Najpierw zlikwidowali miejsca postojowe, teraz chcą płatnego parkingu?

Image

Sprawa parkingu przy Galerii Prima w Stalowej Woli nabiera nowych faktów. Po interpelacji radnej Ilony Kaczmarek, dotyczącej prośby przedsiębiorców z tejże galerii o wprowadzenie strefy płatnego parkowania przed ich obiektem (na miejskim terenie), by klienci mieli miejsca postojowe, do Rady Miasta wpłynęło pismo ze Starostwa Powiatowego. Wynika z niego, że obowiązek zapewnienia miejsc postojowych dla klientów i pracowników spoczywał na inwestorze już na etapie projektowania galerii.

Obowiązek zapewnienia parkingu w projekcie budowlanym

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli, decyzją z 2010 roku starosta wydał spółce pozwolenie na budowę budynku handlowo- usługowego przy ul. Okulickiego 16c pod pewnymi warunkami. W projekcie zatwierdzonym wraz z decyzją o warunkach zabudowy (wydaną przez prezydenta miasta w grudniu 2009 roku), nakazano inwestorowi przewidzieć co najmniej 30 miejsc postojowych dla klientów i pracowników oraz jedno miejsce dla samochodu dostawczego.

Zatwierdzony projekt przewidywał łącznie 31 miejsc parkingowych: 29 w podziemnym garażu, 1 dla pojazdu dostawczego oraz 1 dla osoby z niepełnosprawnością na powierzchni terenu.

Garaż zamieniony na powierzchnie handlowe

Z pisma starostwa wynika jednak, że w 2013 roku inwestor wystąpił o zmianę przeznaczenia części garażu podziemnego. Decyzją z 26 września 2013 roku starosta zatwierdził przebudowę i zmianę sposobu użytkowania tej części obiektu na powierzchnię handlowo- usługową. Nowa decyzja o warunkach zabudowy, wydana wcześniej przez prezydenta miasta, wymagała wówczas zapewnienia jedynie 5 miejsc w istniejącym garażu oraz 13 miejsc w zatoczce parkingowej na sąsiedniej działce.

Oznacza to, że liczba miejsc postojowych, pierwotnie zaplanowanych dla galerii, została istotnie zmniejszona w wyniku zmian dokonanych przez samego inwestora, za zgodą właściwych organów.

Starostwo: decyzja o pozwoleniu ma charakter związany

W swoim piśmie starostwo przypomina, że organ administracji architektoniczno-budowlanej, wydając decyzję o pozwoleniu na budowę, jest związany wcześniejszą decyzją o warunkach zabudowy. Oznacza to, że nie można samodzielnie kształtować warunków inwestycji w sposób odmienny od zatwierdzonych przez prezydenta miasta. Jak podkreślono, decyzja o pozwoleniu na budowę ma charakter „związany”, jeśli spełnione są warunki formalne i prawne, organ ma obowiązek ją wydać.

Kto powinien zapewnić parking?

Z dokumentów urzędowych wynika jednoznacznie, że na etapie projektowania Galerii Prima inwestor miał obowiązek zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych dla klientów i pracowników. Co więcej, takie miejsca faktycznie zostały przewidziane głównie w podziemnym garażu obiektu. Jednak kilka lat później, decyzją samego inwestora, część tej przestrzeni została przebudowana i przeznaczona na lokale handlowe. W praktyce oznaczało to znaczące ograniczenie liczby miejsc postojowych, dostępnych dla klientów galerii.

W świetle tych faktów trudno uznać za uzasadnione oczekiwanie, by miasto (czyli wszyscy mieszkańcy) miało teraz wprowadzać płatne parkowanie na swoim terenie po to, by rozwiązać problem, który powstał w wyniku zmian dokonanych przez prywatnego właściciela obiektu. Parking przy galerii jest bowiem własnością miejską i ma charakter ogólnodostępny. Służy, zarówno mieszkańcom okolicznych bloków, jak i osobom odwiedzającym centrum lub chcącym po prostu skorzystać z niego w dowolnym czasie.

To właśnie decyzje inwestora o zmianie przeznaczenia części garażu sprawiły, że liczba miejsc dla klientów galerii została ograniczona. W tej sytuacji odpowiedzialność za brak wystarczającej infrastruktury postojowej leży po stronie właściciela obiektu, a nie samorządu.

Urząd Miasta oraz Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego mają przyjrzeć się tej sprawie ponownie.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Evka

Słowak Zdenek zachowuje się jakby był u siebie. Czas w końcu przyjrzeć się dokładnie całej tej sprawie!

~przybysz46

to jest tak proste udroznuc parkingi w okolicach hali targowej ze a boli bylem wczoraj w Radomu i zarezymalem sie na lokalnym zieleniaku stoi automat do placenie za parking po zapoznani sie z oplatami w pierwszej kolejnosc widac parking do 30 minut bezplatny pobierasz bilet i po temacie jwzeli chcesz parkowac godz lub 10 odpowiedni placisz dotyczy placu handlowego na Ustroniu mozna mozna zawsze jest miejsce do zaparkowanie

~Rebel

W Stalowej jest duży problem z samochodami dostawczymi które jeżdżą z dostawą po chodnikach a często też po trawnikach . Ktoś otwierając jakikolwiek sklepik lub punkt usługowy nie bierze pod uwagę ograniczoną możliwość dostarczania do tych miejsc towarów . A później uzurpuje sobie prawo do jazdy po chodnikach lub poprzez trawniki . Są w Stalowej sklepy które mają od zaplecza magazyny i możliwość dostawy tam towaru bez konieczności jeżdżenia po chodnikach ale często te magazyny są zamienione na powierzchnie handlowe a dostawa towaru odbywa się z chodnika głównym wejściem gdzie chodzą też klienci . Takich miejsc jest w Stalowej bardzo dużo !

~taka prawda

W ykorzystać każdy skrawek ziemi w STALOWEJ WOLI na budowę nowych parkingów i to już od dziś.

~Kierowca

Tam ta Żabka jest tak potrzebna jak dziura w moście

~Luk

Bardzo dobrze opisana sytuacja. Właściciel galerii powinien zadbać o miejsca parkingowe. To nie jest problem miasta. Tym bardziej mieszkańców pobliskich bloków, którzy nie mają gdzie zaparkować samochodów. A że poprzez własną chciwość z garażu podziemnego zrobił magazyny i lokale handlowe, to już jego problem.

~Asad

Problem z miejscami jest wszedzie a pozwolenia wydawane na lewo i prawo. Samochód dostawczy przy żabce kolo szpitala mimo, że jest tam wewnętrzny parking staje na chodniku blokując/utrudniając przejście pieszym. Takie przykłady można mnożyć

~Czas mija,

ale ludzie pamiętają...