Czekasz przed świętami na odbiór paczki? Ten sms to oszustwo!

Image

W okresie przedświątecznym nasila się oszustwo na dopłatę do przesyłki. Zwiększony ruch w sklepach internetowych, związany z nadchodzącymi świętami, wykorzystują cyberprzestępcy. Internetowi oszuści podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają sms-y z linkiem do strony, na której należy dokonać rzekomej dopłaty do przesyłki. To jedna z metod działania oszustów, których celem są pieniądze znajdujące się na naszych kontach bankowych.

Oszustom, podszywającym się pod firmy kurierskie, sprzyja zwiększony ruch w e-sklepach, związany z nadchodzącymi świętami, dlatego stają się coraz bardziej aktywni. Wykorzystują przedświąteczny czas, w którym wiele osób zamawia prezenty ze sklepów internetowych.

Cyberprzestępcy ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób. Wysyłają sms-y z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki: „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 1,99 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność klikając w link…”. Zazwyczaj kwota, jaką należy wpłacić, jest bardzo niska, w granicach 5 zł. W wiadomości podany jest także link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności. Celem oszustów jest nakłonienie odbiorcy do kliknięcia w link prowadzący do fałszywego panelu płatności.

Nieświadoma osoba wprowadza dane dotyczące konta, takie jak login czy hasło i umożliwia tym samym przechwycenie tych danych przez oszustów. Osoba która często otrzymuje paczki, jest łatwym celem dla przestępców, zwłaszcza jeśli oczekuje akurat na przesyłkę.

Policja apeluje o ostrożność i dokładne czytanie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Oczekując na przesyłkę zawsze zachowaj ostrożność i rozsądek, czytaj uważnie otrzymanego sms-a i nigdy nie wchodź w linka przesłanego za pomocą wiadomości. Dokonując płatności poprzez bankowość elektroniczną, zawsze należy zalogować się bezpośrednio na stronie swojego banku. Nie wchodźmy na dołączone do wiadomości linki i nie logujmy się przez nie na swoje konto. Poświęcenie kilku sekund na zweryfikowanie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uchronić nas przed utratą oszczędności.





Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =