Obradował Parlamentarny Zespół TAK dla budowy drogi ekspresowej S74: Opatów - Nisko

20 lutego 2025 roku odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu TAK dla budowy drogi ekspresowej S74, poświęcone odcinkowi Opatów- Nisko, podczas którego omówiono kluczowe kwestie związane z postępem prac i wyzwaniami stojącymi przed tą strategiczną inwestycją. W spotkaniu uczestniczył m.in. prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, który podkreślił znaczenie tej trasy dla rozwoju regionu.
- Budowa S74 to szansa na poprawę jakości życia mieszkańców i impuls dla rozwoju gospodarczego. Ta inwestycja to nie tylko kwestia transportu, ale także przyszłości naszego regionu. Musimy działać szybko i skutecznie, aby nie zaprzepaścić tej szansy – podkreślił Lucjusz Nadbereżny, prezydent miasta Stalowej Woli.
Jak poinformował poseł Rafał Weber, koordynator zespołu, planowane oddanie odcinka Opatów - Nisko do ruchu przesunięto z połowy 2030 roku na rok 2032. Główną przyczyną opóźnień jest przeciągająca się procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Wniosek o jej wydanie złożono w październiku 2022 roku, a obecnie planowane jej uzyskanie to lipiec 2025 roku.
– To 1,5 roku opóźnienia, które ma realny wpływ na rozwój regionu– podkreślił poseł Weber.
Wariant społeczny najkorzystniejszy
Podczas spotkania samorządowcy potwierdzili, że wariant rekomendowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), tzw. wariant społeczny, jest najkorzystniejszy zarówno z punktu widzenia transportu, jak i rozwoju gospodarczego.
– Praca wykonana między 2019 a 2022 rokiem nad wyborem najlepszego przebiegu jest nadal aktualna– zaznaczył Weber.
Dodatkowo, wariant społeczny spotkał się z najmniejszą liczbą uwag ze strony mieszkańców, co czyni go najmniej kontrowersyjnym.
- Fakt, że wariant społeczny został uznany za najkorzystniejszy zarówno przez ekspertów GDDKiA, jak i mieszkańców, świadczy o tym, że wspólna praca samorządów, lokalnych społeczności i instytucji państwowych przynosi realne efekty. To dowód, że słuchanie głosu ludzi i uwzględnianie ich potrzeb w procesie planowania inwestycji jest kluczowe dla realizacji takich projektów– powiedział Lucjusz Nadbereżny.
Koszty i ryzyka
Poseł Weber zwrócił uwagę na rosnące koszty budowy dróg.
– Środki w wysokości 3,4 miliarda złotych, zabezpieczone w 2022 roku w Rządowym Programie Budowy Dróg, mogą okazać się niewystarczające, jeśli opóźnienia będą się utrzymywać– ostrzegł. Podkreślił, że dalsze przesunięcia w harmonogramie są niedopuszczalne. – Będziemy wymagać, aby obecny harmonogram był dotrzymywany. Nie ma już przestrzeni na jakiekolwiek czasowe obsuwy– zaznaczył.
Kolejne spotkanie Zespołu poświęcone odcinkowi Opatów - Nisko odbędzie się w przypadku sygnałów, że przedstawiony harmonogram nie będzie dotrzymany.
– Będziemy monitorować postępy i reagować na każde opóźnienie– zapewnił Rafał Weber.
Budowa drogi ekspresowej S74 to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, a jej realizacja ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, redukcji czasu przejazdu i stymulowania rozwoju gospodarczego. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili, że dalsze opóźnienia są niedopuszczalne, a współpraca między samorządami, rządem i parlamentem będzie kluczowa dla sukcesu tej inwestycji.
Przewiń do komentarzy









Komentarze
Ten zespół powstał 22.02.2024, pierwsze posiedzenie 12.07.2024 wybór prezydium, drugie posiedzenie 20.02.2025
Nie widzę konkluzji tego spotkania. Pogadali, pogadali, wypili, zjedli, znów wypili i przyjechali? Na czyj koszt?
Domyślam się że pan nadbereżny jako prezydent miasta na ten wyjazd do sejmu RP wziął dzień urlopu ? Przecież uczestniczenie w obradach jakichś tam zespołów parlamentarnych nie wynika z jego obowiązków jako prezydenta miasta . Ostatnio wszędzie go pełno , na wszystko ( lansowanie się ) ma czas , tylko mieszkańcy miasta nie za bardzo go interesują . Słyszałem wielokrotnie że umówić się na spotkanie z nim to jak trafić szóstkę w totolotka . Wielokrotnie na miejskich forach internetowych mieszkańcy skarżyli się że od kilku lat czekają w kolejce na rozmowę z włodarzem miasta !
a on stio na krzesle
napoleon gupcze
a kto to stoi za panem weberem na ostatnim zdjeciu
Wypowiedź pana Nadbereżnego to kopiuj wklej z przed kilku lat spotkania na lotnisku w Turbi z panem Ortylem. Zastanawiające jest czy ma taką zdolność zapamiętywania czy tylko takim zestawem myśli jest wyposażon?
Po co nam druga droga S 74, przecież już jedną Warchoł parę lat temu wybudował, nawet Lu-kre-ciusz most z nią łączony buduje, a jak jeszcze lotnisko skończą. A pisałem, że budowa będzie dopiero po 2030 roku, to głąby z PiS-u ślepo wierzyli w Warchoła obietnice, a okazuje się, że i koszty będą dużo większe i nawet ten termin 2030 nieaktualny.