Czy ościenne gminy dopłacają do komunikacji miejskiej?
Autobusy Miejskiego Zakładu Komunalnego zatrzymują się na ponad 300 przystankach rozmieszczonych na terenie powiatu stalowowolskiego i niżańskiego. Czy ościenne gminy partycypują w kosztach eksploatacji komunikacji miejskiej?
O partycypację kosztów na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej, Geodezji, Architektury i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej spytał radny Damian Marczak. Jak się okazuje zaledwie 3 gminy wykładają środki na ten cel.
W przypadku Gminy Nisko roczna ilość przejechanych wozokilometrów wynosi 141 806,99. Roczna partycypacja tej gminy w kosztach wynosi 140 388,92 zł.
Na terenie Gminy Pysznica rocznie wyjeżdżanie jest 152 391,29 wozokilometrów. Roczna partycypacja wynosi 318 497,80 zł.
W przypadku Gminy Zaleszany roczna ilość przejechanych wozokilometrów to 34 701,61. Roczna partycypacja tej gminy wynosi 101 328,70 zł.
Warte podkreślenia jest to, że wysokość rekompensat jest wynikiem negocjacji przeprowadzonych z poszczególnymi gminami w październiku 2021 roku. Koszt jednego wozokilometra w okresie kiedy prowadzono negocjacje wynosił 9,7 zł.
Obsługa komunikacyjna Gmin: Nisko, Pysznica i Zaleszany przez gminę Stalowa Wola jest konsekwencją realizacji w latach 2017- 2019 projektu „Mobilny MOF”, którego całkowita wartość w Gminie Stalowa Wola wynosiła 44 386 320,90 zł (z dofinansowaniem w kwocie 29 770 139,68 zł).
Efektem realizacji tego projektu było:
- zakup 19 pojazdów komunikacji miejskiej, w tym 10 o napędzie elektrycznym i 9 spalinowych spełniających normy Euro 6,- uruchomienie stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie MZK i trzech ładowarek na terenie miasta,
- uchronienie serwerowni i systemu biletowego oraz monitoringu przystanków komunikacji miejskiej (3 biletomaty, 30 elektronicznych tablic informacyjnych na przystankach komunikacji miejskiej, wyposażenie Punktu Obsługi Klienta i dyspozytorni MZK),
- budowa skrzyżowania typu rondo w ul. Energetyków.
Trwałość tego projektu, a tym samym wymóg funkcjonowania obsługi komunikacyjnej gmin, które uczestniczyły w realizacji projektu, upływa 30 grudnia 2024 roku.
Zwiększenie wysokości udziału poszczególnych gmin w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na ich terenie będzie przedmiotem dalszych rozmów w tym zakresie.
Komentarze