To będzie dekada rozwoju. Na terenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli rozpoczęto budowę dróg

Image

To inwestycja za grube miliony, niezwykle ważna dla Stalowej Woli, dla całego regionu. Rozwój ma konkretne imię, a do niego prowadzić będą drogi połączone siecią strategicznych komunikacji. Niemożliwe staje się właśnie możliwe, bo na miasto spłynął wcześniej deszcz środków rządowych.

To bez wątpienia największy plac budowy w regionie, a i jeden z największych w Polsce. Mimo zimowej aury robota wre, a rozwój Strategicznego Parku Inwestycyjnego Euro- Park Stalowa Wola staje się faktem. Jeszcze w tym roku powstaną drogi i zbiornik retencyjny, ale to ledwo początek wielkiej przygody z biznesem. By przybliżyć mieszkańcom temat i pokazać, że nierealne jest już widoczne gołym okiem, na placu budowy Miasto zorganizowało konferencję prasową.

NAJWIĘKSZE JEDNOSTKOWE ZADANIA MIASTA STALOWA WOLA

Budowany właśnie układ dróg gminnych, komunikujących istniejącą strefę przemysłową z terenami Strategicznego Parku Inwestycyjnego Euro- Park Stalowa Wola to największe jednostkowe zadanie w historii naszego miasta. Ta ogromna inwestycja nie byłaby możliwa bez środków przyznanych jeszcze przez poprzedni rząd, który podjął decyzję o dofinansowaniu tego projektu wielomilionową dotacją. Całość zadania obejmuje budowę nowych dróg na terenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego wraz z infrastrukturą podziemną, zbiornikiem retencyjnym i odwodnieniem blisko 1000 ha powierzchni. Do realizacji jest około 9 km dróg. Pierwsza ulica, to ta biegnąca od ul. Tołwińskiego, od hali ARP wzdłuż działek inwestycyjnych Huty Stalowa Wola, dalej wzdłuż SK Nexilis aż do terenu przy firmie Alutec, gdzie przewidziano korytarz komunikacyjny strefy ekonomicznej- układ trzech rond. Kolejna droga, to ta prowadząca od firmy Alutec, przekrojem czterojezdniowym do nowo powstającej drogi wojewódzkiej, która połączy strefę przemysłową z drogą szybkiego ruchu S19. Ul. Przyszowska, idąca od ronda przy Kuźni aż do skrzyżowania z ul. Bojanowską będzie wykonana w przekroju cztero- i dwujezdniowym. Zadanie jest etapowane i właśnie trwa jego pierwsza z trzech części. Etap I to wykonanie robót budowlanych pn. Budowa drogi nr 1 o długości 2,716 km.

- Droga ta ma kluczowe znaczenie, bo ona tworzy pierwszy korytarz. Również w niej są uzbrajane istotne sieci oraz infrastruktura techniczna, bo oprócz infrastruktury drogowej, obok jest już drążony teren pod budowę 16- hektarowego zbiornika retencyjnego, który będzie zbierał wody deszczowe z całej przestrzeni Strategicznego Parku Inwestycyjnego, zapewniając odpowiednie funkcjonowanie całego terenu- mówił na spotkaniu z mediami prezydent Lucjusz Nadbereżny.

TO NIE SĄ PLANY, TO SĄ JUŻ REALNE PROJEKTY

Zadanie, które już jest w realizacji wykonuje za kwotę 195,8 mln zł Lider: PBI Infrastruktura S.A., PBI WMB i Inżynieria Rzeszów. Uzbrajane obszary mają już w części swoich inwestorów, a resztą terenów mocno interesują się kolejni, wielcy, strategiczni wręcz potentaci. Ci inwestorzy doceniają w Stalowej Woli nie tylko samą, unikalną powierzchnię, której potrzebują do rozwoju dużych biznesów. Stalowa Wola na mapie rozwoju jest doceniana i uchodzi za stabilne miejsce inwestycyjne.

- Niewiele osób w to wierzyło. Niektórzy mówili, że to marzenia, że to nie może się stać. Jesteśmy dzisiaj na wielkim placu budowy, który pokazuje, że to są projekty realne i to są projekty, które dokonują się w bardzo krótkim okresie czasu. Tego typu inwestycje, tego typu infrastruktura drogowa, sieciowa, często powstaje w perspektywie dekad, a my w perspektywie 2 lat rozpoczęliśmy przygotowanie całego projektu, pozyskaliśmy środki rządowe na realizację tego zadania i dzisiaj możemy pokazać już bardzo duży plac budowy- mówił podczas konferencji włodarz Stalowej Woli.

Zaawansowane są prace na terenie budowy giganta SK Nexilis. Do miasta wkracza wielkimi krokami nowoczesna technologia i unikatowe patenty. A wspomnieć należy, że tego typu fabryki powstają obecnie jedynie w 3 krajach, na 3 kontynentach: dla Europy w Polsce (w Stalowej Woli), dla Azji w Malezji, dla obu Ameryk w Stanach Zjednoczonych. Prezydent przekonywał dziś, że Stalowa Wola wybrana została nieprzypadkowo, bo taka firma jak SK Nexilis nie buduje swoich obiektów w miejscach budzących choć cień wątpliwości co do przyszłości rozwojowych.

SILNIK ROZWOJOWY STALOWEJ WOLI

- Strategiczny Park Inwestycyjny to projekt bardzo dobrze przemyślany, zapewniający inwestorom odpowiednią obsługę- zapewnił prezydent.

A teren ten będzie nie tylko funkcjonalny dla inwestorów, ale też pięknie skomponowany, bo pojawią się uliczki, chodniki, odpowiednie oświetlenie, a także ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, parkingi. Na plac budowy przywieziono już elementy do budowy kanalizacji deszczowej. Przekrój rur jest ogromny, gwarantuje odpowiednie odprowadzanie wody teraz, ale i wychodzi w przyszłość zapewniając standardy przepustowości także i dla kolejnych inwestorów.

- To pokazuje jak duży jest ten projekt, jak również będzie on przygotowany na przyszłość dla kolejnych inwestorów, bo ten projekt dopiero się zaczyna i to jest coś, co w najbliższym czasie dla Miasta Stalowej Woli będzie oznaczało dekady rozwoju, dekadę największej inwestycji, dekadę również dobrego życia dla mieszkańców Stalowej Woli. Bo to co najważniejsze w tym projekcie, to to miejsce, Strategiczny Park Inwestycyjny Euro- Park Stalowa Wola ma być tym nowym silnikiem rozwoju Miasta Stalowej Woli dającym perspektywę dobrej i ciekawej pracy, przyciągania tutaj wysokotechnologicznych inwestorów, którzy będą zmieniali warunki płacowe, będą wyznaczali kierunek nowym branżom w Stalowej Woli. Do tego budowa dróg, budowa nowego układu komunikacyjnego, to również zmiana jakości życia- podkreślił prezydent.

KOLEJNE ETAPY ROZWOJU PRZED NAMI

Dzięki nowemu układowi rondem włączymy się choćby w S19- drogę szybkiego ruchu, co skróci czas podróży np. do Rzeszowa o 15 minut. Etap II zawiera prace projektowe i roboty budowlane związane z zaprojektowaniem i budową dróg gminnych. To rozbudowa ul. Przyszowskiej, drogi gminnej, na długości ok. 2,647 km, z budową skrzyżowań: z drogą 1, z drogami 4, 3 i 5 z wyłączeniem skrzyżowania z ul. Bojanowską, droga 4, to przebudowa linii 110kV. Zakres prac obejmuje w szczególności: opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszelkich uzgodnień, decyzji i opinii oraz prawomocnego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, opracowanie i zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu, wybudowanie obiektu zgodnie z założeniami, programem funkcjonalno- użytkowym oraz projektem. Przedmiotem etapu III są prace projektowe związane z zaprojektowaniem dróg gminnych publicznych: skrzyżowanie ul. Przyszowskiej z ul. Bojanowską (droga powiatowa nr 1027R), droga 1- odcinek od skrzyżowania z drogą 4 do skrzyżowania z ul. Przyszowską, droga 2 wraz z budową skrzyżowania z ul. Grabskiego, droga 3, droga 5 wraz z budową skrzyżowania z drogą 2, droga 6 wraz z budową skrzyżowania z ul. Mireckiego. Zakres prac obejmuje w szczególności: opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszelkich uzgodnień, decyzji i opinii oraz prawomocnego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, opracowanie i zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu.

- Ta dekada rozwoju nie byłaby możliwa, gdyby nie olbrzymie wsparcie rządowe, gdyby nie Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład, który pozwolił na realizację tych inwestycji drogowych, projekt miejski, o którym dziś mówimy otrzymał dofinansowanie wysokości blisko 200 mln zł z Polskiego Ładu. Wkład własny Miasta Stalowej Woli na realizację tych zadań jest minimalny. Do tego droga realizowana przez Marszałka Województwa Podkarpackiego wraz z wsparciem Miasta Stalowej Woli i Miasta Nisko i olbrzymia dotacja rządowa w wysokości 250 mln zł, to kontrakt, który będzie rozstrzygany w wysokości ponad 270 mln zł, a więc tylko na tych dwóch zadaniach drogowych mamy kwotę 470 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze projekt wodno- kanalizacyjny, który będzie realizowany przez Miasto Stalowa Wola, na który pozyskaliśmy kwotę 150 mln zł. Ogłoszenie przetargu nastąpi na przełomie kwietnia i maja. Będzie to olbrzymi projekt wodno- kanalizacyjny, a bez tego wielkiego wsparcia to wszystko nie byłoby możliwe. A więc w krótkim okresie czasu, przy dotacji wynoszącej 600 mln zł realizujemy inwestycję o wartości ponad 700 mln zł- mówił prezydent Lucjusz Nadbereżny.

Prezydent za wsparcie podziękował parlamentarzystom: Rafałowi Weberowi- obecnemu posłowi, a do niedawna inicjatorowi programów rządowych na naszym terenie i Janinie Sagatowskiej- senator RP.

STALOWA WOLA MA NADZIEJĘ, ŻE NOWY RZĄD BĘDZIE WSPIERAŁ TAKIE INICJATYWY. DETERMINACJI NIE BRAKNIE PREZYDENTOWI

Jak podkreślił minister poprzedniego rządu Rafał Weber, pieniądze, które otrzymała Stalowa Wola jeszcze za premiera Mateusza Morawieckiego zostały dobrze wykorzystane.

- To bardzo dobra inwestycja, widać bardzo szybkie tempo realizacji tej inwestycji drogowej, czyli poprawy układu komunikacyjnego wewnątrz Strategicznego Parku Inwestycyjnego, inwestycji, która jest prowadzona przez prezydenta Miasta Stalowej Woli Lucjusza Nadbereżnego. Zima, mróz, bardzo trudne warunki pogodowe do tego, aby prowadzić roboty ziemne, a widzimy tutaj na placu budowy ruch, widzimy postępy w pracach ziemnych- mówił poseł Rafał Weber.

I jak podkreślił poseł Weber ruch na placu budowy to wynik działań prezydenta Lucjusza Nadbereżnego i wybór sprawdzonej firmy realizującej zadanie. Taka atmosfera sprzyja przyciąganiu najlepszych inwestorów, a i przenosi nasze miasto na inny poziom rozwoju. Do niedawna strefa ekonomiczna kurczyła się, ale determinacja prezydenta przyniosła wymierne efekty w postaci nowych, wielohektarowych działek pod nowe inwestycje. A te kompleksowo przygotowane przez miasto, uzbrojone, pokryte siecią komunikacyjną, są idealnym miejscem na budowę kolejnych przedsiębiorstw. W przyszłości będą więc wpływy do budżetu miasta z podatków, będą nowe miejsca pracy i większy prestiż Stalowej Woli.

- Warto było zainwestować te 600 mln zł przeznaczone z edycji Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład na te 3 projekty inwestycyjne- powiedział poseł Weber.

Prezydent wyraził nadzieję, że rozwój się nie zatrzyma, że będzie nadal kontynuowany. Tego chcą przecież wszyscy bez względu na barwy polityczne.

- Dziękujemy za to wsparcie, miejmy nadzieję, że tak będzie wyglądała ta współpraca, również narzędzie rozwojowe na przyszłość- powiedział prezydent.- Ten projekt zawsze miał wsparcie ponad podziałami politycznymi, to wsparcie, które nawet na ostatniej sesji Rady Miasta było wyrażone jednomyślnie przez radnych poprzez głosowanie.

A mowa tu o dodatkowych 4 kilometrach drogi, której potrzebę widzą wszyscy radni miejscy. Droga będzie okalała Strategiczny Park Inwestycyjny od strony południowej, a jest ona w gestii marszałka.

Radni miejscy popierają rozwój strefy. Na tym tle nie ma żadnych konfliktów. Konieczność inwestowania jest niepodważalna.

- Radni od początku ponad podziałem razem głosowali „za” wiedząc, że rozwój tej strefy, to jest rozwój naszego miasta, ale i całego regionu. Zawsze będziemy wspierać pana prezydenta w tych działaniach, będziemy kibicować, żeby nam wszystkim, i prezydentowi, i Radzie Miasta wszystko się udało- zapewnił przewodniczący Rady Miasta Stanisław Sobieraj.

Przewodniczący potwierdził, że nie brakuje zapytań o zakup działek w strefie i że rozwój tej strefy to jak widać, rozwój całej Stalowej Woli.

WIELE INWESTYCJI, WIELE ZADAŃ. MIASTO POKRYJE SIEĆ DRÓG ŁĄCZĄCYCH NAS Z POLSKĄ

Tematem konferencji były drogi na terenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego, ale wspomnieć należy, że to nie jedyne działania drogowe w Stalowej Woli.

- Stalowa Wola jest miejscem realizacji 2 największych inwestycji realizowanych przez Zarząd Województwa Podkarpackiego, przez pana marszałka Władysława Ortyla. Łącznie drogi miejskie, drogi wojewódzkie i trzecia strategiczna inwestycja, jaką jest budowa trzeciego mostu na Sanie, która będzie w pewien sposób połączona nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej, będzie prowadziła do S74. Można powiedzieć, że te drogi będą rozpięte między S19 a S74, również przez komunikację z nowym, trzecim mostem na Sanie. Podliczając tylko te 3 zadania drogowe, które tutaj są realizowane, to kwota ponad 900 mln zł, przy dotacji rządowej w wysokości 750 mln zł. To jest olbrzymia skala, która nigdy wcześniej nie miała miejsca w naszym mieście i regionie. Za to wszystko chciałbym wszystkim podziękować w myśl zasady „zgoda buduje”- powiedział prezydent.

Przewiń do komentarzy


















































Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =