Radni jednogłośnie poparli list do ministra. Teraz dostali odpowiedź
Radni zgodnie napisali pismo do ministra Infrastruktury w sprawie likwidacji połączeń kolejowych z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Doczekali się odpowiedzi ministra w rządzie Donalda Tuska.
Rada Miejska w Stalowej Woli wyraziła stanowczy sprzeciw wobec ograniczenia połączeń kolejowych zawartych w nowym rozkładzie jazdy PKP, który wszedł w życie 15 grudnia 2024 roku. Decyzja ta pozbawiła mieszkańców Stalowej Woli bezpośrednich połączeń z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem, co znacząco pogorszyło możliwość bezpiecznego i komfortowego podróżowania w tych kierunkach. Nasi rajcowie, bez względu na przynależność partyjną, podpisali pismo. Sprawę omówiono na sesji RM jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Więcej na ten temat przeczytacie w artkule pt. Radni nie zgadzają się z likwidacją połączeń kolejowych. Napisali apel do Ministra Infrastruktury.
Oto treść pisma, które wpłynęło z ministerstwa:
W związku z Apelem Rady Miejskiej w Stalowej Woli wystosowanym w dniu 20 grudnia 2024 roku do Ministra Infrastruktury uprzejmie informuję, że zmiany w ofercie przewozowej dla Stalowej Woli wynikają z kompleksowej przebudowy rozkładu jazdy na terenie całego kraju. Dotychczas odcinkiem Rzeszów Lublin kursowały dwie pary pociągów relacji Rzeszów - Lublin - Warszawa (i dalej w kierunku Bydgoszczy) oraz dwie pary pociągów relacji Kraków - Rzeszów - Lublin. Od nowego rozkładu jazdy 2024/25 wszystkie cztery pary połączeń na odcinku Rzeszów Lublin stały się pociągami relacji Rzeszów Lublin - Warszawa (i dalej w kierunku Poznania/Bydgoszczy). Natomiast wszystkie pociągi łączące Kraków z Lublinem (wcześniej - 3, od nowego rozkładu - 4) kursują trasą przez Kielce i Radom. Aktualne rozwiązanie pozwoliło na znaczące zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń z Rzeszowa do Warszawy. Powyższa zmiana, w połączeniu ze zmianą trasy pociągów "San" i "Witos" spowodowała wzrost liczby połączeń Rzeszów - Warszawa z 4 do 7 par dziennie.
Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu krótszej trasy przez Kielce, skrócony został czas przejazdu między Krakowem a Lublinem. Działanie to pozwoliło na znaczącą poprawę oferty na ciągu Kraków Kielce - Radom, który cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. Ponadto, po wprowadzeniu ww. zmian wszystkie pociągi przejeżdżające przez Stalową Wolę zatrzymują się na stacjach Centrum i Rozwadów.
Obecnie połączenie Stalowej Woli z Krakowem zapewnia linia komunikacyjna Hrubieszów Miasto - Zamość - Stalowa Wola - Mielec - Kraków Główny. Warto zauważyć, że trasa przez Mielec jest najszybszą trasą łączącą Stalową Wolę z Krakowem. W efekcie, czas przejazdu ze Stalowej Woli do Krakowa skrócił się do 2 godzin 24 minut, tj. o około 40 minut.
Obecnie, jedynym pociągiem na tej linii komunikacyjnej jest IC,,Hetman", jednak organizator przewozów międzywojewódzkich wystąpił do operatora, spółki PKP Intercity S.A. z wnioskiem o uruchomienie nowego połączenia Kraków - Hrubieszów trasą przez Rzeszów, Nisko, Stalową Wolę Rozwadów, Zamość lub innego połączenia, zapewniającego bezpośrednie połączenie Niska czy Leżajska z Krakowem od dnia 15 czerwca br. Minister Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych przewozów kolejowych dokłada wszelkich starań, aby rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych (PSC) w jak największym stopniu spełniał oczekiwania społeczne. W efekcie mieszkańcy ww. miejscowości otrzymają bezpośrednie połączenie z Krakowem.
Planowane jest również sukcesywne zwiększanie liczby połączeń w kolejnych latach, docelowo do 4 par dziennie. Zmniejszenie liczby bezpośrednich połączeń w tej relacji ma zatem charakter przejściowy. Wdrożone zmiany, w połączeniu z rozbudowaną ofertą na ciągu Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław umożliwiają pasażerom dogodne przesiadki.
Podsumowując, zmiany wskazane powyżej skutkują w naszej opinii poprawą oferty dalekobieżnych połączeń pasażerskich na terenie województwa podkarpackiego, pozwalając zarazem na jej dalszą rozbudowę. Można oczekiwać pozytywnego wpływu wdrożonych i planowanych zmian w ofercie PKP Intercity na liczbę podróżnych korzystających z transportu kolejowego.
Pismo podpisał Krzysztof Szymański, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa (DTK).
Póki co nic się nie zmieni. Kursy nie będą więc przywrócone. Czy za pół roku będzie inaczej? Czas pokaże.
Komentarze
no wczoraj kilka połączeń w kraju opuźnionych było o nawet ponad 7 godzin , więc na takim taborze to tylko latem można pojechać tak pewniej. ponad to trasa przez tarnobrzeg i mielec jest na starych torach , tłucze się bardziej pociąg.
Byłeś widziałeś ile łudź jeździ z STW.Cen. Rozw. do Krakowa i dalej??!! Bo ja tak !! I nie pisz głupot bo powietrze to ty masz w głowie zamiast mózgu. Ale ty hejterze z pod znaku konia tego nie ogarniesz dla ciebie najważniejszy jest hejt!! Tym żyjesz !!
.... pan Weber i kolesie są żałośni, w mieście i powiecie likwidowane są połączenia autobusowe mks i pks bo się NIE OPŁACA, nie oferując ŻADNEJ ALTERNATYWY , a tu lamencą że kolej nie godzi sie wozić powietrze ze Stalowej Woli do Krakow, a przecież są dobre połączenia z przesiadką..... najlepiej niech się ukryją lodówce Kaczyńskiego, może głowa się schłodzi .....
A dlaczego radni nie wystąpili z protestem , że nie kursuje przez nasze miasto ,,Orient Express,, albo Kolej Transsyberyjska,
A tak poważnie to oni jako elita mają porządne samochody , więc się nie tłuką w pociągach.
weber czekamy na rolke papieru toaletowego i twoje okrzyki komuna komuna komuna .Tymi okrzykami obrazazles swoich kolegow partyjnych kryze i piotrowskiego
I głupio się zrobiło
Weber gdzie połączenia PKS do dużych Miast zniknęły za PiS ze stalowej woli