34 dworce kolejowe na czarnej liście. Dworzec w Nisku wykreślony z zadań
Posłowie Rafał Weber i Andrzej Adamczyk zdobyli w Zarządzie PKP S.A. listę 34 zadań dworcowych usuniętych z realizacji lub zoptymalizowanych przez rząd Donalda Tuska. Poseł Weber podkreśla, że te działania niszczą polską kolej i hamują rozwój transportu.
Gdyby nadal rządził PiS w 2025 roku rozpoczęłaby się przebudowa dworca kolejowego w Nisku
Mieszkańcy Niska czekali na to zadanie od dawna. Piękny dworzec miał odzyskać swój blask. Tak się jednak nie stanie, mimo wielu zabiegów.
- Prowadziliśmy w poprzednich kadencjach bardzo usilne starania, aby ten obiekt został odnowiony. I udało się, bo w 2019 roku dworzec został wpisany do programu inwestycji dworcowych z zapewnieniem środków na jego realizację. W 2023 roku została podpisana umowa na zaprojektowanie przebudowy dworca kolejowego w Nisku. W roku przyszłym miały rozpocząć się już prace budowlane. Mówię to w czasie przeszłym, ponieważ w ostatnim czasie zapadła fatalna z punktu widzenia tej inwestycji decyzja. Otóż obecny Zarząd PKP S.A. podjął decyzję o wyrzuceniu dworca kolejowego w Nisku z programu inwestycji dworcowych. Zarząd działający z umocowania ministerstwa Infrastruktury podjął decyzję, że realizacja tej inwestycji zostanie wstrzymana, zresztą tak jak 9 innych inwestycji w skali całego kraju. Dla 24 inwestycji projekty będą optymalizowane, czyli jednym słowem, będą ograniczane, i to zarówno w kontekście rzeczowym, jak i w kontekście finansowym- mówi poseł Rafał Weber.
Poselska kontrola w PKP S.A.
Informację na temat optymalizacji oraz usunięcia inwestycji dworcowych pozyskali były minister w rządzie Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Adamczyk oraz jego zastępca Rafał Weber. Stało się to za sprawą kilkugodzinnej kontroli poselskiej spółki PKP S.A. Jak czytamy w dokumencie, który posłowie „wydobyli” od zarządu, na liście dworców, które rekomendowane są do optymalizacji znalazły się aż 24 z nich. Mieszczą się one w takich miejscowościach jak: Cegłów, Gąsocin, Gronowo Elbląskie, Lubartów, Małkinia, Pasłęk, Rudawa, Nałęczów, Chełm, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dęblin, Gdańsk Oliwa, Gdynia Chylonia, Gorzów Wielkopolski, Katowice- POMP, Lublin, Łuków, Olkusz, Oława, Reda, Stargard, Suwałki oraz Żyrardów.
Z różnych powodów wskazanych przez spółkę kolejową zostały wykreślone z listy inwestycje dotyczące budowy dworców w miejscowościach: Krzeszowice, Płyćwia, Włoszczowa, Zdrody Nowe, Dąbrowa Białostocka, Łapy, Mielec, Nisko, Jurata, Wołomin.
Co się stało z pieniędzmi, które miały pójść na dworce?
Jak podkreśla poseł Rafał Weber nie ma żadnej merytorycznej, ani też finansowej przesłanki do tego, żeby odstąpić od planów. Rząd Prawa i Sprawiedliwości tworząc program inwestycji dworcowych wpisał do niego poszczególne zadania, na które zapewnione były środki finansowe. W ostatnich latach, w ramach tego programu, wykonywane były różne inwestycje dworcowe. Czasem była to modernizacja, innym razem budowa dworca od podstaw. Doskonałym przykładem takiej inwestycji była rewitalizacja zabytkowego dworca kolejowego w Rozwadowie. Jak zaznacza poseł Rafał Weber w podobnym duchu jak w Stalowej Woli miały być realizowane wszystkie inwestycje na obiektach zabytkowych. Dworzec w Nisku również posiada taki zabytkowy charakter.
- Środki finansowe na wykonanie, rewitalizację dworców kolejowych były. My je pozostawiliśmy, a obecny rząd, bo tak należy to wprost powiedzieć, z tych inwestycji wycofując się pokazuje, że tych pieniędzy już nie ma. Trzeba powiedzieć, że Nisko to ważne miasto z punktu widzenia transportowego. To przecież tutaj krzyżują się drogi krajowe: droga ekspresowa S19, Via Carpatia, DK 74. To tutaj w przyszłości będzie węzeł z drogą S74. Jak popatrzymy na kolej, to oprócz dworca przez Nisko przebiega linia kolejowa L68, dla której też prowadziliśmy prace przygotowawcze i projektowe. Również w przyszłym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na jej rewitalizację. Przecież w pierwszym etapie odnowiliśmy część linii kolejowej L68 między Stalową Wolą a Lublinem, dzięki czemu mieszkańcy naszego regionu w sposób szybszy i bardziej komfortowy docierają przez Lublin do stolicy naszego kraju, do Warszawy. Ta część tej linii miała być realizowana w drugiej kolejności, a to ważna linia kolejowa, bo stanowi ważne połączenie ze wschodnimi regionami naszego kraju- przekonuje Rafał Weber.
Jak tłumaczy się PKP S.A. z likwidacji dworca?
W uzasadnieniu spółki kolejowej czytamy: „Analiza wykazała brak możliwości zagospodarowania obiektu, w tym brak zainteresowania najmem ze strony JST, co powoduje brak zasadności przywracania funkcji dworcowej. Do rozważenia: Wznowienie projektu w przypadku potwierdzenia analizami znaczenia dla funkcji transportowej”.
Poseł Rafał Weber zaznacza, że niżańscy samorządowcy w czasie ostatnich miesięcy prowadzili rozmowy dotyczące zagospodarowania, wynajmu części pomieszczeń dworcowych.
- Zarząd PKP S.A. szykując nam tę informację posłużył się wierutnym kłamstwem i próbuje scedować tę decyzję na samorządowców. To skandal do potęgi entej, bo samorządowcy robią wszystko, żeby ta inwestycja doszła do skutku. Również podnoszą kwestię co do dalszej współpracy po rewitalizacji tego obiektu, a próbuje się przedstawić panów samorządowców jako tych, przez których ta inwestycja jest zatrzymana. Nie da się usprawiedliwić tej decyzji, nie da się przejść obok niej obojętnie. My z poziomu politycznego będziemy reagować, będziemy robić wszystko, aby obecny rząd przywrócił dworzec w Nisku do realizacji w trybie programu inwestycji dworcowych, tak aby ta inwestycja zgodnie z naszym zamiarem została wykonana. Mieszkańcy ziemi niżańskiej zasługują na transport o dobrej jakości, zasługują na godne miejsce do tego, aby czekać na pociąg albo autobus- mów poseł Rafał Weber.
Konkretne plany na wynajem powierzchni dworcowych
Burmistrz Niska Konrad Krzyżak podkreśla, że niedługo po tym jak objął urząd włodarza Gminy i Miasta Nisko doszło tu, na miejscu do rozmów z przedstawicielami PKP. Spółka kolejowa domagała się by niżański samorząd przejął część odpowiedzialności za dworzec kolejowy. PKP miałoby być odpowiedzialne za kasę biletową, poczekalnię oraz sanitariaty. Nisko zgodziło się na taką propozycję.
- Urząd Gminy i Miasta Nisko chciał wynająć powierzchnię około 20 m2 na informację turystyczną. Rozmawialiśmy z przedstawicielami niżańskiego nadzoru budowlanego, który był skłonny wynająć pomieszczenia na górze o powierzchni około 100 m2. Prowadziliśmy także rozmowy z przedsiębiorcami niżańskimi, którzy na parterze mieli zająć się częścią komercyjną. Takie rozmowy trwały bodajże do sierpnia. Później nie mieliśmy już żadnych informacji. W tamtym tygodniu sam zadzwoniłem do naczelnika PKP zapytać się jaka jest dalsza sytuacja. Miałem otrzymać zwrotny telefon. Dowiedziałem się dzięki interwencji posła Rafała Webera, że dworzec został, przepraszam za kolokwializm, zdjęty. Ze strony samorządu była jak najdalsza chęć współpracy, aby ten dworzec został odnowiony i żeby służył mieszkańcom Niska i okolic- mówi Konrad Krzyżak, burmistrz Niska.
W rozmowach na temat przyszłości niżańskiego dworca kolejowego zaangażowany był starosta Robert Bednarz wraz ze swoim zastępcą Józefem Sroką. Powiat niżański ma określone plany, w które wpisuje się zrewitalizowany dworzec.
- Jesteśmy mocno zainteresowani tym, żeby ten dworzec był wykorzystywany na potrzeby komunikacji autobusowej, wszystkich tych, którzy dojeżdżają do Niska i często tutaj czekają na autobus, w szczególności w drodze powrotnej. Mam tu na myśli głównie naszych uczniów, którzy pod tymi wiatami przystankowymi, często w deszczu, w śnieżycę, nie są odpowiednio chronieni. Myślę, że jeżeli ten dworzec i poczekalnia zostałyby uruchomione, to te warunki czekania na odjazd autobusu byłyby bardziej komfortowe, a to przełożyłoby się na zupełnie inne postrzeganie tej sytuacji. My realizujemy dwie inwestycje, jedną już za chwilę będziemy rozpoczynać, mam na myśli przebudowę ul. Tysiąclecia i ul. Kolejowej. Rozpoczynamy i realizujemy proces projektowania ul. Dworcowej, ul. Rzeszowskiej. Aspekt tego projektowania był mocno konsultowany z PKP. Mamy realny plan, aby przenieść te wiaty przystankowe po stronie dworca. Wychodząc z poczekalni dworcowej można by było bezpośrednio wsiąść do autobusu. Tę dokumentację projektową wykonujemy z Gminą i Miastem Nisko. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, bez żadnych przeszkód, to my dokumentacją na realizację ul. Dworcowej będziemy dysponować do 30 czerwca 2025 roku. To są konkrety, które w sposób jednoznaczny pokazują, że my tę realizację traktujemy bardzo poważnie. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni i nie wyobrażamy sobie żeby teraz odwrócić całkowicie sytuację i ten dworzec nie zostałby przebudowany, bo inne działania, które poczyniliśmy, poczyniliśmy m.in. dlatego, żeby tutaj ta część Niska była odpowiednio zagospodarowana, żeby była odpowiednio skomunikowana. Traktujemy to jako jedną wielką całość- mówi Robert Bednarz, starosta niżański.
Włodarz powiatu zapowiada, że będzie podejmować działania mające na celu przekonanie rządzących do tego, że przebudowa dworca kolejowego w Nisku jest bardzo potrzebna i powinna zostać przywrócona do realizacji. Poseł Rafał Weber zaznacza, że wspólnie z samorządowcami będzie wywierać presję na rządzących, aby dworzec kolejowy w Nisku powrócił na listę inwestycji dworcowych i po zakończeniu projektu był realizowany.
Poniżej można zobaczyć kopię dokumentu, którą uzyskali posłowie Rafał Weber i Andrzej Adamczyk podczas kontroli poselskiej.
Komentarze
Wybrany został wariant inwestorski. Zakręt na wysokości wsi Krasne, wiadukt nad A4 i lekki łuk do Łętowni, potem Rudnik nad Sanem, Nisko i Stalowa Wola. Szkoda, że tory częściowo przetną lasy po przekątnej, czy nie lepiej puścić tuż przy S19? Dostęp do kolei zyska Sokołów Małopolski. Ale sprawdziłbym jeszcze jedną opcję, żeby puścić tory przez Kamień i Jeżowe prosto do Niska. Raczej nie obyłoby się bez wyburzeń. Ale warto zrobić taki wariant, bo te miejscowości otrzymałyby dostęp do kolei, a czas podróży skróciłby się może nawet do pół godziny. I realizacja tego odcinka jest bardzo ważna zarówno dla Stalowej Woli jak i dla Niska jak i dla Rzeszowa.
Połączenie do Rzeszowa jest, ale przez Przeworsk, czyli naokoło. Chyba 1 lub 2 pociągi na dzień. Szybciej można dojechać autobusem, a jeszcze szybciej samochodem. Jeśli kolej ma być konkurencyjna, to musi zostać dobudowana nitka od Łętowni do Rzeszowa. Nie wiem, czy da się puścić przez Jeżowe, bo byłoby jeszcze szybciej. Ale to zadanie zostało przełożone aż na po 2030 roku. Faktycznie bez dużej liczby połączeń remont dworca w Nisku nie ma sensu.
Burmistrz niska. Nawet nie potrafisz zadbać o tablice pamięci od strony ulicy. Podobno histerykiem jesteś.
Właśnie, po niewczasie przypomniał sobie poseł Weber o Nisku i jego... dworcu PKP. To zadanie nie leży w kompetencji samorządu o czym obstający dwaj samorządowcy zapomnieli albo udają, że to ich zadanie. Po co tam stoicie? Przecież to jest własność PKP a nie samorządu. Spólka skarbu państwa której 'zwierzchnikiem" przez 8 lat był wiceminister Weber Rafał i to on zaniedbał swoje obowiązki. Ale, żeby nie było to aż tak oczywiste to wróćmy do wcześniejszych kampanii wyborczych. Pan poseł-wiceminister nie mógł się zbytnio w ten temat angażować bowiem to nie był jego "rewir" wyborczy, bo z Niska i okolic kandydował pan Marcin Warchoł, kolega partyjny. Więc Nisko było podzielone na dwóch panów obiecujących b. dużo ale w... kampanii. Potem sprawy wyglądały tak jak wyglądają dzisiaj. Panowie samorządowcy nie macie innych zmartwień tylko publiczne tłumaczenie pana posła i przytakiwanie jemu? Pokażcie przepis z prawa samorządowego gdzie jest napisane, że to jest wasze zadanie. Nie ma i nie będzie! Szkoda p. burmistrza że legitymuje się doktoratem a nie przeczytał dokładnie ustawy o samorządzie terytorialnym.
Jako mieszkaniec Niska widzę, że dworzec PKP jest w stanie agonalnym, natomiast realnie podchodząc do sprawy, jak samoistny byt dla kolei, nie jest on do niczego ptrzebny bo i tak nie ma polaczeń kolejowych z dwoma największymi miastami w okolicy czyli Rzeszowem i Lublinem, bo po co dworzec, z którego mało co odjeżdza? Dlatego jedynym sensownym rozwiązaniem jest połaczenie jego funkcji z dworcem autobusowym oczywiście wymaga to przebudowy drogi powiatowej, tych niech ktos pomysli nad zrobieniem bezpiecznego przejści dla pieszych z sygnalizacją oraz miejsc przy dworcu jako kiss & go, jak będzie dworzec to wystarczy te parę minut na zabranie pasażerów. Dodakową nie miej ważną rzeczą rest utworzenie dodatkowej lini MKS do dworca w Rozwadowie, Stalowa Wola i Agatówka zsynchronizowanej z przyjazdami i odjazdami pociągów, bo czy tego chcemy czy nie to wiekszość połączen kolejowych jest dostępnych z tych dworców.
Co do obietnic Pana posła, chmmm... pańskie ugrupowanie rządziło dwie kanencje sejmowe i jakoś przez te 8 lat nic sie nie zmieniło na dworcu w Nisku, chociaż należy przyznać, że w tym czasie powstała S19 która poprawiła znacząco skomunikowanie z Lublinem i Rzeszowem, niestety kosztem zwiększonego hałasu co zreszta słychać gdy jest się w na przykład w pobliżu wieży widokowej na Podwolinie, albo zabudowań s poblizu S-ki to samo zresztą jest w przypadku obwodnicy Stalowej Woli i Niska, nikt się nie pochylił nad hałasem dobiegającym z tych dróg.
Pis iory oszukuja ze sa miliardy ojro dla kolei a na pomalowanie dworca ,zatrudnienie pani bileterki juz nie ma.Dworzec bez kasy biletowej to cos nienormalnego.Prezesi spolek kolejowych biora grube pensje a na pania do sprzedazy biletow brak.W Rzeszowie maja 6 kas biletowych i zawsze ktos sprzedaje bilety,a w Rozwadowie i w Stalowej nie ma ani jednego czynnego okienka z biletami.W internecie nie kazdy umie kupic bilet.A Weber uczepil sie remontu dworca w Nisku a brak jest kasy biletowej na juz wyremontowanym dworcu.
Nie tylko ten dworzec PKP jest do remontu... W o wiele gorszym stanie są nieco mniejsze budynki PKP przy trasie do Dębicy. W Zbydniowie to już widać dziury w eternicie którym budynek jest pokryty to samo jest w Grębowie. Niewiele pan zrobił panie wiceministrze i pośle w ciągu tych 8 lat rządzenia, oj niewiele. Niech pan tam pojedzie z zrobi sobie fotki by dużo mówić na ten temat.
~do Wojtuś, widzę, że dzisiaj woniajet jakiś od-chód kota prezesa "~do Wojtuś".
A co robi kundel tusk?? przecież to on podpisał nie pytając nikogo o zdanie jakieś chore porozumienie z zelenskim ,zapomniałeś .W tym porozumieniu jest hahaha że Ukraina pokaże nam jak walczyć korupcją buahhahhaaah
~emeryt
Taktyka jak najbardziej racjonalna. Odwoływanie się do wartości narodowych, ustanowienie wroga, który ciągle czyha na wolność i niepodległość Polski, ciągłe utrzymywanie narracji o złej woli i intencjach wszystkich, którzy mają inne poglądy i zdanie, przy jednoczesnym demontażu i dewastacji struktur państwa, poddawania Polskiej Racji Stanu obcym wpływom(Ukraińskim i Rosyjskim) i to, co najbardziej prozaiczne, to okradanie, niewyobrażalne okradanie na wszystkie możliwe sposoby Polaków. To właśnie jest PiS. Nazwa może zwieść niejednego poczciwego obywatela.
PIS nie są POLSCY ???????? politycy tylko polskojęzyczni którzy tworzą dramat dla POLSKI ????????.udaja patriotow a dbaja tylko o swoje interesy.
@Madras
Kundel, obmierzły banderowski kundel to urzęduje przy Krakowskim Przedmieściu. To zdrajca, który z podmiotu i pogrobowców Bandery usiłuje uczynić braci dla Narodu Polskiego... Następnym jest Antonio, kret w onucach i pozostali prawi i sprawiedliwi, którzy sprzedawali wizy dla różnego ciapatego elementu. Tusk przy ich osiągnięciach to mały harcerzyk...
Na co liczyliscie?? tusk ma ważniejsze wydatki musi wyżywić i zakwaterować mu rży nów ,tak mu unia każe i tak zrobi bo jest kundlem który posłusznie wykonuje brukselskie komendy .Nie zauważyliście tego jeszcze??
To co zrobił pan burmistrz Niska to jest karygodny wybryk z którego skorzystał prezydent miasta Stalowa Wola. NISKO ANI TO BOGATA GMINA, ANI TYM BARDZIEJ duża a tu nagle kasa się znalazła aż na dwóch zastępców. Tą ścieżką poszedł pan Nadbereżny, ni z gruchy ni z pietruchy zatrudnił sobie też dwoje zastępców... ale jakich? Palce lizać. Czysta niekompetencja, ale swoi!
zgadzam sie -PiS to szczególnie niebezpieczna i szkodliwa organizacja, głównie dla jednostki i jej zdrowia,
W Nisku to stać opłacać 3 burmistrzów którzy jedynie co robią to zdjęcia na stronę i jeżdżą na festyny się pokazać i rozdać balony itd.a w urzędzie jak coś nigdy nie ma 3 burmistrzów bo pojechali wszyscy przeciąć wstęgę na remoncie 10 metrów drogi . Najgorsza władza od lat która zniszczy to miasto do zera
Pis to moja partia,zwyciezymy znowu dziady tuska ,zobaczycie,brawo PIS
Niech w Nisku zlikwidują ten pseudo szpitala i b dzień kasa na remonty dworców i komunikację miejską i jeszcze niech zlikwidują swoich zastępców bo są nie potrzebni i niech biorą najniższą krajowa na łapę każdy inny.
PiS to diabelskie podmioty. Utrzymują swoją bytność poprzez złego ducha w narodzie, wzniecają skrajne emocje przy okazji udając prawych, sprawiedliwych i zacnych, jednocześnie umacniając swoją pozycję i bytność. Nie optuję za żadną formacją, ale PiS to szczególnie niebezpieczna i szkodliwa organizacja, głównie dla jednostki i jej zdrowia, ale również dla spoleczenstwa. Przedmówca dobrze określił sposób na PiS. Zdelegalizować i zabronić jak nazizmu, albo komunizmu.
Skończył się czas dla pis uaru, więc przestańcie pajacować..Powinni zniknac tak jak partia Hitlera w 1945 roku.Samo zlo to pis.
Pośle Weber i wy pozostali panowie, szpagatowa elito 4RP, zadedykuje wam Marszałka Piłsudskiego, który o takich jak wy zwykł mawiać: „Do polityki garną się ludzie, którzy nic nie osiągnęli, a więc nieudacznicy i darmozjady. Polityka to dla nich deska ratunku, mogą godnie żyć nie dając w zamian".
Od siebie nie ośmielam się nic więcej dodawać... Marszałek powiedział wszystko.
julq svvini w ryj to powie, że pada deszcz.
Teraz rządzi PO to ładują kasę nie na Polskę pd- wsch. ale wy się sklejacie i podniecolicie ze rzadzi PO, nie wiem jaki macie interes zeby kasa szła znów na duze miasta i na pewno nie na nas, oni by najchetniej oglosili znow nas Polską C i się z nas smiali. Jak nie będzie stanowczego veto i robiebia zadymy to przez kilka najblizszych lat znów sprowadzą nas do parteru przydzielając rolę chłopca do bicia.
Skończył się was czas, więc przestańcie pajacować...
Panie Bednarz jak tam sytuacja w szpitalu?
~taka prawda- du-po-wł-az-ie, 7 przykazanie się kłania pse-ud-int-elig-encie. W tych godzinach to masz pracować bo to robisz za kasę podatnika trutniu, a nie sm-ro-dz-ić na forum.
Panie kartonikowy Weber, cyt: "Trzeba powiedzieć, że Nisko to ważne miasto z punktu widzenia transportowego. To przecież tutaj krzyżują się drogi krajowe: droga ekspresowa S19, Via Carpatia, DK 74. To tutaj w przyszłości będzie węzeł z drogą S74.". Sam pan panie kartonikowy Weber głosi " w przyszłości", a przecież już pan wybudował S 74 dwa lata temu, kłamstwo wychodzi i lans, a ta przyszłość to nie wcześniej jak 2030 rok, to do tego czasu to powtórnie trzeba remontować, znów kolejny pana lans. Ale przecież wolno się ośmieszać, tylko po co.
Mnie dziwi tylko, czemu Tusk ich jeszcze nie kazał zamknąć? Czuję tutaj Magdalenkę, pomiędzy Kaczyńskim, a Tuskiem.
Poseł Weber to komiczny wręcz poseł PiS, jak wielu zresztą. Powiada „Gdyby nadal rządził PiS w 2025 roku rozpoczęłaby się przebudowa dworca kolejowego w Nisku". „Ggdyby" Babcia miała wąsy, pośle Weber, to by była dziadkiem... Tak można odpowiedzieć na pańskie poselskie gdybanie. Ale można też zapytać, czemu przez osiem lat, albo np. w 2023 roku nie zaczeto, bodaj jakichkolwiek prac związanych z modernizacją tego dworca? Dzisiaj zamiast komicznie gdybać, po męsku stwierdziłby poseł, że obecny rząd przeszkodził w podjętych przez PiS pracach... I to by mnie jako mieszkańca Niska zupełnie przekonało. Prawda jest taka, że PiS miało daleko w d ten dworzec, jak każdy inny, a poseł PiS Weber robi dzisiaj warcholski zamęt. Taka prawda o PiS i pośle Weber.
do kima, oszołomie PiS już prawie od roku nie rządzi w POLSCE po co gęgasz jak nie masz zielonego pojęcia o polityce. Aby samorząd zrobił inwestycje za parę milionów to tfussk musi im dać kasę na tą inwestycje jak to robił PiS.