Trzeba wybrać mniejsze zło? Gmina Pysznica zabrała głos w sprawie S-74

Image

15 lipca br. w Pysznicy odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące budowy drogi ekspresowej S-74. Podczas niego mieszkańcy wyrazili swoje oburzenie wobec planów GDDKiA. Protestowano przeciwko budowie drogi, która miałaby powstać w miejscu, gdzie stoją budynki mieszkańców. Gmina Pysznica wystosowała swoje stanowisko wobec planowanej inwestycji. Pod pismem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali się wójt Łukasz Bajgierowicz oraz przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Skrzypek.

„Główną funkcją drogi klasy "S" jest połączenie dużych aglomeracji miejskich, w związku z czym, w ocenie zarówno władz, jak i mieszkańców gminy Pysznica, najbardziej korzystnym usytuowaniem drogi ekspresowej pomiędzy Opatowem a Niskiem byłby wariant zakładający przebieg przez tereny południowo- zachodnie miasta Stalowa Wola, obejmujący obszary byłej Huty Stalowa Wola i Specjalnej Strefy Ekonomicznej i łączący się z drogą ekspresową S-19 w miejscowości Nowosielec. Oczywistym jest, że z uwagi na brak aktualności Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego względem obecnego zagospodarowania terenu oraz konieczności ominięcia obszaru chronionego jakim jest Puszcza Sandomierska, wariant ten wymaga ponownej analizy i opracowania. Racjonalny wybór wariantu powinien uwzględniać obecny stan rzeczy oraz potrzeby społeczności zamiast zaspokajać wyłącznie kryteria procesu projektowego i wymogów umowy pomiędzy Inwestorem a Biurem Projektowym.

Najbardziej niekorzystnym dla gminy Pysznica jest przebieg drogi w poprowadzonym wariancie W3 – zielonym oraz wariancie TGD – pomarańczowym. Wówczas droga przecięłaby gminę w połowie, znacząco zaburzając ład przestrzenny oraz ograniczając postępujący rozwój gminy. W żaden sposób nie służyłoby to umocnieniu sytuacji ekonomiczno- przestrzennej gminy i nie wspierałoby walorów przyrodniczych.

Jak czytamy w piśmie, w przyjętym wariancie TGD zostałyby poważnie ograniczone tereny, które są główną drogą rozwoju gminy. Rozwijająca się na tych terenach zabudowa mieszkaniowa, tworząca nowe jednostki osadnicze, zostałaby odcięta od głównego układu osadnictwa. Wybór przyjętego do realizacji wariantu przebiegu drogi ekspresowej powinien zostać podjęty z wyważeniem, z jednej strony konieczności przeprowadzenia planowanej inwestycji, z drugiej strony, skutków jakie ta inwestycja wywrze na rozwój gminy. W tym przypadku przestrzenne skutki jakie nastąpiłyby przez realizacji wariantu TGD byłyby widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. Obecnie na terenach planowanego przebiegu wydanych zostało wiele decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Skala zainteresowania tymi terenami przez indywidualnych inwestorów pokazuje jak ważne są to obszary dla rozwoju osadnictwa mieszkaniowego.

Jak dowiadujemy się z dalszej części dokumentu, pozostałe 2 warianty również miałyby niekorzystny wpływ na funkcjonowanie gminy Pysznica.

„Wariant W1-czerwony i W4- różowy są najbardziej zbliżonymi przebiegami drogi ekspresowej S-74 do trasy wskazanej w SUiKZP gminy Pysznica, który to w istotny sposób wpływał na rozwój zabudowy na terenie gminy. Mieszkańcy gminy kojarzyli przedmiotową drogę właśnie z przebiegiem wskazanym w obowiązującym Studium uchwalonym w 2002 r., stąd podejmowane decyzje w zakresie osadnictwa jak i inwestycji związanych z działalnością gospodarczą były zbieżne ze wskazanym przebiegiem. Jednak w przypadku wyboru wariantu W1 w miejscowości Brandwica poważnym konfliktem przestrzennym może okazać się planowane przełożenie odcinka drogi wojewódzkiej 855. Pomiędzy planowanymi drogami S-74 a DW 855 pozostanie teren, który zostanie wyłączony z możliwości zabudowy. Zaznaczyć należy, że istnieje tam już zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, dla której lokalizacja obu planowanych dróg będzie niezmiernie uciążliwa, a skumulowane oddziaływanie może znacząco negatywnie wpłynąć na pogorszenie warunków życia mieszkańców. Niewątpliwie nastąpi na tych terenach spadek dotychczasowego komfortu życia. Przyczyni się do tego wzrost emisji hałasu, zanieczyszczenia powietrza, spadek walorów przestrzennych i wartości nieruchomości z uwagi na bezpośrednie sąsiedztwo planowanych inwestycji drogowych”- czytamy w piśmie.

W wariancie W4 wskazano, że obszary zabudowy są w obrębie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, a taka lokalizacja S-74 zmieni charakter ukształtowani analizowanego obszaru i może mieć istotny wpływ na spływ wody powodziowej. „Wały zlokalizowane wzdłuż rzeki San, wraz z planowanym nasypem drogi S-74, stworzą zwężający się korytarz dla spływu wód powodziowych. Obszary zabudowy mieszkaniowej w miejscowości Chłopska Wola znajdą się pomiędzy tymi dwiema przeszkodami (65 budynków mieszkalnych wraz z zabudową uzupełniającą). Takie zwężenie może przyczynić się do zmian poziomu i sposobu spływu wód powodziowych na tym obszarze i tym samym przyczynić się do poważnych szkód dla zdrowia i mienia mieszkańców. Przy realizacji tego wariantu należy rozważyć całkowite zabezpieczenie tych terenów przed skutkami zalewania wodami powodziowymi”- pisze w piśmie.

Wszystkie warianty drogi S-74 w istotny sposób zaburzą jej rozwój, a to spowoduje powolne jej osłabienie i utratę znaczenia społeczno gospodarczego. Włodarze gminy wskazują, że jeśli niemożliwy do realizacji okaże się wariant „przez hutę” i SSE, wówczas powinno wybrać się wariant W1-czerwony, po uwzględnieniu uwag i korekt jego przebiegu.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =