Uszkodzony korek zbiornika wyrównawczego – objawy usterki

Materiał zewnętrzny Image

Korek zbiornika wyrównawczego, czyli – innymi słowy – korek do chłodnicy to niewielki element, który ma bardzo duże znaczenie dla poprawnej pracy układu chłodzenia samochodu. Objawy awarii układu chłodzenia mogą doprowadzić do awarii innych podzespołów samochodu. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach warto sprawdzić, czy korek nie jest uszkodzony?

Awaria korka zbiornika wyrównawczego – co robić?

Usterka korka chłodnicy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do przegrzania silnika samochodu. Jeżeli awaria nie zostanie w porę zdiagnozowana i usunięta, właściciel pojazdu może ponieść wysokie koszty. Poprawna diagnostyka daje jednak możliwość szybkiej i bezproblemowej naprawy. Korek zbiornika wyrównawczego to część niedroga, kosztująca zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, o czym można przekonać się pod adresem: https://deler.pl/c/uklad-chlodzenia/korek-zbiorniczka-wyrownawczego. Wymiana korka jest niezwykle prostą czynnością, najczęściej jednak problemem jest właściwa diagnoza usterki. Bywa, że mechanicy nie wiążą objawów awarii układu chłodzenia z korkiem chłodnicy. Jego uszkodzenie nie jest bowiem często spotykanym problemem.

Funkcja korka zbiornika wyrównawczego

Okiem laika, korek zamykający chłodnicę może wydawać się bardzo prostym i niemającym większego znaczenia podzespołem. W odróżnieniu np. od korka zbiornika płynu do spryskiwaczy, korek chłodnicy pełni jednak nie tylko funkcję zabezpieczającą wlew. Spełnia on także bardzo istotną rolę przy utrzymywaniu właściwego ciśnienia w układzie chłodzenia. Specjalna konstrukcja korka jest odpowiedzialna za pozbywanie się nadmiaru powietrza gromadzącego się w układzie. Można zatem powiedzieć, że korek zbiornika wyrównawczego pełni rolę zaworu, odpowiedzialnego za zapewnienie prawidłowych parametrów w układzie chłodzenia.

Obrazek


Objawy uszkodzenia korka chłodnicy

Przy awarii korka zbiornika wyrównawczego układu chłodzenia mechanicy często szukają przyczyn usterki w innym miejscu. Objawami są bowiem zazwyczaj niekontrolowane wzrosty temperatury pracy silnika lub nawet jego przegrzewanie się. Pierwszym zauważalnym symptomem problemów mogą być wahania temperatury silnika, wskazywanej przez zegar lub wyświetlacz w pojeździe. Jeżeli podczas jazdy, wskazówka miernika przesuwa się niepokojąco blisko czerwonego pola, powinniśmy sprawdzić stan układu chłodzenia.

Pierwszą zalecaną w takiej sytuacji czynnością jest oczywiście sprawdzenie chłodnicy i elementów przyłączeniowych układu pod kątem wycieków, a także poziomu płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jeżeli takie oględziny nie wykażą żadnych nieprawidłowości, jedną z prawdopodobnych usterek może być właśnie uszkodzenie korka zbiornika wyrównawczego. Jak sprawdzić, czy rzeczywiście jest to źródło problemów?

Obrazek


Jak sprawdzić szczelność korka zbiornika wyrównawczego?

Poprawnie działający korek chłodnicy powinien utrzymywać prawidłowe ciśnienie w układzie chłodzenia. Jeżeli korek rozszczelni się poprzez uszkodzenie mechaniczne bądź zużycie eksploatacyjne, ciśnienie w układzie będzie niewłaściwe. Aby to sprawdzić, warto odkręcić korek i dokładnie mu się przyjrzeć. Jeżeli na jego powierzchni widoczne są pęknięcia, może to być sygnał alarmowy. Warto jednak przyjrzeć się nie tylko samej konstrukcji korka, ale także zintegrowanym z nim uszczelkom. To one najczęściej odpowiedzialne są za nieszczelności. Uszczelki mogą być sztywne lub popękane, co jest związane z naturalnym procesem starzenia się materiałów gumowych, z których są wykonane. Uszkodzenie uszczelek może być także związane z przegrzaniem silnika, które nastąpić może z innych powodów niż uszkodzenie korka. Wówczas powracająca awaria układu chłodzenia zwykle nie jest kojarzona właśnie z korkiem, lecz raczej powodem poprzedniej usterki.

Szukając powodu awarii układu chłodzenia, warto sprawdzić także zawory ciśnieniowe korka – zarówno upustowy, jak i próżniowy. Ważne, by były one ruchome – podnosiły się i wracały do pozycji wyjściowej bez żadnego problemu.

W niektórych warsztatach samochodowych możliwe jest wykonanie testu szczelności korka zbiornika wyrównawczego. Wymaga to jednak posiadania odpowiedniego urządzenia, zatem nie jest to powszechnie oferowana usługa.

Ze względu na niską cenę korka zbiornika wyrównawczego układu chłodzenia, dobrym pomysłem może okazać się jego profilaktyczna wymiana na nowy. Jeżeli odnotowywane problemy z układem chłodzenia ustaną, wówczas uzyskamy potwierdzenie diagnozy i rozwiązanie sprawy. Jego wymiana nie jest kosztowna i można ją z łatwością przeprowadzić na własną rękę. Jeżeli niepokojące objawy będą występowały nadal, zyskamy pewność, że winny problemowi nie jest korek i że faktycznego źródła awarii powinniśmy szukać gdzie indziej.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =