34 dworce kolejowe na czarnej liście. Dworzec w Nisku wykreślony z zadań
Posłowie Rafał Weber i Andrzej Adamczyk zdobyli w Zarządzie PKP S.A. listę 34 zadań dworcowych usuniętych z realizacji lub zoptymalizowanych przez rząd Donalda Tuska. Poseł Weber podkreśla, że te działania niszczą polską kolej i hamują rozwój transportu.
Gdyby nadal rządził PiS w 2025 roku rozpoczęłaby się przebudowa dworca kolejowego w Nisku
Mieszkańcy Niska czekali na to zadanie od dawna. Piękny dworzec miał odzyskać swój blask. Tak się jednak nie stanie, mimo wielu zabiegów.
- Prowadziliśmy w poprzednich kadencjach bardzo usilne starania, aby ten obiekt został odnowiony. I udało się, bo w 2019 roku dworzec został wpisany do programu inwestycji dworcowych z zapewnieniem środków na jego realizację. W 2023 roku została podpisana umowa na zaprojektowanie przebudowy dworca kolejowego w Nisku. W roku przyszłym miały rozpocząć się już prace budowlane. Mówię to w czasie przeszłym, ponieważ w ostatnim czasie zapadła fatalna z punktu widzenia tej inwestycji decyzja. Otóż obecny Zarząd PKP S.A. podjął decyzję o wyrzuceniu dworca kolejowego w Nisku z programu inwestycji dworcowych. Zarząd działający z umocowania ministerstwa Infrastruktury podjął decyzję, że realizacja tej inwestycji zostanie wstrzymana, zresztą tak jak 9 innych inwestycji w skali całego kraju. Dla 24 inwestycji projekty będą optymalizowane, czyli jednym słowem, będą ograniczane, i to zarówno w kontekście rzeczowym, jak i w kontekście finansowym- mówi poseł Rafał Weber.
Poselska kontrola w PKP S.A.
Informację na temat optymalizacji oraz usunięcia inwestycji dworcowych pozyskali były minister w rządzie Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Adamczyk oraz jego zastępca Rafał Weber. Stało się to za sprawą kilkugodzinnej kontroli poselskiej spółki PKP S.A. Jak czytamy w dokumencie, który posłowie „wydobyli” od zarządu, na liście dworców, które rekomendowane są do optymalizacji znalazły się aż 24 z nich. Mieszczą się one w takich miejscowościach jak: Cegłów, Gąsocin, Gronowo Elbląskie, Lubartów, Małkinia, Pasłęk, Rudawa, Nałęczów, Chełm, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dęblin, Gdańsk Oliwa, Gdynia Chylonia, Gorzów Wielkopolski, Katowice- POMP, Lublin, Łuków, Olkusz, Oława, Reda, Stargard, Suwałki oraz Żyrardów.
Z różnych powodów wskazanych przez spółkę kolejową zostały wykreślone z listy inwestycje dotyczące budowy dworców w miejscowościach: Krzeszowice, Płyćwia, Włoszczowa, Zdrody Nowe, Dąbrowa Białostocka, Łapy, Mielec, Nisko, Jurata, Wołomin.
Co się stało z pieniędzmi, które miały pójść na dworce?
Jak podkreśla poseł Rafał Weber nie ma żadnej merytorycznej, ani też finansowej przesłanki do tego, żeby odstąpić od planów. Rząd Prawa i Sprawiedliwości tworząc program inwestycji dworcowych wpisał do niego poszczególne zadania, na które zapewnione były środki finansowe. W ostatnich latach, w ramach tego programu, wykonywane były różne inwestycje dworcowe. Czasem była to modernizacja, innym razem budowa dworca od podstaw. Doskonałym przykładem takiej inwestycji była rewitalizacja zabytkowego dworca kolejowego w Rozwadowie. Jak zaznacza poseł Rafał Weber w podobnym duchu jak w Stalowej Woli miały być realizowane wszystkie inwestycje na obiektach zabytkowych. Dworzec w Nisku również posiada taki zabytkowy charakter.
- Środki finansowe na wykonanie, rewitalizację dworców kolejowych były. My je pozostawiliśmy, a obecny rząd, bo tak należy to wprost powiedzieć, z tych inwestycji wycofując się pokazuje, że tych pieniędzy już nie ma. Trzeba powiedzieć, że Nisko to ważne miasto z punktu widzenia transportowego. To przecież tutaj krzyżują się drogi krajowe: droga ekspresowa S19, Via Carpatia, DK 74. To tutaj w przyszłości będzie węzeł z drogą S74. Jak popatrzymy na kolej, to oprócz dworca przez Nisko przebiega linia kolejowa L68, dla której też prowadziliśmy prace przygotowawcze i projektowe. Również w przyszłym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na jej rewitalizację. Przecież w pierwszym etapie odnowiliśmy część linii kolejowej L68 między Stalową Wolą a Lublinem, dzięki czemu mieszkańcy naszego regionu w sposób szybszy i bardziej komfortowy docierają przez Lublin do stolicy naszego kraju, do Warszawy. Ta część tej linii miała być realizowana w drugiej kolejności, a to ważna linia kolejowa, bo stanowi ważne połączenie ze wschodnimi regionami naszego kraju- przekonuje Rafał Weber.
Jak tłumaczy się PKP S.A. z likwidacji dworca?
W uzasadnieniu spółki kolejowej czytamy: „Analiza wykazała brak możliwości zagospodarowania obiektu, w tym brak zainteresowania najmem ze strony JST, co powoduje brak zasadności przywracania funkcji dworcowej. Do rozważenia: Wznowienie projektu w przypadku potwierdzenia analizami znaczenia dla funkcji transportowej”.
Poseł Rafał Weber zaznacza, że niżańscy samorządowcy w czasie ostatnich miesięcy prowadzili rozmowy dotyczące zagospodarowania, wynajmu części pomieszczeń dworcowych.
- Zarząd PKP S.A. szykując nam tę informację posłużył się wierutnym kłamstwem i próbuje scedować tę decyzję na samorządowców. To skandal do potęgi entej, bo samorządowcy robią wszystko, żeby ta inwestycja doszła do skutku. Również podnoszą kwestię co do dalszej współpracy po rewitalizacji tego obiektu, a próbuje się przedstawić panów samorządowców jako tych, przez których ta inwestycja jest zatrzymana. Nie da się usprawiedliwić tej decyzji, nie da się przejść obok niej obojętnie. My z poziomu politycznego będziemy reagować, będziemy robić wszystko, aby obecny rząd przywrócił dworzec w Nisku do realizacji w trybie programu inwestycji dworcowych, tak aby ta inwestycja zgodnie z naszym zamiarem została wykonana. Mieszkańcy ziemi niżańskiej zasługują na transport o dobrej jakości, zasługują na godne miejsce do tego, aby czekać na pociąg albo autobus- mów poseł Rafał Weber.
Konkretne plany na wynajem powierzchni dworcowych
Burmistrz Niska Konrad Krzyżak podkreśla, że niedługo po tym jak objął urząd włodarza Gminy i Miasta Nisko doszło tu, na miejscu do rozmów z przedstawicielami PKP. Spółka kolejowa domagała się by niżański samorząd przejął część odpowiedzialności za dworzec kolejowy. PKP miałoby być odpowiedzialne za kasę biletową, poczekalnię oraz sanitariaty. Nisko zgodziło się na taką propozycję.
- Urząd Gminy i Miasta Nisko chciał wynająć powierzchnię około 20 m2 na informację turystyczną. Rozmawialiśmy z przedstawicielami niżańskiego nadzoru budowlanego, który był skłonny wynająć pomieszczenia na górze o powierzchni około 100 m2. Prowadziliśmy także rozmowy z przedsiębiorcami niżańskimi, którzy na parterze mieli zająć się częścią komercyjną. Takie rozmowy trwały bodajże do sierpnia. Później nie mieliśmy już żadnych informacji. W tamtym tygodniu sam zadzwoniłem do naczelnika PKP zapytać się jaka jest dalsza sytuacja. Miałem otrzymać zwrotny telefon. Dowiedziałem się dzięki interwencji posła Rafała Webera, że dworzec został, przepraszam za kolokwializm, zdjęty. Ze strony samorządu była jak najdalsza chęć współpracy, aby ten dworzec został odnowiony i żeby służył mieszkańcom Niska i okolic- mówi Konrad Krzyżak, burmistrz Niska.
W rozmowach na temat przyszłości niżańskiego dworca kolejowego zaangażowany był starosta Robert Bednarz wraz ze swoim zastępcą Józefem Sroką. Powiat niżański ma określone plany, w które wpisuje się zrewitalizowany dworzec.
- Jesteśmy mocno zainteresowani tym, żeby ten dworzec był wykorzystywany na potrzeby komunikacji autobusowej, wszystkich tych, którzy dojeżdżają do Niska i często tutaj czekają na autobus, w szczególności w drodze powrotnej. Mam tu na myśli głównie naszych uczniów, którzy pod tymi wiatami przystankowymi, często w deszczu, w śnieżycę, nie są odpowiednio chronieni. Myślę, że jeżeli ten dworzec i poczekalnia zostałyby uruchomione, to te warunki czekania na odjazd autobusu byłyby bardziej komfortowe, a to przełożyłoby się na zupełnie inne postrzeganie tej sytuacji. My realizujemy dwie inwestycje, jedną już za chwilę będziemy rozpoczynać, mam na myśli przebudowę ul. Tysiąclecia i ul. Kolejowej. Rozpoczynamy i realizujemy proces projektowania ul. Dworcowej, ul. Rzeszowskiej. Aspekt tego projektowania był mocno konsultowany z PKP. Mamy realny plan, aby przenieść te wiaty przystankowe po stronie dworca. Wychodząc z poczekalni dworcowej można by było bezpośrednio wsiąść do autobusu. Tę dokumentację projektową wykonujemy z Gminą i Miastem Nisko. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, bez żadnych przeszkód, to my dokumentacją na realizację ul. Dworcowej będziemy dysponować do 30 czerwca 2025 roku. To są konkrety, które w sposób jednoznaczny pokazują, że my tę realizację traktujemy bardzo poważnie. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni i nie wyobrażamy sobie żeby teraz odwrócić całkowicie sytuację i ten dworzec nie zostałby przebudowany, bo inne działania, które poczyniliśmy, poczyniliśmy m.in. dlatego, żeby tutaj ta część Niska była odpowiednio zagospodarowana, żeby była odpowiednio skomunikowana. Traktujemy to jako jedną wielką całość- mówi Robert Bednarz, starosta niżański.
Włodarz powiatu zapowiada, że będzie podejmować działania mające na celu przekonanie rządzących do tego, że przebudowa dworca kolejowego w Nisku jest bardzo potrzebna i powinna zostać przywrócona do realizacji. Poseł Rafał Weber zaznacza, że wspólnie z samorządowcami będzie wywierać presję na rządzących, aby dworzec kolejowy w Nisku powrócił na listę inwestycji dworcowych i po zakończeniu projektu był realizowany.
Poniżej można zobaczyć kopię dokumentu, którą uzyskali posłowie Rafał Weber i Andrzej Adamczyk podczas kontroli poselskiej.
Komentarze
Panie weber miałeś 8 lat i nic nie zrobiłeś a teraz szczekasz.
Kolejna pisowska hucpa.A co te nieroby robiły przez ostatnie 8 lat?
Osiem lat nic nie potrafili z wyjątkiem przyssania się jak pijawka do Państwa Polskiego a teraz WiNa TuSkA. Wszystko, nawet deszcz jak pada. To już nawet nie jest zabawne. Prawda jest taka że kolej stała się dość niszowym środkiem transportu, i na co komu te dworce jak nawet kasy w nich brak bo PKP oszczędza ile się da? Poczekalnia dla pasażerów? Jakich pasażerów tych 2-3 osób co raz w tygodniu korzystają? Tak wywalajmy miliony żeby dwóch dziadków wioskowych mogło się pocieszyć ze dworzec wyremontowany, a potem co? Kolejne tysiące na utrzymanie budynku.
Weber-dworzec w Nisku jest wizytówką waszej ośmioletniej gospodarki.Wstydu nie macie ,wy pilnowaliście tylko koryta i kasy z której bezprawnie rabowaliście co się tylko dało.Czas dla Was się skończył, no może nie zupełnie, dalsza jego część zostaje przeniesiona i zostanie zakończona na salach sądowych
Startować może każdy nawet małpa w zoo ale jakim trzeba być tępym i ograniczonym szKODnikiem z patologii Obywatelskiej żeby głosować na takich zdradzieckich łajdaków jesteście pewnie z siebie dumni POkemony wyborcy tfuska i hoojownie
Na co liczyliscie?? tusk ma ważniejsze wydatki musi wyżywić i zakwaterować mu rży nów ,tak mu unia każe i tak zrobi bo jest kundlem który posłusznie wykonuje brukselskie komendy .Nie zauważyliście tego jeszcze??
Czekamy od posla grzybiarza na milionowe czeki z tektury na rewitalizacje dworca w Nisku.Okazuje sie ze te czeki sa bez pokrycia
PiS będąc 8 lat u władzy nie zdążył powołać spółki, fundacji lub instytutu do sprawy odbudowy, dających znajomkom, towarzyszom partyjnym, rodzinie lub klerowi szansy na zabezpieczenie przyszłości rodzin. Pewnie trafiłby się jakiś instruktor narciarski, handlarz bronią lub Red coś tam, coś tam, który dostałby intratne zamówienie, jak w każdej sprawie pisowskich przekrętów.
Tu kocie miny miejscowych pisowców niczego nie zmienią.
To dopiero początek niespodzianek.
banda rzadzi a pkp zarzad to wyzyskiwacze .Sprzedaja szyny na zlom teren gdzie byly szyny sprzedaja i maja ogromny zysk ale dla siebie.Musi wrocic jedna spolka pkp.Stanowisk biurowych narobili i stad zawsze brak pieniedzy.Jak maja tak zepsuc dworzec jak w Rozwadowie to lepiej zeby nic nie robili.Zabytkowe plytki zamienili na chinski szajs jednokolorowy.Tragedia.
Ci sami załatwiacze przez 8 lat napinali się przed dworcem i zapowiadali cuda na kiju. Efekt żaden.
A pan poseł gdzie zgubił kartonik z wirtualnymi pieniążkami ? Przecież tyle ich było pięć lat temu na remont tego dworca kolejowego ? Amba ? Wcięło ?
8 lat nie było czasu