Opony wielosezonowe – czy naprawdę zastąpią letnie i zimowe?

Materiał zewnętrzny Image

Wybór odpowiednich opon to jedna z najważniejszych decyzji dla każdego kierowcy. Wpływa ona bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, ekonomię użytkowania pojazdu oraz komfort podróżowania. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się opony wielosezonowe, które reklamowane są jako uniwersalne rozwiązanie na cały rok. Czy rzeczywiście mogą one zastąpić tradycyjne opony letnie i zimowe, czy też stanowią jedynie kompromis, który nie sprawdzi się w każdych warunkach?

Dlaczego opony wielosezonowe zyskują na popularności?

Opony wielosezonowe, nazywane również całorocznymi, stanowią kompromis między oponami letnimi a zimowymi. Ich największą zaletą jest uniwersalność, która eliminuje konieczność sezonowej wymiany opon. To właśnie ta cecha sprawia, że wielu kierowców decyduje się na ich zakup, oszczędzając czas i pieniądze związane z dwukrotnymi w ciągu roku wizytami w warsztatach wulkanizacyjnych. Dodatkowo, nie ma potrzeby przechowywania drugiego kompletu opon, co dla mieszkańców miast często stanowi logistyczne wyzwanie. Oszczędność finansowa to kolejny argument przemawiający za oponami całorocznymi – zamiast kupować dwa komplety, wystarczy zainwestować w jeden. Szczególnie dla kierowców pokonujących niewielkie roczne przebiegi, może to być ekonomicznie uzasadnione rozwiązanie. Oczywiście, rodzaj używanego ogumienia nie jest powiązany z zakupem obowiązkowego ubezpieczenia. Jeśli więc kupujesz ochronę ubezpieczeniową i uzupełniasz kalkulator OC, do prostego obliczenia składki potrzebujesz tylko kilku podstawowych danych.

Obrazek


Czy opony całoroczne mają swoje ograniczenia?

Pomimo licznych zalet, opony wielosezonowe mają również istotne ograniczenia, o których należy pamiętać przed podjęciem decyzji o ich zakupie. Kompromis w osiągach to główna wada tych opon – w ekstremalnych warunkach zawsze ustępują oponom sezonowym. Zimą, szczególnie przy obfitych opadach śniegu czy na oblodzonych nawierzchniach, droga hamowania na oponach całorocznych będzie dłuższa niż na zimowych. Z kolei latem, podczas upałów, stabilność na rozgrzanym asfalcie będzie gorsza niż w przypadku opon letnich. Kolejną wadą jest szybsze zużycie – mieszanka gumowa stosowana w oponach wielosezonowych, eksploatowana przez cały rok w zmiennych warunkach, degraduje się szybciej. W polskim klimacie opony całoroczne mogą wymagać wymiany już po około 20 tys. km lub 2 latach użytkowania. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj tekst: Wady i zalety opon całorocznych.

Dla kogo są opony wielosezonowe?

Opony całoroczne nie są uniwersalnym rozwiązaniem dla wszystkich kierowców, ale mogą być dobrym wyborem dla określonej grupy użytkowników dróg. Sprawdzą się przede wszystkim dla osób jeżdżących głównie w mieście, gdzie drogi są regularnie odśnieżane. Inną grupą będą wymienione już osoby pokonujące niewielkie roczne przebiegi (5–6 tys. km). Mieszkający w regionach o łagodnych zimach (w Polsce zmiany klimatyczne poszerzają ten obszar…) oraz ceniący sobie wygodę i bezobsługowość również skorzystają na oponach wielosezonowych. To samo dotyczy kierowców posiadających samochody o umiarkowanych osiągach.

Obrazek


Natomiast kierowcy lubiący dynamiczną jazdę, posiadacze aut z silnikami o dużej mocy lub mieszkańcy rejonów z surowymi zimami powinni raczej pozostać przy tradycyjnym rozwiązaniu dwóch kompletów opon. Bezpieczeństwo jazdy zawsze powinno być priorytetem, a w trudnych warunkach opony sezonowe zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania. Warto też pamiętać, że opony całoroczne wymagają regularnej kontroli stanu bieżnika, ponieważ jego zużycie może postępować szybciej niż w przypadku opon sezonowych. W kontekście opon warto również pomyśleć o kompleksowym ubezpieczeniu samochodu, niektóre z jego opcji pozwalają dodatkowo uwzględnić także ten element pojazdu.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =