Jest decyzja środowiskowa dla S74 Opatów – Nisko

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka drogi ekspresowej S74. To kolejny krok do realizacji inwestycji łączącej dwa województwa.
Cały odcinek Opatów – Nisko będzie miał ok. 73 km długości i przebiegał będzie przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego:
- na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) - Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,
- na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.
Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.
Trochę historii
Prace przygotowawcze rozpoczęły się w latach 2010 – 2011. W pierwszej kolejności zostało wykonane Studium korytarzowe (SK), w którym rozpatrywane było siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S74. Do dalszych prac zostały zarekomendowane trzy warianty.
W 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, który umożliwił kontynuację prac przygotowawczych obejmujący w swym zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie Koncepcji programowej (wraz z badaniami geologicznymi) i badań archeologicznych.
W trakcie opracowywania dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne ze społeczeństwem w ramach tzw. akcji informacyjnej w każdej gminie. Wnioski możliwe do wprowadzenia ze względów technicznych, prawnych, środowiskowych i uzasadnione ekonomicznie, zostały uwzględnione w STEŚ.
21 października 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla tej inwestycji, a 16 listopada 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wszczęła postępowanie w tej sprawie. Jako wariant preferowany wskazaliśmy wariant społeczny (W5).
Wariant ten rozpoczyna się w rejonie miejscowości Okalina jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa biegnie na południowy - zachód od DK9, przecina ją w Lipniku (węzeł Lipnik), a następnie prowadzi przez gminy Obrazów i Samborzec, gdzie w Szewcach zaplanowano węzeł Samborzec. Dalej droga przekracza rzekę Koprzywianka, przecina rzekę Wisła na południe od Ostrołęki, wchodząc na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec a Zakrzów. Następnie trasa przebiega obok Tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), omija Turbię i biegnie wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów - Turbia). W dalszym przebiegu trasa przecina rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855). Dalej droga biegnie między Brandwicą a Jastkowicami, przecina rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzi do węzła przy drodze powiatowej DP1024R. W dalszym przebiegu droga prowadzi przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecina DK19 i kończy się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.
W trakcie postępowania, RDOŚ przeprowadził konsultacje społeczne, w trakcie których można było zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przebiegu planowanej trasy.
DŚU wskazuje... drogę
Decyzja środowiskowa dla S74, która przebiega przez teren dwóch województw, została wydana przez RDOŚ w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach.
Decyzja, na potrzeby której m.in. opracowywany jest raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, zdrowie i życie ludzi, roślinności, zwierząt czy krajobrazu, zatwierdza przebieg planowanej drogi, a także rozwiązania ograniczające jej negatywny wpływ na środowisko. Określa m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, jak również zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. Bez tej decyzji nie możemy przejść do kolejnych etapów realizacji drogi.
Dzięki uzyskaniu DŚU możliwe jest rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji, czyli opracowania elementów Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Najkrótsze połączenie z centrum Polski
Droga ekspresowa S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie pomiędzy Sulejowem i Opocznem, gdzie będzie miała połączenie z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Nowa trasa po jej zrealizowaniu ułatwi dojazd z centrum kraju na Podkarpacie. Odcinek na terenie woj. łódzkiego jest w przygotowaniu, a dalsza część na terenie woj. świętokrzyskiego do Opatowa już w realizacji.

Komentarze
Daty rozpoczęcia budowy brak, o tylko przypomnienie że ma być budowana( początek to 2030, a raczej 2033).
Weber szczekaj