Kolejny krok do budowy drogi ekspresowej S74 Opatów-Nisko
GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym pod budowę drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów - Nisko.
Trasa pomiędzy Opatowem a połączeniem z drogą ekspresową S19 w okolicy Niska będzie miała ok. 73 km długości i przebiegać będzie przez teren województw świętokrzyskiego i podkarpackiego:
• na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) – miasto i gmina Opatów, gmina Lipnik, gmina Obrazów, gmina Samborzec,• na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): miasto Tarnobrzeg, gmina Gorzyce, miasto Stalowa Wola, gmina Zaleszany, gmina Radomyśl nad Sanem, gmina Pysznica, gmina i miasto Nisko.
W celu usprawnienia prac projektowy oraz późniejszej budowy odcinek został podzielony na pięć części:
• Opatów (Okalina Kolonia) – Lipnik (9,8 km),• Lipnik – Samborzec (14,4 km),
• Samborzec – Gorzyce (13,9 km),
• Gorzyce – Radomyśl (18,3 km),
• Radomyśl – Nisko (węzeł Zapacz na S19, 16,5 km).
Zakres prac
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie opracowanie elementów Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym, w tym wykonanie wierceń rdzeniowanych, sondowania, badań geofizycznych, wykonanie mapy do celów projektowych oraz analizy i prognozy ruchu. Koncepcja programowa w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych, co zostanie wykorzystane przy podejmowaniu decyzji dotyczących m.in. zastosowanych technologii. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.
Przygotowywanie ww. dokumentacji projektowej na etapie przygotowawczym jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Przebieg S74 będzie zgodny z przebiegiem wariantu, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie 3 października 2025 r. wydał decyzję środowiskową.
Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch, trzech, czterech lub wszystkich części zamówienia. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane, biorąc pod uwagę cenę (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie projektanta mostowego – 10 proc. i doświadczenie geologa – 10 proc.).
Termin wykonania dokumentacji przedstawia się następująco:
• część 1 i 2: 15 miesięcy, z uwzględnieniem terminów wykonania poszczególnych elementów tabel rozliczeniowych,• część 3 i 5: 18 miesięcy, z uwzględnieniem terminów wykonania poszczególnych elementów tabel rozliczeniowych,
• część 4: 20 miesięcy, z uwzględnieniem terminów wykonania poszczególnych elementów tabel rozliczeniowych.
Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.
Najkrótsze połączenie z centrum Polski
Droga ekspresowa S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie pomiędzy Sulejowem i Opocznem, gdzie będzie miała połączenie z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Nowa trasa ułatwi dojazd z centrum kraju do S19 koło Niska na Podkarpaciu, a także południowych regionów woj. lubelskiego. Odcinek na terenie woj. łódzkiego jest w przygotowaniu, a dalsza część na terenie woj. świętokrzyskiego do Opatowa już w realizacji.





Komentarze
~taka prawda, to id-i-o-t już proponuje mieszkańcom Stalowej by się przyzwyczaić do nowej drogi, bo ta przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, jechać w okolice Opatowa i pojeździć sobie, no do nowości trzeba się przyzwyczaić, a nie każdy jest taki ynteligentny jak ~taka prawda geniusz ynteligent a do tego jeździ furą.