Logistyka w ecommerce - jak do tego podejść?

Materiał zewnętrzny Image

Wraz z rozwojem handlu elektronicznego swój rozkwit przeżywa logistyka dla e-commerce. Rosnąca ilość sklepów internetowych oraz zwiększone zapotrzebowanie na wsparcie procesów otworzyło możliwości dla nowych usług logistycznych. Rozwiązania fulfillment cieszą się coraz większą popularnością, będąc dla firm ciekawą alternatywą do prowadzenia logistyki na własną rękę.

Czym zajmuje się logistyka w e-commerce?

Logistyka w e-commerce odpowiada za realizację zamówień składanych przez klientów w sklepach internetowych. Polega ona na obsłudze kolejnych etapów - przyjęciu dostawy od producenta, kompletacji zamówień, pakowania, wysyłce i dostarczeniu paczki klientowi końcowemu. Nieodzownym elementem jest w tym przypadku także obsługa zwrotów i reklamacji. Od powodzenia wszystkich wymienionych etapów zależy zadowolenie klienta z dokonanego zakupu.

W przeciwieństwie do tradycyjnej usługi, logistyka e-commerce cechuje się obsługą pojedynczych zleceń, w dużej ilości i zazwyczaj o małej wartości paczki. Realizacja zamówienia z reguły trafia finalnie do klienta końcowego, a dystrybucja przesyłek odbywa się za pomocą różnych przewoźników.

Jakie wyzwania wiążą się z planowaniem logistyki w e-commerce?

W pierwszej kolejności konieczne będzie wybranie modelu logistycznego, w jakim firma ma prosperować. W przypadku gdy zapadnie decyzja o własnym magazynie, konieczne będzie zaplanowanie wszystkich operacji magazynowych. Oznacza to zakup wyposażenia adekwatnego do asortymentu sklepu. Konieczny będzie również dobór systemu WMS, który pomoże prawidłowo zarządzać procesami magazynowymi.

Jeśli korzysta się ze strategii omnichannel, niezbędna będzie konfiguracja systemowa, pozwalająca na całościowy podgląd zamówienia i stany magazynowe. Planując logistykę dla biznesów internetowych, należy odpowiednio zagospodarować aspekt zwrotów. Wskazanie ścieżki dla wracających paczek jest dużym ułatwieniem oraz plusem dla konsumentów.

Wpływ logistyki e-commerce na rozwój biznesu

Odpowiednio zaplanowana logistyka dla e-sklepu pozwala łatwo skalować biznes, z kolei źle prowadzona może okazać się blokerem w rozwoju. W momencie skoków sprzedaży, rosnących kosztów utrzymania pracowników oraz przestrzeni magazynowej, nie każdy model logistyczny będzie odpowiedni. W przypadku własnego magazynu, aby zrealizować nagłe wzrosty zamówień, konieczne będzie mogło być dokupienie powierzchni magazynowej oraz zatrudnienie nowych osób do pracy.

Często kolejnym krokiem dla wielu biznesów jest ekspansja zagraniczna. Sprzedaż w modelu cross-border bardzo często wymaga wtedy tego, aby zmienić podejście do logistyki. Transport międzynarodowy może okazać czasochłonny i długi, co wpłynie na realizację zamówień klientów. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług zewnętrznej firmy logistycznej, która ma odpowiednie doświadczenie w obsłudze zamówień zagranicznych. Innym rozwiązaniem może być także inwestycja w powierzchnię magazynowa w innym kraju, z którego będą również rozsyłane zamówienia.

Więcej informacji na temat rozwiązań logistycznych, a także z branży magazynowej znajdziesz na https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =