Kolejny krok do budowy S74

Image

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie elementów Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym pod budowę drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów - Nisko.

Pięć odcinków

Trasa pomiędzy Opatowem a połączeniem z drogą ekspresową S19 w okolicy Niska będzie miała ok. 73 km długości i przebiegać będzie przez teren województw świętokrzyskiego i podkarpackiego:

• na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) - miasto i gmina Opatów, gmina Lipnik, gmina Obrazów, gmina Samborzec,

• na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): miasto Tarnobrzeg, gmina Gorzyce, miasto Stalowa Wola, gmina Zaleszany, gmina Radomyśl nad Sanem, gmina Pysznica, gmina i miasto Nisko.

W celu usprawnienia prac projektowy oraz późniejszej budowy odcinek został podzielony na pięć części:

• Opatów (Okalina Kolonia) - Lipnik (9,8 km),

• Lipnik - Samborzec (14,4 km),

• Samborzec - Gorzyce (13,9 km),

• Gorzyce - Radomyśl (18,3 km),

• Radomyśl - Nisko (węzeł Zapacz na S19, 16,5 km).

Zakres prac

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie opracowanie elementów Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym, w tym wykonanie wierceń rdzeniowanych, sondowania, badań geofizycznych, wykonanie mapy do celów projektowych oraz analizy i prognozy ruchu. Koncepcja programowa w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych, co zostanie wykorzystane przy podejmowaniu decyzji dotyczących m.in. zastosowanych technologii. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.

Sporządzenie dokumentacji projektowej na etapie przygotowawczym jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Przebieg S74 będzie zgodny z przebiegiem wariantu, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie 3 października 2025 r. wydał decyzję środowiskową.

Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch, trzech, czterech lub wszystkich części zamówienia. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane, biorąc pod uwagę cenę (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego - 20 proc., doświadczenie projektanta mostowego - 10 proc. i doświadczenie geologa - 10 proc.).

Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.

Najkrótsze połączenie z centrum Polski

Droga ekspresowa S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie pomiędzy Sulejowem i Opocznem, gdzie będzie miała połączenie z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Nowa trasa ułatwi dojazd z centrum kraju do S19 koło Niska na Podkarpaciu, a także południowych regionów woj. lubelskiego. Odcinek na terenie woj. łódzkiego jest w przygotowaniu, a dalsza część na terenie woj. świętokrzyskiego do Opatowa już w realizacji.


Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~autoSTOP

Dojść już dróg. Gdzie są szybkie koleje?

~taka prawda

Już w 2026 roku będziemy korzystać z pierwszych odcinków tej drogi ekspresowej na którą czekają wszyscy mieszkańcy naszego miasta. To dzięki takim drogom nasze miasto tak pięknie się rozwija bo mamy wspaniały łatwy transport do centrum POLSKI.

~Ewka

I dobrze, będzie kolejna możliwość ucieczki dla mieszkańców tej zapadłej dziury i ościennych gmin.
Upadku już nic nie uratuje.