Rafał Weber podsumował lata pracy jako Wiceminister Infrastruktury
Poseł RP Rafał Weber podsumował regionalne inwestycje drogowe zrealizowane w ostatnich dwóch kadencjach.
- 12 grudnia pożegnałem się z funkcją Ministra Infrastruktury. Przez 4 lata, 8 miesięcy i 9 dni pełniłem zaszczytną i bardzo odpowiedzialną funkcję, którą starałem się wykorzystać jak najlepiej dla rozwoju infrastruktury drogowej, transportu międzynarodowego, dla wzmocnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bo to ten zakres odpowiedzialności w Ministerstwie Infrastruktury, który mnie dotyczył. Starałem się tę funkcję wykorzystać tutaj, lokalnie, na nasz region, na inwestycje drogowe, które są potrzebne w naszym województwie- mówi poseł na Sejm RP Rafał Weber.
2158,5 kilometrów dróg, autostrad i dróg ekspresowych
Poseł Rafał Weber porównał ilość inwestycji drogowych jaka była realizowana przez rząd Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego w latach 2008- 2015 oraz tych zrealizowanych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w okresie 2016- 2023 r. Rząd PO i PSL oddał do użytku 2089,1 km autostrad i dróg ekspresowych, z kolei rząd PiS- u ma na swoim koncie ich aż 2158,5 km. Poseł podkreślił, że w ostatnich latach rząd borykał się z nietypowymi okolicznościami, które miały bezpośredni wpływ m.in. na inwestycje infrastrukturalne. Chodzi tutaj o pandemię COVID-19 oraz wojnę w Ukrainie. Mimo tych okoliczności inwestycje drogowe były prowadzone bez większych komplikacji.
- Problemy były związane z przerwami w łańcuchach dostaw. Przez kilka miesięcy był problem z dostępnością do stali. W pewnym czasie były także problemy z odpływem pracowników z Ukrainy, którzy wracali do swojego kraju by walczyć o niepodległość. Te wyzwania nie były systemowe, nie wpływały na spowolnienie, zatrzymanie czy przerywanie kontraktów drogowych, stąd możemy powiedzieć, że w ciągu 8 lat oddaliśmy do użytkowania więcej kilometrów dróg szybkiego ruchu niż nasi poprzednicy- podkreślił Weber.
Poseł przypomniał, że rząd PO- PSL odpowiadał za inwestycje drogowe w czasie gdy w Polsce były rozgrywane Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Tamten rząd miał więc ułatwienia związane z budową stadionów, jak również infrastruktury drogowej.
Większe finansowanie programów
Rafał Weber zaznaczył też, że rząd Prawa i Sprawiedliwości zwiększył kilkakrotnie finansowanie programów, które służyły do realizacji inwestycji drogowych. Pierwsza taka podwyżka nastąpiła w 2017 roku na wniosek Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Rada Ministrów pod przewodnictwem premier Beaty Szydło poszerzyła Program Budowy Dróg Krajowych ze 107 do 164 mld zł po to, aby inwestycji było jeszcze więcej. To przełożyło się na wiele ważnych zadań takich jak: Via Carpatia, drogi ekspresowe: S19, S17, S6, S10. Trasy te uzyskały dofinansowanie i dzięki temu mogły być realizowane.
- Trzeba szczerze powiedzieć, że nowe drogi szybkiego ruchu zostały wybudowane w każdym regionie i to jest ogromny sukces naszego rządu- mówi poseł Rafał Weber.
Za rządów Prawa i Sprawiedliwości sukcesywnie powstały odcinki Via Carpatii. Odcinki zaznaczone na biało są już wykonane. Z kolei odcinki w kolorze czerwonym są w realizacji, a to oznacza, że na ich utworzenie środki zabezpieczył już rząd Prawa i Sprawiedliwości. W latach 2024- 2026 drogi te będą oddawane do użytkowania. Via Carpatia na całej długości jest realizowana w standardzie 2+2.
- Wszystkie kontrakty, które w tej chwili są w trakcie realizacji oznaczają otwarcie w ciągu najbliższych 3 lat ponad 1000 km dróg szybkiego ruchu. Zostawiliśmy naszym następcom bardzo rozpędzony proces inwestycyjny. Można powiedzieć, że będą odcinać kupony od tego, co zadziało się za naszych czasów, co zadziało się za naszych rządów- mówi poseł Rafał Weber.
Rząd PiS zadbał o to, aby S19 zostało poszerzone do 4 pasów
Dobrą wiadomością jest to, że rząd Prawa i Sprawiedliwości zadbał o uzupełnienie odcinka S19 między Sokołowem Małopolskim a Jasionką, który został wybudowany w formule 2+1.
- Naprawiamy ten ogromny błąd naszych poprzedników, którzy w ułomnym standardzie zbudowali odcinek między Sokołowem Małopolskim a Jasionką. Poszerzamy te 15 km drogi szybkiego ruchu. Kontrakt został zawarty pod koniec 2022 roku. W tej chwili czekamy na wydanie pozwolenia na budowę przez wojewodę podkarpackiego. Po uzyskaniu takiego pozwolenia firma Mostostal wejdzie na plac budowy i będzie poszerzać ten odcinek S19. To jak wiele szkody przyniosła ta decyzja o budowie w standardzie 2+1, pokazują statystyki wypadków. W ciągu 13 miesięcy na tym odcinku doszło aż do 7 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Po tym czasie GDDKiA zmieniła organizację ruchu. Widzimy tam ograniczenie prędkości do 80 km/h. Są tam też słupki, które wydzielają oba pasy jezdni. Dzięki temu doraźnemu rozwiązaniu jest tam bezpiecznie i w ciągu ostatnich 4 lat nie doszło tam do wypadku ze skutkiem śmiertelnym- mówi poseł Rafał Weber.
1926 km dróg gminnych i powiatowych na Podkarpaciu
Poseł Rafał Weber przedstawił statystyki dotyczące budowy dróg na Podkarpaciu. Koalicja PO- PSL w latach 2009- 2015 wybudowała 1121 km dróg w naszym województwie. Z kolei rząd PiS w latach 2016- 2024 zadbał o budowę 1926 km dróg gminnych i powiatowych. W statystykę zostały ujęte także inwestycje na przyszły rok, które już otrzymały dofinasowanie i będą wykonywane.
W czasie rządów KO- PSL (2009- 2015) podkarpackie samorządy otrzymały 330,49 mln zł dofinansowania. Tymczasem za rządów PiS (2016- 2024) wsparcie to jest prawie sześciokrotnie wyższe i wynosi 1 mld 651 mln zł. Poseł Rafał Weber wyjaśnił, że rząd Prawa i Sprawiedliwości udzielał wysokiego dofinansowania poszczególnym samorządom, sięgającego nawet 30 mln zł, co pozwalało na realizację dużych i kosztownych zadań. W Stalowej Woli taką inwestycją była budowa tunelu pod torami, który łączy ul. Przemysłową z ul. 11 Listopada. Inwestycja kosztowała przeszło 20 mln zł, z czego 16 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Prawdopodobnie gdyby nie pozyskane środki, tego zadania nie udałoby się wykonać.
285 mln zł dla powiatu stalowowolskiego i niżańskiego z RFRD-u.
W latach 2019- 2024 samorządy z powiatu stalowowolskiego uzyskały 136 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Powiat niżański z tego samego programu otrzymał 149 mln zł dofinansowania.
- Samorządy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg czerpały pełnymi garściami, ale właśnie o to chodziło żeby dać samorządom możliwość realizacji dużych inwestycji drogowych, które wzmacniają bezpieczeństwo w ruchu drogowym- mówi Rafał Weber.
Poseł ma nadzieję, że te programy, które zostały stworzone przez Prawo i Sprawiedliwość, jak również środki finansowe, które zostały zapewnione na ich realizację nie zostaną wstrzymane. By móc tego przypilnować Rafał Weber zgłosił swoją kandydaturę do sejmowej Komisji Infrastruktury. Posłowi w szczególności zależy na tym, aby powstała droga S74. Rząd PiS- u zabezpieczył jej finansowanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
- Będę pilnował żeby ta inwestycja wchodziła w kolejne fazy przygotowawcze, a tą kolejną fazą, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie ogłoszenie przetargu na koncepcje programową, a po uzyskaniu tego dokumentu już ogłoszenia ostatniego przetargu, na zaprojektowanie i zbudowanie drogi S74 na odcinku między Opatowem a Niskiem. To kolejne okno na świat dla naszego regionu- mówi poseł Rafał Weber.
Rafał Weber chce również przypilnować interesów Huty Stalowa Wola, dlatego złożył akces do sejmowej Komisji Obronności Narodowej.
Odniósł się również do składu nowego rządu. Wśród 26 ministrów powołanych przez nowego premiera nie ma przedstawicieli Podkarpacia.
- Na tą chwilę Podkarpacie nie ma swojego przedstawiciela we władzach rządu. Nie byłoby dobrze gdyby taka sytuacja miała miejsce. Oczywiście czekamy na kompletację wszystkich resortów. Taka sytuacja w ostatnich latach nie miała miejsca. Mam nadzieję, że po złożeniu całości rządu, po poznaniu składów poszczególnych ministerstw, będziemy mieć swojego przedstawiciela w Warszawie, w rządzie, bo inaczej o te wszystkie inwestycje, które są nam potrzebne, będzie nam bardzo trudno- mówi Rafał Weber.
Poseł zapytany o to z realizacji czego jest najbardziej zadowolony, wymienia m.in. Via Carpatie, która zapewnia szybki dojazd przez S19 do Rzeszowa. Innym takim ważnym zadaniem była obwodnica Stalowej Woli i Niska, o której mówiło się przez lata, ale to za rządów Prawa i Sprawiedliwości udało się ją dopiero wykonać.
- Gdyby nie my, to obwodnica Stalowej Woli nie byłaby zrealizowana. Wiem jakie było tło roku 2015, wiem co by Platforma Obywatelska zrobiła gdyby wtedy wygrała wybory. Na pewno by tego projektu nie realizowała, po prostu wtedy na to środków finansowych by nie było. Namawialiśmy bardzo mocno z prezydentem Lucjuszem Nadbereżnym na początku roku 2016 ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka wskazując potrzebę tego projektu. Tym argumentem, który wtedy ostatecznie zdecydował, że obwodnica Stalowej Woli i Niska uzyskała dofinansowanie było właśnie połączenie jej z Via Carpatią. To jest właśnie bezpośredni dostęp do drogi szybkiego ruchu dla ponad 100 tys. mieszkańców- mówi poseł Weber.
Komentarze