Czy prace drogowe, prowadzone na ul. KEN oraz osiedlowej Al. Jana Pawła II, są skoordynowane?


Jedno zadanie realizuje powiat stalowowolski, drugie miasto. I jak to bywa, zwłaszcza przy remontach drogowych, są utrudnienia. Gdy dwie duże rewolucją dzieją się po sąsiedzku, mogą pojawić się wątpliwości i pytania.
I takie właśnie zadał radny miejski Aleksander Kapuściński.
DWA DUŻE ZADANIA, SĄ WIĘC DUŻE PYTANIA
- Zwracam się z prośbą o szczegółowe informacje dotyczące strategii koordynacji tych inwestycji oraz o przedstawienie działań mających na celu minimalizację utrudnień komunikacyjnych dla mieszkańców. Obecnie prowadzone prace na ulicy KEN skutkują znaczącymi ograniczeniami w ruchu, w tym zwężeniem jezdni, zamknięciem dojazdu do pobliskich bloków od strony tejże ulicy do wspomnianej ulicy Alei Jana Pawła II, a także brakiem dostępnych miejsc parkingowych, co prowadzi do nakładanych mandatów na mieszkańców i braku możliwości poruszania się obustronnego przejazdu dwóch pojazdów. Tego rodzaju sytuacja budzi uzasadnione obawy, że równoczesna realizacja drugiej inwestycji w obrębie Osiedlowej Alei Jana Pawła II może doprowadzić do kompletnej dezorganizacji ruchu drogowego w tej części miasta. Dodatkowym czynnikiem wymagającym uwzględnienia jest fakt, że w rejonie prowadzonych prac znajduje się przedszkole- pisze w interpelacji radny.
Aleksander Kapuściński zapytał, czy wcześniej prowadzone były jakieś konsultacje na linii powiat- miasto, czy były analizy wpływu jednych prac na drugie, czy można by odwrócić harmonogram prac, by nie nakładały się zadania, jeśli chodzi o równoczesny obszar ich prowadzenia, czy rozważano stworzenie alternatywnych miejsc parkingowych i czy mieszkańcy będą informowani o etapach robót.
Miasto odpowiedziało następująco:
KONSULTACJE POMIĘDZY MIASTEM A POWIATEM
Przed rozpoczęciem przebudowy ulicy KEN oraz planowaną budową Osiedlowej Alei Jana Pawła II, miasto przeprowadziło konsultacje z powiatem, mające na celu skoordynowanie harmonogramów prac oraz minimalizację ewentualnych negatywnych skutków dla mieszkańców. Ważnym elementem tych konsultacji były uzgodnienia dotyczące zakresu i terminów poszczególnych działań budowlanych. Warto podkreślić, że terminy wykonywania robót i całe harmonogramy są ściśle uzależnione od uzyskanych dofinansowań. Bez takich środków finansowych realizacja tych bardzo ważnych inwestycji na terenie miasta, które znacząco wpłyną na poprawę infrastruktury, byłaby niemożliwa. Dofinansowania te stanowią kluczowy element w zapewnieniu, że przebudowa zostanie zrealizowana na odpowiednim poziomie.
ANALIZA WPŁYWU RÓWNOCZESNYCH PRAC NA KOMUNIKACJĘ
Miasto przeprowadziło szczegółowe analizy dotyczące wpływu równoczesnych robót na funkcjonowanie komunikacyjne okolicznych osiedli. Jesteśmy świadomi, jak ważna jest odpowiednia organizacja ruchu w czasie wykonywania prac budowlanych, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców oraz zapewnić im komfort i bezpieczeństwo. W przypadku dróg powiatowych oraz gminnych, tymczasowe organizacje ruchu są opiniowane przez Komendę Powiatową Policji, która wskazuje na ewentualne zagrożenia oraz proponuje odpowiednie rozwiązania. Następnie, zatwierdzenie tych organizacji ruchu odbywa się w Starostwie Powiatowym, które pełni nadzór nad organizacją ruchu na drogach gminnych i powiatowych. Takie działania mają na celu, aby ruch drogowy w okolicach realizowanych inwestycji odbywał się w sposób jak najbardziej płynny, a jednocześnie bezpieczny dla wszystkich użytkowników dróg.
ROZPOCZĘCIE BUDOWY OD STRONY RONDA PRZY ULICY PONIATOWSKIEGO
Rozpoczęcie budowy Osiedlowej Alei Jana Pawła II od strony ronda przy ulicy Poniatowskiego zostało rozważone, jednak okazało się niemożliwe ze względów technicznych. Kluczowym czynnikiem, który uniemożliwia rozpoczęcie prac w tym miejscu, jest układ kanalizacji deszczowej. Początek tej kanalizacji znajduje się w rejonie budowy realizowanej przez powiat, gdzie jest jej najniższy punkt oraz miejsce połączenia z nową infrastrukturą realizowaną przez powiat. Prace budowlane muszą odbywać się zgodnie z tymi założeniami technicznymi, aby zapewnić spójność i efektywność całego systemu kanalizacyjnego. Z tego powodu, rozpoczęcie robót od strony ronda jest niemożliwe do zrealizowania.
DZIAŁANIA W ZAKRESIE ORGANIZACJI RUCHU, PARKINGÓW I INFORMACJI DLA MIESZKAŃCÓW
Budowa została podzielona na 21 etapów, a cały proces budowlany jest zaplanowany do 9 kwietnia 2027 roku. Tak długi okres realizacji inwestycji pozwala na etapowanie prac, co ma na celu minimalizację uciążliwości dla mieszkańców i użytkowników dróg. W czasie realizacji prac, maksymalnie dwa etapy będą realizowane równocześnie, aby zredukować negatywne skutki komunikacyjne.
Ze względu na ograniczoną przestrzeń na osiedlu, nie będzie możliwe zapewnienie alternatywnych miejsc parkingowych. Mieszkańcy muszą liczyć się z pewnymi utrudnieniami w tej kwestii. W związku z tym, szczególny nacisk kładziemy na komunikację dotyczącą wprowadzanych zmian w organizacji ruchu. Wszystkie zmiany oraz przewidywane ograniczenia będą na bieżąco przekazywane mieszkańcom poprzez Spółdzielnię Mieszkaniową, strony internetowe miasta oraz media lokalne. Dodatkowo, przewidywane zmiany będą szczegółowo opisane na tablicach informacyjnych w rejonach inwestycji, aby mieszkańcy byli w pełni świadomi etapów realizacji oraz ewentualnych utrudnień.
Komentarze
Pajacyki ze strabagu niech tyle nie chleją po samochodach
Albo chcecie żeby było pięknie a wtedy zgadzanie się na chwilowe niedogodności albo nie ....wtedy pomstujecie że nic się nie robi....Tak się składa że tam mieszkam,mam auto,które parkuje niestety odległe od mojego bloku...Robię spacer,po to by w przyszłości stawiać przy bloku przy rondzie .Wytrzymam.
Oczywiście, że są skoordynowane.
Niestety tak, żeby stanowić jak największą dokuczliwość dla mieszkańców.
Obecnie każdy kupuje sobie samochód nie zważając na to czy ma gdzie go parkować. W niejednym "domu" jest po kilka samochodów stawianych jak najbliżej klatki schodowej. Miejmy pretensję do siebie samych (i do mężów którzy kupują swoim żonom SUV-y a potem zajmują dwa miejsca parkingowe bo nie potrafią parkować). Kiedyś brakowało stojaków i miejsc na rowery, teraz stoją puste a i trawy brak, bo co niektórzy parkują w najlepiej wyeksponowanym miejscu