Poseł Rafał Weber: Wąskie gardło na S19 zostanie zlikwidowane. Powstanie dodatkowy pas ruchu
Mamy dobre wieści dla kierowców często jeżdżących do Rzeszowa. „Wąskie gardło” znajdujące się na odcinku od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki zostanie zlikwidowane. Do samego Rzeszowa przez S19 będą prowadziły aż 4 pasy ruchu.
Via Carpatia już w tej chwili w sposób optymalny połączyła Stalową Wolę z Lublinem, a przez Lublin ze stolicą naszego kraju, Warszawą. Wspomniany szlak skomunikował nas z Polską centralną. Wkrótce szerzej zostanie otwarte również okno na świat Polski południowej, ponieważ w ostatnim czasie rozpoczęła się rozbudowa feralnego odcinka Via Carpatii, pomiędzy Sokołowem Małopolskim a Jasionką.
Dodatkowy pas S19 (odcinek Sokołów Małopolski - Jasionka)
- Nasi poprzednicy w 2014 roku podjęli decyzję, aby ten odcinek S19, został zbudowany w formule ograniczonej, a więc nie w formule drogi ekspresowej z prawdziwego zdarzenia w standardzie 2+2, dwa pasy w jedną, dwa pasy w drugą stronę, tylko formule 2+1, naprzemiennie 2 pasy w jedną stronę, 1 pas w drugą stronę i za kilkaset metrów odwrotnie. Myślę, że każdy kto jechał w kierunku Rzeszowa korzystając z Via Carpatii wie doskonale o czym mówię. Ten odcinek jest bardzo niebezpieczny. Tam od kilku lat jest wprowadzona organizacja ruchu i ograniczenie prędkości maksymalnej do 80 km na godzinę. Jest to wynik tego, że w pierwszych miesiącach na tym odcinku doszło do aż 7 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Z tego co pamiętam, część z tych osób, ofiar to mieszkańcy ziemi niżańskiej. Tak ten odcinek został zaprojektowany. Wąskie gardło, tak mieszkańcy Stalowej Woli czy Niska nazywają ten dojazd do Rzeszowa. Ci bardziej radykalni mówią o zemście Tuska, ponieważ drogi szybkiego ruchu, szczególnie szlaku międzynarodowego, tak się nie buduje- mówi poseł na Sejm RP Rafał Weber.
Jak podkreśla były wiceminister Infrastruktury Via Carpatia, dzięki staraniom rządu Prawa i Sprawiedliwości, została wpisana do transeuropejskiej sieci TEN-T, jako kluczowy szlak transportowy na osi Północ– Południe na obszarze Trójmorza. Szlak dróg Via Carpatia w naszym kraju ma długość 683 km, przebiega po S8 i S19. Ciągnie się od granicy polsko- litewskiej przez: Budzisko, Suwałki, Augustów, Raczki, Korycin, Knyszyn, Dobrzyniewo Duże, Choroszcz, Siemiatycze, Lublin, Nisko, Rzeszów, Barwinek (granica polsko- słowacka). Via Carpatia poza granicami naszego kraju biegnie przez: Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję. Duże zainteresowanie włączeniem się w ten szlak wyraża Cypr, choć jest to wyspa.
- Via Carpatia jest szlakiem międzynarodowym. Podejmowaliśmy na przestrzeni 2 ostatnich dekad bardzo duże staranie aby tak się stało. Prekursorem tych starań był śp. prezydent Lech Kaczyński, który 2007 roku zainicjował dyskusję na temat Via Carpatii. U nas, na Podkarpaciu, na zamku w Łańcucie zapraszając prezydentów Litwy, Węgier i Słowacji nasz prezydent uświadamiał, że Via Carpatia to narzędzie transportowe, które musi zostać zbudowane i Unia Europejska musi uznać zasadność finansowania tego przedsięwzięcia, nie tylko istotnego ze względu transportowego czy komunikacyjnego, ale również bezpieczeństwa. Via Carpatia jest częścią międzynarodowego szlaku transportowego, w naszym kraju budowana jest głównie na mocy decyzji Prawa i Sprawiedliwości- mówi poseł na Sejm RP Rafał Weber.
Podkarpacie zyskało na rządach Prawa i Sprawiedliwości
Wszelkie decyzje związane z realizacją, budową, finansowaniem odcinków dróg w ramach Via Carpatii były podejmowane za czasów premiera Mateusza Morawieckiego. Za tą realizację bezpośrednio odpowiadał ówczesny wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W październiku 2018 roku został ogłoszony przetarg na wykonanie koncepcji programowej oraz decyzji środowiskowej. W maju 2019 roku została podpisana stosowna umowa. Ostatecznie decyzję środowiskową wydano pod koniec grudnia 2021 r. W listopadzie 2022 roku podpisano umowę na projekt i rozbudowę S19. 16 kwietnia 2024 roku wydano decyzję na rozpoczęcie prac budowlanych. Finisz zadania zaplanowano na III kwartał 2026 r.
Czy będą utrudnienia drogowe?
Poseł Rafał Weber wyjaśnia, że przebudowa odcinka S19 Sokołów Małopolski Północ i Jasionka nie wpłynie na zatamowanie ruchu, czy też wręcz wyłączenia go z trasy S19.
- W obu kierunkach będzie można się poruszać tym obecnym odcinkiem. Być może będą odcinkowe zawężenia, tam gdzie mamy dwa pasy, bo tam tylko pierwszy będzie służył do transportu. Drugi ze względu na pracę będzie wyłączony, natomiast planując rozbudowę tego odcinka, planowaliśmy to w taki sposób, aby obecny odcinek nie był wyłączony z eksploatacji. Myślę, że ten plan został utrzymany- mówi poseł na Sejm RP Rafał Weber.
Wkrótce ruszy budowa kolejnego odcinka Via Carpatii
Rafał Weber zdradził, że wkrótce będzie mógł przekazać kolejne dobre wieści. Warto podkreślić, że część dróg od węzła Rzeszów Południe do granicy ze Słowacją zostało podzielonych na 8 części. Na 6 z nich zostały podpisane umowy za rządów Prawa i Sprawiedliwości, prace tam już trwają. W najbliższych dniach ma zostać podpisana umowa na wykonanie kolejnego odcinka. Inwestycje były realizowane ze wsparciem środków unijnych.
Trzeba zabiegać o środki unijne na rozwój dróg
- Musimy robić wszystko, aby w obecnej perspektywie finansowej, a także kolejnej, która będzie po jej zakończeniu, a nad którą prace będą trwały w ciągu najbliższych kilku lat, aby kolejne inwestycje drogowe w ciągu kolejnych lat mogły być finansowane. Uważam, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat to się sprawdziło. Uważam, że taki projekt jak S74, który jest przed nami, powinien być również finansowany ze środków europejskich. To jest coś, na czym nam powinno bardzo mocno zależeć. O to powinni walczyć posłowie do Parlamentu Europejskiego, niezależnie od opcji, z której się wywodzą- mówi poseł Rafał Weber.
Parlamentarzysta podkreślił też, że rząd Prawa i Sprawiedliwości rocznie oddawał do użytku 300 km dróg szybkiego ruchu. W kolejnych latach niewiele się zmieni, bo umowy w tej sprawie zostały podpisane przed zmianą władzy w naszym kraju. W 2025 i 2026 zostanie oddanych do użytku około 1000 km kolejnych nowych dróg.
Poseł Weber jest kandydatem prawa i Sprawiedliwości (pozycja 6) do Parlamentu Europejskiego. Jak mówi, jeśli wyborcy zadecydują o tym, że będzie nas reprezentować na arenie europejskiej, będzie zabiegać o finansowanie kolejnych inwestycji drogowych.
- Będąc jeszcze w Ministerstwie Infrastruktury programowaliśmy obecną perspektywę unijną. Tam są przewidziane środki na rozwój dróg, kolei. Mamy wielkie plany, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, na które środki europejskie są zapewnione. Wywalczyliśmy około 4 mld euro na to, aby poprawić system dróg szybkiego ruchu i mieć zapewnione na to środki europejskie. Uważam, że w tym kierunku powinny być prowadzone dalsze działania zarówno polskiego rządu, niezależnie od tego kto w danej chwili będzie rządził, jak i posłów do Parlamentu Europejskiego, bo to sprzyja rozwojowi naszego kraju, sprzyja to również znaczącej poprawie bezpieczeństwa- mówi poseł Rafał Weber.
Komentarze