Szkolenie z pierwszej pomocy w miejscu pracy
Szkolenia z pierwszej pomocy w miejscu pracy są jednym z elementów składowych systemu pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Za jego organizację i prawidłowe funkcjonowanie, odpowiedzialny jest pracodawca. Zgodnie z obowiązującym prawem, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim pracodawca posiada szereg obowiązków, mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Ważną częścią składową tego systemu jest zapewnienie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Szkolenia z pierwszej pomocy w miejscu pracy są jednym z elementów składowych systemu pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Za jego organizację i prawidłowe funkcjonowanie, odpowiedzialny jest pracodawca. Zgodnie z obowiązującym prawem, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim pracodawca posiada szereg obowiązków, mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Ważną częścią składową tego systemu jest zapewnienie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Obowiązki pracodawcy w zakresie udzielania pierwszej pomocy
Podstawą prawną tych obowiązków są przepisy zawarte w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U.2020.1320 oraz Rozporządzeniu Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Dz.U.2003.169.1650. Za ich niedopełnienie pracodawca ponosi odpowiedzialność.
Na ich mocy pracodawca zobowiązany jest przedsięwziąć wszelkie środki dla zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych warunków pracy. Wiąże się to z działaniami mającymi na celu zapewnienia udzielenie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Kodeks pracy wymienia następujące obowiązki w tym zakresie:
- zapewnienie środków niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach- wyznaczenie pracowników do udzielania pierwszej pomocy
- zapewnienie łączności ze służbami wyspecjalizowanymi do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Kto jest odpowiedzialny za udzielenie pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
Powyższe przepisy Kodeksu Pracy obligują pracodawcę do podjęcia działań organizacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, w tym zapewnieniu wyznaczonym osobom odpowiedniego przeszkolenia. Ponadto pracodawca musi zorganizować przeszkolenie dla takiej ilości osób, aby zakładzie pracy stale był obecny pracownik przygotowany i odpowiedzialny za udzielanie pierwszej pomocy. Pracownik taki oprócz przeszkolenia powinien mieć do dyspozycji odpowiednie środki w tym odpowiednio wyposażoną, dostosowaną do specyfiki zakładu pracy apteczkę pierwszej pomocy. Dodatkowo taka osoba musi mieć zapewnioną możliwość łączności ze służbami ratunkowymi.
Szkolenia z pierwszej pomocy
Przepisy nie określają wymogów i kwalifikacji, jakie powinna spełniać osoba wyznaczona do udzielenia pierwszej pomocy. Szczególnym przypadkiem są placówki oświatowe, gdzie przeszkolony musi być cały personel. Podstawowe szkolenie odbywa się w tym zakresie odbywa się w ramach obowiązkowych - wstępnych oraz okresowych szkoleń BHP. Jednak ze względu na specyfikę zakładu – będzie ona inna w biurze, a inna w zakładach produkcyjnych – pracodawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby odpowiedzialne osoby były przeszkolone w sposób jak najlepszy i kompleksowy, adekwatnie do występujących w zakładzie zagrożeń. Kompleksowy kurs pierwszej pomocy dla firm powinien trwać kilkadziesiąt godzin i zawierać w sobie zarówno elementy teorii, jak i praktyki.
W prawie nie ma konkretnych regulacji precyzujących częstotliwość takich szkoleń. Dobrym zwyczajem, popartym zaleceniami Europejskiej Rady Resuscytacji w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa jest to, aby szkolenia z udzielania pierwszej pomocy odbywały się nie rzadziej nić co 2 lata.
Nie ma regulacji prawnej dotyczącej częstotliwości takich szkoleń. Jednakże Europejska Rada Resuscytacji w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa zaleca, by powtarzać naukę pierwszej pomocy nie rzadziej niż co 2 lata.
Komentarze