Nowy rozkład jazdy pociągów. Zwieszono niektóre kursy

Image

Za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. O zmianach jakie wprowadzono w nim na Podkarpaciu rozmawiano w czwartek w Urzędzie Marszałkowskim.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Podkarpackiego Oddziału spółki „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Rzeszowie, kolejowych związków zawodowych oraz samorządów przez tereny których przebiegają linie kolejowe.

[p]Najwięcej emocji budzi zawieszenie kursów na południu województwa. Dotyczy to w większości pociągów kursujących do Komańczy i Zagórza. Zawieszono także późnowieczorny kurs Stalowa Wola– Rzeszów, pozostawiając kursowanie tego pociągu tylko w niedzielę z uwagi na duże zainteresowanie nim studentów. Zawieszono również kursowanie pociągów w relacji Rzeszów – Zamość w weekend majowy z uwagi na planowane prace torowe i zamkniecie odcinka linii 101.

Głównym powodem zawieszenia kursów do Komańczy i Zagórza na liniach 107 i 108 to nikłe zainteresowanie podróżnych, a co za tym idzie mała rentowność tych połączeń. Jednym z problemów jest także niewystarczająca ilość sprawnego taboru z napędem spalinowym do obsługi pociągów na liniach niezelektryfikowanych. Zdarzenia losowe, w tym zderzenia ze zwierzyną leśną, wypadki, na przejazdach kolejowych oraz defekty powodują, że operator nie jest w stanie wszędzie zapewnić składy rezerwowe do obsługi pociągów. Wówczas wprowadzana jest komunikacja zastępcza. Jak podkreślał Zbigniew Kozak z departamentu Dróg i Transportu Publicznego UMWP, autobusowa komunikacja zastępcza jest kierowana na linie, które mają najmniejsze obłożenie. Jest to niezbędne aby pociągi cieszące się dużym zainteresowaniem jak np. Rzeszów-Tarnobrzeg, Rzeszów - Jasło , gdzie podróżni czasami z trudem mieszczą się w pociągu nie zastępować komunikacją zastępczą. Jak poinformowali przedstawiciele UMWP i Przewozów Regionalnych w 2020 roku sytuacja z taborem będzie podobna ze względu konieczność przeprowadzenia naprawy okresowej 5 sztuk autobusów szynowych.

Zarówno do UMWP jak i do Przewozów Regionalnych wpływa mnóstwo próśb, sugestii w sprawie rozkładu jazdy dotyczą całego województwa, a nie tylko południa. Najczęściej powtarzające się wnioski dotyczą uruchomienie dodatkowych pociągów oraz zwiększenie pojemności składu pociągu. Często uruchomienie dodatkowych pociągów w odpowiednich godzinach jest technicznie nie możliwe ze względu małą przepustowość linii przykładem jest odcinek Rzeszów – Kolbuszowa.

Z wieloma argumentami nie zgadzali się samorządowcy z południa województwa. Ich zdaniem nikłe zainteresowanie pociągami w tym rejonie to efekt zbyt częstego funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej. Autobus, który jedzie zamiast pociągu musi dojechać do większości przystanków kolejowych, wydłuża to znacznie czas podróży. Zaproponowano także, nie pierwszy raz, aby na te tereny wprowadzić nowego przewoźnika - SKPL.

- Zawieszeniu ulegają tylko pociągi o znikomej frekwencji – podkreślił na zakończenie spotkania[/i]– Piotr Pilch Wicemarszałek Województwa.

Nadal będą realizowane pociągi wakacyjne gdzie oferta będzie poszerzona o dodatkowe pociągi w relacji Sanok – Medzilaborce – Sanok. Zgodnie z zawartym porozumieniem oprócz dotychczasowych pociągów kursujących w okresie wakacji w soboty i niedziele będą dodatkowo kursować w piątki.

Niska frekwencja w pociągach na południu Bieszczad ma też swoje odniesienie w strukturze osiedleńczej. Osady są rozproszone i często oddalone od linii kolejowej. Dlatego niezbędne jest niestandardowe podejście do organizacji transportu publicznego na tym terenie. Konieczne jest utworzenie zintegrowanego transportu kolejowego i autobusowego z wykorzystaniem już istniejącego punktu przesiadkowego z dworcem intermodalnym w Sanoku.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy. Twój będzie pierwszy.