Aleje Jana Pawła II póki co powiatowe, ale…
Ta uchwała trafi dopiero pod obrady Rady Powiatu, ale decyzję podjęło już, bo ta droga była najpierw krajowa, chwilkę wojewódzka, a teraz będzie powiatowa, choć częściowo może stać się i gminna. Wielkie zamieszanie o aleje dobiega końca?
W związku z wybudowaniem i oddaniem do użytkowania obwodnicy Stalowej Woli i Niska, fragment DK 77 zastąpiony został nowo wybudowanym odcinkiem drogi i w chwili oddania go do użytku został pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do dróg wojewódzkich.
Ale województwo też jej nie chciało, bo jak czytamy w projekcie uchwały Sejmik Województwa Podkarpackiego, korzystając z tzw. kaskadowego trybu przekazywania drogi (dekategoryzacja dróg), podjął uchwałę o pozbawieniu Al. Jana Pawła II również kategorii drogi wojewódzkiej, która 14 dni po opublikowaniu uchwały Sejmiku Województwa Podkarpackiego w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego stała się drogą powiatową. Ponieważ odcinek Al. JP II od skrzyżowania z ul. KEN (DW) do obszaru za skrzyżowaniem turbinowym w ul. Energetyków (łącznik ul. Solidarności i obwodnicy Stalowej Woli i Niska), z wyłączeniem skrzyżowań z drogami powiatowymi (ul. ks. J. Popiełuszki i ul. A. Mickiewicza) nie stanowi połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą, natomiast ma znaczenie lokalne stanowiąc uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom (dojazd do terenów inwestycyjnych, do terenów zabudowy mieszkaniowej i usługowej Stalowej Woli), w celu zachowania spójności sieci dróg powiatowych i gminnych na terenie miasta Stalowej Woli zasadne jest, aby ten odcinek drogi stanowił drogę gminną.
Prezydent Miasta Stalowej Woli jest gotowy przejąć przedmiotowy odcinek drogi, ale po uregulowaniu stanu prawnego gruntów, na których się ona znajduje. Do tego czasu deklaruje chęć przejęcia zarządzania przedmiotowym odciekiem drogi powiatowej w trybie art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych. Wyłączenie skrzyżowań ma na celu zachowanie zasady określonej w normie prawnej („Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii, wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii”). Ze względu na wyżej wskazany charakter odcinka drogi powiatowej oraz znaczne koszty związane z zarządzeniem byłą drogą krajową i wojewódzką, przekazanie zarządzania wskazanym odcinkiem drogi powiatowej przez zarząd powiatu prezydentowi miasta jest korzystne dla obu samorządów.
Uchwała będzie poddana pod głosowanie 18 marca br.
Komentarze