy dookoła i być czujnym. Racławice sobie pobimbały w sprawie obwodnicy i teraz mają za swoje. Rozbabrane najżyźniejsze pola, zamknięta już niestety na wieki droga od Waldekówki do centrum wsi. A konsultacje przeszły bokiem. Było oj tam oj tam a teraz niektórzy do kościoła będą jeździć objazdami. A jeszcze przy cmentarzu rondo i zabrany kawał parkingu, rozwalonych kilka domów we wsi. Przyszła do wsi Europa z piachem i asfaltem.

~Bielu

Jak macie pisać bzdyry to nie piszcie