Czy w Stalowej Woli powstanie płatna strefa parkowania?

Powraca temat utworzenia płatnej strefy parkowania w Stalowej Woli. Domagają się tego przedsiębiorcy, którzy skarżą się, że ich klienci nie mają gdzie zaparkować, co negatywnie wpływa na prowadzoną przez nich działalność. Z drugiej strony, z parkingów korzystają okoliczni mieszkańcy, ponieważ pod ich blokami brakuje miejsc postojowych.
Najemcy i właściciele budynków zlokalizowanych przy ul. Okulickiego 16a - 16c zwrócili się do Urzędu Miasta z prośbą o wprowadzenie strefy płatnego parkowania. Z pism skierowanych do magistratu wynika, że klienci różnych firm, często osoby starsze, nie mają możliwości zaparkowania w pobliżu sklepu, apteki czy kancelarii notarialnej, ponieważ miejsca parkingowe są zajmowane przez samochody okolicznych mieszkańców lub pojazdy służące jako magazyny. Przedsiębiorcy, mając utrudniony dostęp do swoich lokali, tracą klientów, co przekłada się na spadek obrotów, nawet o 20%.
Kwestia sytuacji parkingowej oraz utworzenia płatnych stref parkowania została podjęta przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. W posiedzeniu uczestniczył jeden z przedsiębiorców, spośród tych, którzy wystosowali pisma do urzędu. Podkreślił on, że niektóre sklepy samoobsługowe i firmy wprowadziły już w Stalowej Woli płatne parkingi, co spowodowało większą rotację na miejscach postojowych. Wskazał też, że problem ze znalezieniem wolnego miejsca zaczyna się na ul. Okulickiego od Nadsańskiego Banku Spółdzielczego i ciągnie aż po PKS. W tym rejonie miejsca postojowe zajmują samochody ciężarowe, przyczepy kempingowe oraz pojazdy osobowe, które służą jako magazyny dla handlarzy z pobliskiego targu. Teren wokół niektórych z tych pojazdów jest już zarośnięty, a powietrze z opon dawno zeszło.
- Propozycja właścicieli i najemców tych terenów dotyczy próby wprowadzenia strefy płatnego parkowania, tak jak ma to miejsce w innych miastach, gdzie powoduje to większą rotację. Żeby zrobić zakupy na rynku, trzeba parkować bardzo daleko- mówił podczas obrad komisji przedstawiciel przedsiębiorców.
Przedsiębiorcy zaproponowali, by, jeśli nie na całym odcinku ul. Okulickiego (od SANBanku do dworca autobusowego), to przynajmniej w wybranym miejscu, np. przy galerii Prima, powstała pilotażowa strefa płatnego parkowania umożliwiająca postój np. do 30 minut.
Głos w tej sprawie zabrał radny Dariusz Przytuła, który zaznaczył, że czas postoju powinien być dłuższy niż pół godziny.
- Czas 30 minut to zdecydowanie za mało. Przyjeżdżają osoby starsze, które nie zdążą w tym czasie przejść nawet przez targowisko, nie mówiąc o zrobieniu zakupów w galerii Prima. W przypadku kolejki, można w niej spędzić nawet pół godziny- mówił radny Przytuła.
Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego podkreśliła, że temat parkometrów jest dość kontrowersyjny i z pewnością wzbudzi emocje wśród kierowców, ponieważ wiąże się to z dodatkowymi opłatami. Dodała, że jest to jedna z możliwych dróg do rozwiązania problemu parkingowego. Zaznaczyła, że nad tematem powinni pochylić się wszyscy radni, aby zebrać więcej opinii i pomysłów.
- Powinniśmy usiąść razem i porozmawiać o tym, bo ten temat będzie powracał. Mieszkańcy mają po 2- 3 samochody na rodzinę, więc pojazdów wciąż przybywa. Ludzie też stali się wygodni i przyjeżdżają samochodami nawet z ul. Wojska Polskiego czy Jana Pawła II na targ. Cała Rada Miasta powinna podjąć decyzję w sprawie wprowadzenia stref parkowania- mówiła Ilona Kaczmarek.
Radny Aleksander Kapuściński zastanawiał się, kto miałby kontrolować strefę parkingową, gdyby taka została utworzona. Przyznał, że w Rzeszowie, Lublinie czy Tarnobrzegu działa straż miejska, która zajmuje się m.in. kwestiami parkingowymi. Do rozważenia pozostaje też sposób opłacania postojów.
Głos zabrał również radny Damian Marczak, który wskazał na konieczność określenia, jaki konkretnie odcinek ul. Okulickiego miałby zostać objęty pilotażowym programem. Dodał, że istotne są również koszty wdrożenia systemu parkingowego na wyznaczonym obszarze.
- Problem faktycznie istnieje. Rozmawialiśmy o nim przed komisją zarówno z wnioskodawcą, jak i innymi radnymi. Wiemy, że problem z parkowaniem dotyczy nie tylko tej jednej ulicy. Dotyczy on przedsiębiorców, którzy w tym miejscu prowadzą działalność, inwestują pieniądze i regularnie płacą podatki. Tak samo dotyczy to mieszkańców tej okolicy. Powinniśmy spojrzeć na ten problem szerzej. Jeśli istnieje taka możliwość, warto wdrożyć pilotażowy projekt, który pokaże, jak takie rozwiązanie mogłoby funkcjonować- mówił radny Marczak.
Zaznaczył również, że taki program pozwoliłby ocenić, jakie pojazdy zajmują miejsca postojowe najdłużej oraz jak wyglądałaby rotacja w obrębie parkingów.
Ilona Kaczmarek zaproponowała ustalenie konkretnego terminu, w którym wszyscy radni zajmą się tematem strefy parkowania.
Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji i Transportu Sylwester Piechota przypomniał, że już w 2016 roku przeprowadzono analizę dotyczącą wprowadzenia strefy płatnego parkowania. Gmina poznała wówczas orientacyjne koszty oraz harmonogram prac. Szacowano, że opracowanie koncepcji kosztowałoby ok. 15 tys. zł. Gdyby miasto posiadało taki dokument, Rada Miasta musiałaby podjąć uchwałę w sprawie utworzenia strefy. Kolejnymi etapami byłoby opracowanie organizacji ruchu w danym obszarze oraz przeprowadzenie przetargu na zarządzanie strefą. Pod uwagę brane jest również powierzenie tego zadania jednej z miejskich spółek, np. MZB lub MZK, co wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. Wstępnie planowano, by w pierwszej kolejności objąć strefą teren od Społem do wiaduktu.
Przewodnicząca komisji Ilona Kaczmarek zwróciła uwagę, że mieszkańcy osiedla Centralnego stale parkują w rejonie Hali Targowej, ponieważ nie mają wystarczającej liczby miejsc postojowych przed swoimi blokami.
Analizując sytuację parkingową przy ul. Okulickiego 16, 18, 20, 22, 26, 30 można zauważyć, że parkingi znajdują się tylko do połowy budynków, a drugą część zajmuje teren zielony z rosnącymi tam drzewami (między nimi, bez konieczności wycinki, też mogłyby stanąć miejsca postojowe, ale mieszkańcy kategorycznie odmówili). Nie ma więc możliwości, by wszyscy mogli parkować przed własnym blokiem. Sytuacja jest szczególnie trudna, ponieważ część mieszkańców chce rozbudowy parkingów, a inni bronią terenów zielonych. Dochodzi do tego, że w razie potrzeby służby ratunkowe muszą poruszać się po chodnikach, aby dotrzeć do konkretnej klatki. Niezależnie od tego, czy strefa parkowania powstanie, czy nie, problem zbyt małej liczby miejsc parkingowych przed blokami pozostanie nierozwiązany. Nikt też nie wybuduje mieszkańcom parkingów podziemnych, gdyż są to horrendalne kwoty.
A jakie jest Wasze zdanie w tym temacie? Czy chcielibyście płatnej strefy na Okulickiego? Czy bylibyście skłonni opłacać postojowe w czasie robienia zakupów? Czy płacić powinni wszyscy, czy tylko mieszkańcy ościennych miejscowości? Kto ewentualnie powinien nadzorować taką strefę, by działała ona skutecznie? Czy powinno się pytać mieszkańców o zgodę przy poszerzaniu parkingów przyblokowych, gdy zachodzi konieczność „skrócenia” trawnika lub wycięcia drzewa? Piszcie w komentarzach Wasze uwagi.
Przewiń do komentarzy









Komentarze
Nie no jasne w imię interesu dla kilku osób całe społeczeństwa ma płacić hee dobre chyba nie przewidzieli ze jak tam zrobią płatną strefe to jeszcze mniej osób do nich zaglądnie.
Miasto wymiera za kilka lat będzie tam bardzo dużo miejsc parkingowych o ile jeszcze będzie ludzi stać na przemieszczanie się autami
Jeszcze zgodzić się Kołkowej na budowę mieszkań zamiast dworca, parking pod wiaduktem zabrać na dworzec i wtedy bedzie można walczyć z chaosem parkingowym robiąc płatną strefę
Za Gomułki nie brakowało parkingów.
do ~Beeee Można ograniczyć prędkość, ale nikt nie postawił znaku ograniczającego prędkość. Kto zapłaci za uszkodzenia samochodów? Kto takie głupoty ludziom funduje?
Ja pamiętam jak nastał pan Nadbereżny to między innymi pod tymi mobilnymi namiocikami mowił, że jak na niego zagłosujemy to on sprawi, że wszystkie parkingi będom za darmo i w dodatku podgrzewane. W zimie mieliśmy mieć spokój ze śniegiem na parkingach. Dlaczego ani jeden nie jest podgrzewany/
Największy problem z parkowanie jest na SIedlanowskierowana gdzie mieszkańcy bloku numer 2 nie mają swojego parkingu przy swoim bloku wiec parkują na parkingach przy sklepach i starostwie. A klienci przyjzdżący do tych sklepów i STAROSTWa nigdy nie mają gdzie zaparkować.
@J23
Mniejszą prędkość, będziesz bezpieczniejszy dla siebie i innych...
Może radni zajęliby się tym jak po remoncie wyglądają przejazdy kolejowe obok biesiady i komendy. Zrobili jakieś progi zwalniające bez oznaczeń bez znaku zmniejszającego prędkość. Teoretycznie obok biesiady przez przejazd można tam jechać 50km/h a przez te przejazdy 20km/h to za dużo. Na drogach tej klasy nie może być ograniczenia do 20km/h.Jak można taki bubel zrobić? Naprawdę jak trzeba rzeczywiście chronić mieszkańców i ich majątek to radni cicho siedzą.
Oj tak, Już dawno powinna powstać. Gdyby włodarz i radni byli tylko bardziej mądrzejsi kasa miasta zyskałaby duże wpływy.
Niech urzędnicy urzędu miasta i starostwa zaczną od siebie. Maksymalnie 3 miejsca dla urzędu a reszta dla klientów nawet z parkomatem. Jak na razie to zadowoleni urzędnicy starostwa i UM parkują pod urzędami zamiast zostawić miejsca dla klientów.
Dużo taniej niż Urbi ferro czy Mostostal, które stoją w dużej mierze puste, a zamiast najemców są miejskie spólki itd.
Stop, stop, stop! 16c to Prima, która została postawiona tuż pod blokami, bo miała mieć parking podziemny. Parking ten był wiecznie zamknięty szlabanem, a dziś są tam delikatesy. Dlaczego tam, to nie wiadomo, bo budynek świeci pustkami, więc spokojnie delikatesy można było zrobić na innej powierzchni. Niech w końcu władze miasta pokażą charakter i nie dają się robić jak dzieci. Prima była budowana za czasów Szlęzaka, który stawiał warunki przedsiębiorcom, a nie wszystko im robił na koszt miasta (choćby zieleniak, który przedsiębiorcom jednak się nie podoba i też stoi pusty). Póki Prima nie będzie wypełniona (niech obniży te horrendalne koszty najmu!!!) i nie wróci parking, to władze miasta nie mają prawa godzić się na ułatwianie parkowania klientom Primy. Bo to jest jakaś kpina. To przedsiębiorcy są dla mieszkańców czy mieszkańcy dla przedsiębiorców? Dodatkowo jest świetna komunikacja miejska, ścieżki rowerowe, klienci nie muszą się pakować autami po halę targową. Jeśli to robią, to niech ponoszą konsekwencje. Nikt też nie każe załatwiać spraw w budynku, który na własne życzenie pozbawił się parkingu. Każdy sam wybiera punkty usługowe. Są inne, pod którymi jest gdzie parkować.
Dobrze to ktos napisal, jak miasto wprowadzi parkingi za pieniadze to ja na takie wladze miasta nie bede glosowac. Niech sie radni zastanowia czy warto tracic popracie mieszkancow.
Ludzie tam parkują bo brakuje miejsc parkingowych. Stosowanie wobec nich represji ze strony miasta w postaci parkomatów nie rozwiaże problemu.
"do jasio
Ty pożyteczny I.d.i.o.t.o Pismo złozyli wlasciciele firm i pisze to na samym początku. Ale trzeba umieć czytać. Masz na bipie miasta to pismo z podpisami... Miasto zawsze było przeciwne."
Widziałeś pismo? Jak nie to nie pisz bzdur
Niech się jeszcze wezmą za tych co sobie lipne papiery na niepełnosprawność zrobili. Mamy takiego jednego kołka pod blokiem, na ojca współwłasność auta i już praktycznie prywatne miejsce parkingowe pod blokiem. Do tego jeszcze spółdzielnia walnęła tak wielkie miejsca parkingowe dla inwalidów że zlikwidowali trzy dla normalnych kierowców.
Każdy mieszkaniec bloku powinien mieć zapewnione miejsce do parkowania. Z namalowanym numerem rejestracyjnym. Tak ma dziecko w UK.
Nie zagłosuje na PrawaiSprawiedliwosc jak zrobia platny parking
Zainstalować kamery i ustalić czas parkowania 60 minut.
tak asad jużby chciał powołać armię darmozjadów co by karali kierowców za krzywo postawione auto
wyborco, a kto ten parking wielopoziomowy miałby wybudować?
Dla parkujacych z poza Stalowej oplaty
Oplata dla urzednikow parkujacych przy UM i Starostwie zyjacych z naszych podatkow a blokujacy miejsca dla interesantów
Oplata dla ograniczonych RNI RTA za wjazd na teren Stalowej
Złote szelki dla tego, co zlikwidował parking przy MDK koło torów... I zamierza zamknąć 1 sierpnia... Dziękujemy za to całym sercem... Rozliczymy przy urnach za takie paralizowanie miasta... Dalej tak róbcie, a zarżniecie Stalową Wolę
wiekszo.sc z was myli tereny miasta i starostwa, nie macie pojęcia ze to administracyjnie ma różnych własc.icieli i to tak nie dziala... miasto robi swoje parkingi, spoldzielnie swoje, a powiat swoje...
ci którzy piszą o parkingach wielopoziomowych chyba nie mają pojęcia ile takie parkingi kasztują... co do tablic, ze parking tylko da mieszkanców danego bloku, to takie tablice są i nikt ich nie respektuje, np. pod wiezowcami są, a ci z Ok 16 i 18 ładują się tam na bezczela... parkn na ok pod nowym biurowcem tez jest, ale to nie nalezy do miasta i tam jest parking platny.
Najwyższy czas wprowadzić na terenie miasta płatne parkowanie nie wyłączając urzędników którzy często zajmują miejsca parkingowe niemożliwością załatwić sprawę np. pod urzędem miasta czy starostwem ! nie dość że mają pracę to mają w nosie swoich petentów!!!! Dlaczego w innych miastach można a w Stalowej Woli się nieda ! Podobnie z sygnalizacją świetlną na razie ? tyle zapowiedzi i dalej nic ! trzeba palić paliwo bo piesi mają pierwszeństwo i ocieplać klimat i który niby tak się dba!!!!
Pis iory nie maja kasy zadluzyli sie w zydo-usa bankach i teraz musza z nas sciagac kase na swoje bzdety.