Czego oczekują pacjenci prywatni w 2025 roku? 2 kluczowe trendy w placówkach lekarskich

Materiał zewnętrzny Image

Pacjenci poszukujący wysokiej jakości usług medycznych dostępnych w nieodległych terminach, najczęściej decydują się na skorzystanie z porady prywatnie, poza NFZ. Lekarze często decydują się na prowadzenie własnych praktyk, w ramach których sami decydują o wyposażeniu i również nie są wiązani bardzo restrykcyjnymi warunkami kontraktów. Dzięki temu mogą zapewnić pacjentom znacznie lepsze warunki: wnikliwe poznanie historii choroby podczas dłuższej porady, wykonanie badań z zastosowaniem nowoczesnego sprzętu. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że pacjenci płacący za wizytę, traktują ją w dużej mierze nie jako świadczenie, ale jak każdy inny produkt czy usługę. Aby zagwarantować sobie wysokie opinie w portalach służących do oceniania lekarzy, jak również mieć pewność, że pacjenci opuszczą gabinet zadowoleni, trzeba zatem mieć na uwadze ich wymagania – a te z każdym rokiem rosną. Sprawdź, co warto wdrożyć w placówce w 2025 r.

Świadczenia zgodne z aktualną wiedzą medyczną

Współcześni pacjenci coraz bardziej świadomie podchodzą do swojego procesu leczenia. Coraz częściej zdarza im się kwestionować zaproponowane terapie czy też po prostu zadawać wnikliwe pytania o ich sens, oczekiwane korzyści czy możliwe skutki uboczne. Udzielając konsultacji możemy domniemywać, że pacjent orientował się już wcześniej w zakresie dostępnych świadczeń i słusznie będzie wymagał, aby porada odpowiadała aktualnej wiedzy medycznej.

Tym samym lekarz, który chce przyciągnąć pacjentów i maksymalnie wspierać ich proces powrotu do zdrowia, powinien zadbać o to, aby w jego gabinecie pacjent badany był z pomocą nowoczesnych urządzeń i z zastosowaniem najskuteczniejszych technologii. Klasycznym przykładem jest tutaj cytologia – zamiast godzić się na cytologię tradycyjną, pacjentki wolą znacznie dokładniejszą cytologię płynną.

Takie podejście stwarza wiele problemów natury organizacyjnej i finansowej. Trudno przecież, abyśmy co kilka lat kupowali nowe sprzęty o wartości setek tysięcy złotych. Tym niemniej warto co sezon zaktualizować posiadany sprzęt, np. odsprzedając używane maszyny i przeznaczając pewien odsetek swoich dochodów na inwestycje. Pamiętaj również o tym, że sprzęty niemobilne powinny zostać ujęte w projekcie technologicznym gabinetu. W szczególności dotyczy to osprzętu emitującego promieniowanie jonizujące oraz pomieszczeń, w których będą przeprowadzane badania. Więcej o zasadach wykonania projektu technologicznego dla podmiotów medycznych przeczytasz w tym poradniku: https://horeca-design.pl/projekty-technologiczne-gabinetow-lekarskich/.

Komfort pacjenta na pierwszym miejscu

Pewne rozwiązania nie mają wpływu na jakość świadczonych usług, a jedynie na poprawę samopoczucia pacjentów w poczekalni, w trakcie konsultacji czy badania. Wielu lekarzy ma tendencję do oszczędzania na tej kategorii wydatków. Poniekąd jest to uzasadnione: lepiej kupić lepszy sprzęt czy artykuły medyczne, niż przyozdobić ściany. Z drugiej jednak strony pacjenci, którzy płacą niemało za prywatne konsultacje, mają prawo oczekiwać, że ich komfort będzie dla lekarza kwestią istotną.

Wystarczy gruntowne przemyślenie kilku zagadnień, aby dojść do konsensusu zadowalającego obie strony. Niewielkim kosztem możesz kupić m.in. odzież medyczną do badań, w której pacjenci będą czuli się komfortowo. Inwestycja w radio internetowe sączące kojącą muzykę również nie odciśnie się na budżecie podmiotu. Jeśli jesteś właścicielem budynku albo masz zgodę na wprowadzanie zmian, zerwij też ze źle się kojarzącymi lamperiami i nijakimi, szpitalnymi kolorami. Wprowadź barwne akcenty i niedrogie ale gustowne i miłe dla oka dekoracje.

Dobre samopoczucie pacjenta zależy w równie wielkim stopniu od samego podejścia lekarza. Warto nie ograniczać się do samego badania, ale nawiązać kontakt. Pomoże to szczególnie osobom zestresowanym, przychodzącym do nas z problemami, które uważają za wstydliwe. Jeśli wśród twoich pacjentów znajdują się dzieci, pamiętaj o drobiazgach, takich jak naklejki „Dzielny Pacjent”.

Ze względu na limity narzucane przez NFZ oraz właścicieli podmiotów medycznych, to właśnie prywatne placówki i gabinety są tymi miejscami, w których możemy udzielać usług na najwyższym poziomie, z zastosowaniem nowoczesnego sprzętu. Jeśli pracujesz zarówno dla podmiotu realizującego kontrakty, jak i prywatnie, pamiętaj o równym traktowaniu pacjentów – nic tak nie irytuje chorych, jak lepsze podejście do tych osób, których stać na leczenie się poza systemem.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =