Transport drogowy i kolejowy. Więcej płatnych dróg, więc będą podwyżki
W poniedziałek 4 listopada poseł Rafał Weber zwołał konferencję prasową w sprawie decyzji obecnego rządu dotyczącej transportu zarówno drogowego, jak i kolejowego. Szykują się podwyżki.
PŁATNE DROGI TO WZROST CEN PRODUKTÓW I USŁUG
Od 1 listopada br. decyzją rządu Donalda Tuska została poszerzona sieć dróg płatnych za przejazd pojazdami powyżej 3,5 ton, a także autobusami. Tą opłatą obarczono ponad 1600 km dróg szybkiego ruchu: autostrad i dróg ekspresowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat e-TOLL. Mówi o tym Rozporządzenie Rady Ministrów. Jak wynika z oceny skutków regulacji, w ciągu 10 lat państwo „wyjmie” z kieszeni przewoźników i transportowców aż 14 mld zł.
- To bardzo duża kwota. Myślę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że to ogromne środki finansowe. W mojej ocenie, bo tak funkcjonuje gospodarka, te środki zostaną przerzucone na kontrahentów firm transportowych, a kontrahenci przerzucą je docelowo na ostatnich odbiorców, czyli po prostu na nas, na tych wszystkich, którzy korzystają z towarów przewożonych drogą kołową. Można się więc spodziewać w najbliższym czasie kolejnych podwyżek, kolejnych wzrostów cen. Cały czas powtarzam, że to działanie ma charakter proinflacyjny i wpisuje się w inne działania obecnego rządu, które zmierzają do tego, żeby inflacja w Polsce była jak najwyższa- przekonuje poseł na Sejm RP Rafał Weber.
I jak dodaje do tej puli należy dorzucić:
- powrót 5% podatku VAT na żywność (od 1 kwietnia br.). Podatek ten jak pamiętamy został zniesiony za poprzedniego rządu i nie obowiązywał przez kilkanaście miesięcy.
- Dostrzegaliśmy bardzo trudną sytuację, dlatego w ten sposób chcieliśmy ochronić konsumentów przed wysokimi cenami na półkach sklepowych- mówi Weber.
- zniesienie tarczy energetycznej (od 1 lipca br.).
- Mechanizm cenowy został bardzo mocno ograniczony, przez co ceny energii elektrycznej, gazu i ciepła również bardzo wzrosły- mówi poseł.
- objęcie opłatą drogową ponad 1600 km dróg (od 1 listopada br.).
- To nie napawa optymizmem, to pokazuje, że inflacja, która zgodnie z odczytem w październiku wynosiła 5%, w tych najbliższych miesiącach będzie cały czas rosła. Takie są mechanizmy gospodarcze, takie są skutki, konsekwencje wprowadzenia tych opłat drogowych, tak że tego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości- mówi Rafał Weber.
Lista dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat e-TOLL:
- Autostrada A1 (Węzeł Piotrków Trybunalskich Południe – węzeł Pyrzowice).- Autostrada A2 (Węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W).
- Droga ekspresowa S1 (Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) – Zwardoń).
- Droga ekspresowa S2 (Węzeł Puławska – węzeł Lubelska).
- Droga ekspresowa S3 (Węzeł Parłówko – węzeł Miękowo, węzeł Skwierzyna Południe- węzeł Międzyrzecz Południe, węzeł Nowa Sól Zachód – węzeł Bolków).
- Droga ekspresowa S5 (Węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Gniezno Południe, węzeł Poznań Zachód – węzeł Rydzyna, węzeł Korzeńsko – węzeł Wrocław Północ).
- Droga ekspresowa S6 (Węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód, węzeł Nowogard Wschód – węzeł Koszalin Wschód, węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack).
- Droga ekspresowa S7 (Węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ, węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów, węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe, węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ, węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław, węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz, Lubień (dawne połączenie z drogą krajową nr 7) – węzeł Zabornia).
- Droga ekspresowa S8 (Węzeł Radziejowice – węzeł Paszków, węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe, węzeł Wyszków Północ – węzeł Brok, węzeł Podborze – węzeł Zambrów Zachód, węzeł Mężenin – węzeł Jeżewo).
- Droga ekspresowa S10 (Węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo).
- Droga ekspresowa S11 (Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) – Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11), węzeł Mieszków – węzeł Jarocin, węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11), Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) – węzeł Baranów).
- Droga ekspresowa S12 (Węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód).
- Droga ekspresowa S16 (Węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód).
- Droga ekspresowa S17 (Węzeł Lubelska – Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W), węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód).
- Droga ekspresowa S19 (Węzeł Lublin Węglin – Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19), węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe).
- Droga ekspresowa S51 (Węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe).
- Droga ekspresowa S61 (Węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe, węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo – węzeł Raczki, węzeł Suwałki Południe – węzeł Suwałki Północ).
Wśród tych dróg mamy naszą S19 (między Rzeszowem a Lublinem). Przypomnieć należy, że płacić trzeba również za drogę, która jest obecnie w remoncie, a kierowcy korzystać muszą z jednego, zamiast dwóch pasów ruchu (Jasionka).
- My budowaliśmy drogi, i na tym skupialiśmy ogromną uwagę, i na to wydawaliśmy ogromne środki finansowe, natomiast obecny rząd nakłada opłaty na drogi przez nas zbudowane- mówi Rafał Weber.
Jak podkreśla poseł, gdyby jeszcze obniżono np. koszty funkcjonowania firm transportowych w innych obszarach poprzez chociażby obniżenie podatków lub składek ZUS, to takie działania by się obroniły. Podobne rozwiązanie wprowadził dla firm transportowych PiS w 2023 roku, co dało im oszczędności rzędu 10 mld zł. Teraz tego mechanizmu osłonowego nie ma.
S19 to główny szlak transportowy komunikujący nas z całą Polską, w każdym kierunku. Oznacza to, że wszystko co do nas dotrze, od żywności po sprzęt, różnego rodzaju materiały i produkty, będzie droższe. Równocześnie to, co wyjedzie z naszego regionu, również z naszej stalowowolskiej strefy gospodarczej, będzie musiało kosztować więcej. To cios dla mieszkańców regionu, ale i firm produkcyjnych.
CO DALEJ Z REWITALIZACJĄ KOLEI?
Na temat kolei odbyła się już jedna konferencja prasowa, zorganizowana przez posła Rafała Webera w Nisku. Więcej na ten temat w naszym artykule 34 dworce kolejowe na czarnej liście. Dworzec w Nisku wykreślony z zadań. Należy się zastanowić co z innymi inwestycjami, np. z dworcem PKP w Stalowej Woli przy ul. Ofiar Katynia, z rewitalizacją linii kolejowej L68 (Rozwadów- Nisko- Rudnik nad Sanem- Nowa Sarzyna- Leżajsk- Przeworsk).
- Przypomnę, że podjęliśmy decyzję o tym i przeprowadziliśmy inwestycję polegającą na rewitalizacji linii kolejowej L68 między Rozwadowem a Lublinem. Dzięki temu pociągi na tej trasie kursują szybciej. Sam się mogłem o tym przekonać. W poprzednim tygodniu musiałem być w Warszawie i skorzystałem z transportu kolejowego. W nieco ponad 3 godziny byłem już w centrum naszej stolicy na dworcu Warszawa Centralna. To naprawdę bardzo atrakcyjna oferta dla tych, którzy albo od czasu do czasu, albo systematycznie podróżują do Warszawy- mówi poseł Weber.
Jest więc alternatywa, bo można szybko i bezpiecznie zarówno koleją, jak i przez S19 (do Lublina), a potem S17 (do Warszawy) dotrzeć do stolicy.
TA ROZWOJOWA SZTAFETA POWINNA BYĆ KONTYNUOWANA, ALE NIE JEST
- W ciągu 8 lat dokonaliśmy naprawdę wiele inwestycji, które poprawiły jakość transportu dla mieszkańców regionu, województwa. Naturalnym jest, że ta sztafeta powinna być kontynuowana, bo pewne projekty były już przez nas przygotowane, jak choćby projekt rewitalizacji linii kolejowej L68 między Przeworskiem a Rozwadowem, tak aby dla mieszkańców tych południowych terenów, również tą usługę transportową polepszyć, natomiast nie wiemy czy na to środki finansowe w budżecie roku 2025 i w kolejnych budżetach zostaną zagwarantowane. O to też będę pytał i na posiedzeniach sejmowej Komisji Infrastruktury, ale też w inny sposób: interpelacjami, interwencjami- mówi Rafał Weber.
Poseł przypomniał, że wraz z ministrem w rządzie Prawa i Sprawiedliwości Andrzejem Adamczykiem odbył niedawno kontrolę poselską spółki PKP S.A. Posłowie dowiedzieli się wówczas, że w Polsce z listy rewitalizacyjnej „wypadły” aż 34 dworce. Część z nich będzie częściowo remontowana, część w ogóle. Dworzec w Nisku, niestety, zupełnie pominięto. Poseł zapewnił, że używając wszystkich uprawnień będzie mocno zabiegał o niezaniechanie inwestycji przygotowanych do realizacji przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Interwencje swoimi środkami podejmują też sami samorządowcy.
- Samorządowcy są bardzo mocno rozczarowani, chociażby tą decyzją o wycofaniu z realizacji dworca kolejowego w Nisku, czy w Mielcu. Oba zadania w fazie projektowania zostały brutalnie wyrzucone z listy programu inwestycji dworcowych- mówi Rafał Weber.
Poseł podjął też temat drogi ekspresowej S74. Wciąż nieznane są jej losy i wciąż brakuje decyzji środowiskowej. Rafał Weber przypomniał, że w grudniu minie rok od przejęcia władzy przez rząd Donalda Tuska. Będzie więc to dobra okazja do zwołania zespołu parlamentarnego „Tak dla budowy S74”, którego przewodniczącym jest sam stalowowolski poseł.
- Wtedy zrobimy takie podsumowanie, co przez rok obecna władza zrobiła w ramach tego projektu. Wydaje mi się, że nie za wiele, a tym tematem interesuję się stale i jestem w takim bieżącym kontakcie z ludźmi, którzy go prowadzą, z ludźmi, którzy go realizują. Z tego co rozumiem i wiem, można prowadzić działania w sposób szybszy- mówi Weber.
Komentarze
Już nie mogę patrzyć na tych oszustwo PiS i tego jatrzacego webera
Uśmiechnięta Polska :-) W Niemczech musi być głęboki kryzys żeby nas tak herr Tusek dziobał na kazdym kroku.
ale jęczą, ale mącą pisiorskie gady, skowycząc za utraconymi profitami i władzą....
Oj nie ładnie tak kłamać.A w niedziele w pierwszej ławce i cyk do komuni.Żygac się chce.
Poratuj kartonowym czekiem, kierowniku złoty.
.... pan Weber po raz kolejny popisuje się miłością do komunistycznej ideologii, nie może pojąć że w ekonomii nie ma czegoś takiego jak ZA DARMO, każde dobro ma swą cenę, swoje koszty, istotne jest kto za to ,,darmowe" płaci, czy płacą ci co korzystają, a więc i obcokrajowcy, czy wszyscy podatnicy polscy a obcokrajowcy korzystają za darmo...... pana Webera bulwersuje też że droga im. Kaczyńskiego będzie płatna, ale siedział cicho jak rządzili jego kolesie i a gaz ziemny z gazoportu im. Kaczyńskiego NIE BYŁ ZA DARMO .....
- Do rozszerzenia sieci dróg płatnych zobowiązał się poprzedni rząd. Działanie zostało zaplanowane i zgłoszone jako jedno z tych, które Polska zamierza podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy - informuje Ministerstwo Infrastruktury.Weber ty hipokryto.
Panie Weber - można być większym hipokrytą?
weber........typowo polskie nazwisko...
Przestan człowieku wprowadzać ludzi w błąd.Rozszerzenie sieci dróg płatnych to efekt Krajowego Planu Odbudowy podpisanego przez Morawieckiego w rzadzie którego byłes ministrem.Opłaty mają na celu zwiększenie konkurencyjnosci przewozów kolejowych.Rząd realizuje to na co zgodziliscie się w czasie swoich rządów.
Żona, pana (p)osła dalej pracuje w państwowej spółce? na załatwionym stołku?
Inflacja za rządów PiS do małych nie należała panie(?) Weber. Rozpowszechnianie takich informacji o obecnym rządzie to taki świński wicher, który ma na celu wzniecanie skrajnych emocji. Ile rząd Morawieckiego do spółki z Glapińskim ukradli Polakom?
Inflacja za rządów PiS do małych nie należała panie(?) Weber. Rozpowszechnianie takich informacji o obecnym rządzie to taki świński wicher, który ma na celu wzniecanie skrajnych emocji. Ile rząd Morawieckiego do spółki z Glapińskim ukradli Polakom?
A nie przeszkadza ci weber ile zarabia włodarz teraz to już nie całego 50 tysięcznego miasta, jak przeszkadzało ci to jak prezydent Szlęzak kierował ponad 50 tysięcznym miastem? Zadzwoń w tej sprawie do radia zet i pochwal się przy okazji teściem.
,, pośle Rafale " kto niszczy na największą skalę drogi swym ciężarem? Pojazdy powyżej 3,5 tony! Więc jeśli ich jazda jest połączona z zarobkiem więc niech płaci przewoźnik na remonty dróg które niszczy. Przez 8 lat rozdawaliscie nie swoje pieniądze na wszystko teraz trzeba odrobić.
panie pośle , ( celowo z małej litery bo na pana trzeba mieć trochę kultury ) co pan jako poseł i wiceminister zrobił pożytecznego dla społeczeństwa żeby teraz krytykować swoich następców po przerżniętych wyborach ? Większość zapamięta pana jako człowieka z tekturowymi , wirtualnymi czekami , krzykacza z Sejmu i wiceministra z resortu infrastruktury z którego wyszła niebezpieczna ustawa o pierszeństwie pieszych na przejściach co doprowadziło już do wielu tragedii ! Tak że panie pośle może lepiej będzie położyć uszy po sobie i przestać się lansować zwłaszcza w kwestiach ( np. olbrzymie zadłużenie państwa ) , które wasi następcy przejęli po latach waszych rządów !
Te ukradzione pieniądze przez PiS trudno będzie odebrać, bo przecież to wam się należy, więc trzeba to uzupełnić. Może jak ogłupiony naród znowu was wybierze to znów będziecie mieli ci kraść, paniał mister Weber.
Rafał chce do koryta, chrum chrum chrum
Człowieku o co Ci chodzi, czy Twoja praca teraz polega na tym żebyś tylko szczuł ???
Pisowcy tyle nakradli że obecny rząd nie ma wyjścia i musi robić to co robi.Tyle w temacie.