Czy strefy czystego transportu rozgoszczą się w Polsce?
Jeśli chodzi o jakość powietrza, polskie miasta należą do najbardziej zanieczyszczonych w Europie, o czym możemy się przekonać wychodząc z domu w sezonie grzewczym. Za powstawanie smogu odpowiada głównie tak zwana mała emisja pochodząca z ogrzewania budynków przy pomocy przestarzałych pieców, jednak pewien wpływ na czystość powietrza ma również transport spalinowy.
Dlatego w niektórych europejskich miastach powstały tak zwane strefy czystego transportu. Jak działa to rozwiązanie i czy wkrótce może rozgościć się również w Polsce?
Na czym polega strefa czystego transportu?
Większość europejskich spośród kilkuset stref czystego transportu powstała do tej pory we Włoszech, a na drugim miejscu pod tym względem plasują się Niemcy. Zadaniem stref czystego transportu jest poprawa jakości powietrza. Strefa obejmuje wybrane obszary miast, do których nie mogą wjeżdżać pojazdy niespełniające określonych norm emisji spalin, w praktyce na ogół chodzi o starsze auta.
Jak działa strefa czystego transportu?
Strefy czystego transportu nie są w żaden sposób fizycznie wydzielone od pozostałych części aglomeracji. O wjeździe do nich kierowców informują znaki drogowe, podobnie jak ma to miejsce w przypadku ograniczenia wjazdu ciężarówek do centrów miast. Właściciele pojazdów często muszą postarać się o specjalną naklejkę świadczącą o tym, że ich auto spełnia normy emisji i może poruszać się po strefie czystego transportu. Weryfikacja następuje w postaci kontroli ze strony uprawnionych do tego służb.
Czy strefy czystego transportu pojawią się w Polsce?
Obecnie w polskich miastach nie funkcjonuje ani jedna strefa czystego transportu, jednak wiele wskazuje na to, że niebawem taki stan rzeczy ulegnie zmianie. Stosowne przepisy pojawiły się w polskim prawie w grudniu 2021 roku. Teraz ewentualna decyzja o stworzeniu stref czystego transportu wyodrębnionych na podstawie emisyjności pojazdów leży w gestii samorządów. Prace nad tworzeniem stref czystego transportu trwają już między innymi w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Zabrzu, Gliwicach, Rzeszowie i Wrocławiu.
Znowelizowana ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dopuszczę również, by takie ograniczenia mogły zostać wprowadzone w gminach zamieszkanych przez mniej niż 100 000 mieszkańców, więc wkrótce możemy spodziewać się na tym polu aktywności ze strony innych samorządów.
Jak dbać o jakość powietrza w miastach?
Jednak o czystości powietrza w miastach nie będą decydować wyłącznie strefy czystego transportu. Mieszkańcy mogą przyczyniać się do poprawy jakości powietrza już dziś wybierając zamiast własnego auta rower elektryczny miejski, albo komunikację miejską.
Komentarze