3 nowe autobusy elektryczne jeżdżą już po ulicach Stalowej Woli
Po ulicach Stalowej Woli jeżdżą już 3 nowe autobusy elektryczne marki MAN. Kolejne 2 dołączą do taboru MZK w połowie października. Zobaczcie jak prezentują się nowe „elektryki”.
Elektryczne MAN-y już na ulicach Stalowej Woli
Pierwsze 3 autobusy elektryczne dotarły już do Stalowej Woli. Zanim wyjechały na ulice miasta zostały przetestowane i zarejestrowane. Są to autobusy zeroemisyjne, ciche i przyjazne dla środowiska, a przy tym ze względów bezpieczeństwa, przed wjazdem na przystanek będą wydawały dźwięk ostrzegawczy. Zgodnie z zapewnieniami producenta po 8 latach powinny przejechać na jednym ładowaniu 280 km. Do tego czasu autobus powinien pokonać po zjechaniu ze stacji aż 350 km.
Tani i wygodny transport publiczny. Od 9 lat te same ceny biletów!
Jak podkreśla wiceminister Infrastruktury Rafał Weber na atrakcyjność komunikacji miejskich, w takim mieście jak Stalowa Wola, składają się 3 czynniki. Pierwszy z nich do dobrze zorganizowana siatka połączeń, które pozwalają docierać mieszkańcom do pracy, szkół, miejsc rekreacji, zakładów opieki zdrowotnej, obiektów handlowych, urzędów itd.
- 2,5 mln pasażerów każdego roku korzysta z usług Miejskiego Zakładu Komunalnego. Myślę, że na takie miasto jak Stalowa Wola, to bardzo solidny czynnik i to pokazuje, że siatka połączeń jest bardzo dobrze zorganizowana. Drugi z czynników to bardzo konserwatywna polityka opłat. Za prezydentury Lucjusz Nadbrzeżnego w Stalowej Woli nie wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej. Przez 9 lat prezydentury nie wzrosły ceny komunikacji miejskiej. To daje alternatywę tym, którzy posiadają pojazdy, żeby z nich zrezygnować i jeździć po mieście i do pracy, by korzystać z transportu zbiorowego. To też jest duży ukłon dla osób o niskich dochodach, o niskich zarobkach, jak również dla uczniów, którzy korzystają z połówkowych biletów, aby właśnie z takiej komunikacji korzystać- mówi wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.
Jak zaznacza wiceminister do tej polityki opłat należy dodać politykę ulgową, czyli wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla osób powyżej 60 roku życia.
- To jedno z pierwszych działań, które wspólnie z panem prezydentem podjęliśmy w 2015 roku, na bazie nasze wspólnego programu samorządowego z 2014 roku. Mówiliśmy o tym, że chcemy zapewnić osobom starszym, które mają problemy z poruszaniem się, które nie mogą już korzystać z transportu indywidualnego dostęp do bezpłatnej komunikacji miejskiej, żeby dać im szansę bezpiecznego, wygodnego i komfortowego przemieszczanie się. Ta polityka niskich cen, szeroko rozwiniętych ulg, bo z takich ulg korzystają m.in. kobiety ciężarne, dzieci rodziców, którzy posiadają kartę dużej rodziny, to jest naprawdę bardzo dobra i potrzebna, taka prospołeczna polityka opłatkowo – ulgowa, która jest związana z mieszkańcami naszego miasta. To również zwiększa atrakcyjność komunikacji miejskiej w Stalowej Woli- mówi wiceminister Weber.
Trzecim czynnikiem, który podnosi atrakcyjność komunikacji miejskich jest wygodny, zeroemisyjny, bezpieczny tabor. Rafał Weber zaznacza, że środki desygnowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości pozwalają na systematyczne zakupy i powiększenie nowoczesnej floty.
Bogato wyposażone autobusy
Nowe autobusy mają 12,2 m długości, 3,3 m wysokości oraz 2,55 m szerokości. Do dyspozycji pasażerów jest 76 miejsc, w tym 34 siedzące oraz 12 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Znajduje się w nich także po 1 miejscu dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Wśród bogatego wyposażenia MAN-ów znalazły się m.in. elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, biletomat, stacje ładowania USB, klimatyzacja przedziału pasażerskiego, monitoring, kasowniki z funkcją płatności bezgotówkowych.
Koszt zakupu jednego autobusu to około 3 mln zł. Miasto na ten cel dostało środki rządowe za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 10 mln zł . Ponadto odzyskano także VAT- 3,5 mln zł. Każdy autobus kosztował nasze miasto ok. 0,5 mln zł. Łączny wkład miasta to 2,5 mln zł.
Nie byłoby nowych autobusów gdyby nie środki zewnętrzne
Prezydent Stalowej Woli cieszy się, że na takie inwestycje są dostępne środki zewnętrze, bo bez nich nie dałoby się wymienić naszej przestarzałej floty autobusowej na nową.
- Autobusy jeżdżąc po mieście będą budować wizerunek miasta nowoczesnego, rozwijającego się, bo nie ma miasta o dynamicznym rozwoju, nie ma miasta, które patrzy odważnie w przyszłość również pod względem środowiskowym, jeżeli to miasto nie ma nowocześniej komunikacji publicznej. Miasto Stalowa Wola inwestuje w komunikację publiczną, w dobrej jakości usługi publiczne, a one w najbliższym czasie będą bardzo mocno poszerzane. Ta zmiana nie byłaby możliwa gdyby nie dostępne środki rządowe, gdyby nie ta olbrzymia zmiana w filozofii dystrybucji środków finansowych do takich ośrodków jak miasto Stalowa Wola. Nigdy wcześniej mniejsze ośrodki miejskie o takiej wielkości jak Stalowa Wola nie mogły realizować swoich marzeń, planów do tego żeby pozyskiwać środki na nowoczesny sprzęt, nowoczesne autobusy. Dzisiaj jest to możliwe dlatego, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dokonał fundamentalnej zmiany dystrybucji środków, tak aby one trafiały do mniejszych społeczności- mówi Lucjusz Nadbereżny.
W planach kolejne zakupy autobusów elektrycznych
Wraz z zakupem nowych „elektryków” zostanie wycofanych z użycia 5 najstarszych autobusów spalinowych. Podobnie będzie w przyszłym roku, kiedy to ma zostać zakupionych 5 następnych pojazdów. Miasto ubiega się o kolejne środki na zakup 3 „elektryków”. Jeśli wszystkie zamierzenia sprawdzą się, to Stalowa Wola będzie dysponować flotą 23 autobusów elektrycznych. Plany są taki aby 80% taboru MZK stanowiły autobusy zeroemisyjne – elektryczne.
Komentarze