Co z drogami na terenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego?
Dlaczego wycofano pieniądze na ten cel w tegorocznym budżecie miasta? Dlaczego to zadanie jest tak trudne, że trzeba było wyhamować?
Zmienił się harmonogram zadania dotyczącego układu dróg gminnych komunikujących istniejącą strefę przemysłową z terenami Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli. W związku z tym Rada Miasta wycofała środki w wysokości około 5,44 mln zł z tegorocznego budżetu i przeniosła je w Wieloletniej Prognozie Finansowej na rok 2027.
Głos w tej sprawie zabrała radna Joanna Grobel- Proszowska mówiąc, że radni uchwalając utworzenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego mieli świadomość, że jedną z najważniejszych inwestycji będzie budowa dróg, które skomunikują strefę przemysłową z terenami tego parku. Spytała dlaczego harmonogram został zmieniony.
Jak poinformował radnych prezydent, projekt realizacji dróg strefowych nie jest zagrożony, natomiast sam przetarg rodzi wiele pytań potencjalnych wykonawców, którzy mają prawo zgłaszać swoje wnioski do specyfikacji i terminów, które były przez miasto określone, a te według niektórych są zbyt krótkie.
- Jeden z zainteresowanych złożył formalny wniosek o zmianę terminu, tak aby były uwzględnione w nim procedury związane z uzyskaniem decyzji w trybie specustawy drogowej. Projekt jest podzielony, jedna z dróg ma już pozwolenia i ona jest gotowa do realizacji, natomiast część dróg będzie wymagała systemu „Zaprojektuj i wybuduj”. Ten wniosek tego potencjalnego wykonawcy został przez nas uznany za słuszny – mówił podczas sesji prezydent Lucjusz Nadbereżny.
Prezydent podkreślił, że gmina nie wycofuje się z tej inwestycji, nie jest też zmieniony zakres dróg. Zaznaczył przy tym, że miasto jeszcze nigdy nie miało tak dużego zadania za ponad 200 mln zł. Jest więc to trudny przetarg ze skomplikowaną procedurą.
- Możemy zakładać, patrząc na pytania, zainteresowanie, które napływa do przetargu, że jego rozstrzygniecie nastąpi w połowie roku i wtedy będzie podpisana umowa- przekonywał prezydent.
Ze względu na zmiany w harmonogramie środki w wysokości 5,44 mln zł zostały przeniesione na 2027 rok (WPF).
Przypomnijmy, że na terenie Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli ma powstać około 9 km dróg strefowych wraz z infrastrukturą podziemną, zbiornikiem retencyjnym. Pierwsza ulica, to ta biegnąca od Tołwińskiego, od hali ARP, wzdłuż działki inwestycyjnej Huty Stalowa Wola, wzdłuż SK Nexilis i prowadząca do terenu przy firmie Alutec. Tam też będzie zlokalizowany cały korytarz komunikacyjny strefy ekonomicznej – układ trzech rond. Kolejna droga, to ta prowadząca od firmy Alutec, przekrojem czterojezdniowym, do nowo powstającej drogi wojewódzkiej, która połączy strefę przemysłową z drogą szybkiego ruchu S19. Ul. Przyszowska idąca od ronda przy Kuźni aż do skrzyżowania z ul. Bojanowską będzie wykonana w przekroju cztero- i dwujezdniowym. W ramach tego samego przetargu zaplanowano zaprojektowanie 4 km dróg dodatkowych, o dołączeniu których do realizacji będzie mowa po rozstrzygnięciu przetargu. Wykonawcy pierwotnie mieli składać oferty do końca marca, ale termin ten został wydłużony do połowy kwietnia. Na rozstrzygniecie przetargu trzeba będzie poczekać kilka miesięcy. Zgodnie ze zmienionym harmonogramem prace budowlane mają potrwać 32 miesiące, a nie jak zakładano na początku 28 miesięcy.
Komentarze