Planowanie produkcji – czym jest
i dlaczego jest to takie ważne?
Mogłoby się wydawać, że jest to dość prosta kwestia – wiemy jaką ilość produktów musimy wysłać, ile mamy na stanie w magazynie, dzięki temu łatwo możemy obliczyć ile jest jeszcze trzeba zrobić aby spełnić wymagania klienta.
Czym jest planowanie produkcji?
Planowanie produkcji to jeden z ważniejszych etapów zarządzania produkcją w każdym przedsiębiorstwie, niezależnym od specjalizacji. Nierzadko jest to jeden z czynników stojących za sukcesem firmy produkcyjnej, niezawodności procesów czy zmniejszeniu kosztów stworzenia produktu. Planowanie produkcji to funkcja zarządzania i sterowania przepływem materiałów oraz informacji. Obejmuje ona cykl produkowania, zaczynając od sprecyzowania zapotrzebowania materiałowego na surowce, aż do doręczenia produktu końcowego.
Dlaczego wiedza na temat popytu odgrywa ważną rolę przy w planowaniu produkcji?
Przy rozpoczęcia przebiegu planowania produkcji ważna jest wiedza na temat popytu – długo, średnio i krótkoterminowego. Popyt długoterminowy, zaplanowany w przeciągu dwunastu miesięcy konieczny jest do sporządzenia strategii produkcji dla firmy. Średnioterminowy – od 6-3 miesięcy zezwala na określenie potrzeb co do surowców produkcyjnych, zarówno maszynowych jak i personalnych. Krótkoterminowy – na przełomie tygodni, a nawet dni – pozwala na dokładne zaplanowanie prac w obszarze produkcji. Warto również pamiętać, że każdy biznes sam określa zasięg popytu długo, średnio i krótkoterminowego. Jest to zależne od branży i rodzaju działalności danej firmy.
Który popyt wybrać?
Popyt długoterminowy, używany jest w celu budżetowania, z reguły jest charakteryzowany poprzez hipotezy strategiczne, oparte na podpisanych i zaplanowanych umowach z klientami czy na danych historycznych. Często zostają użyte również badania marketingowe, które pomogą określić bieżące trendy i zapotrzebowanie na wybrany produkt. Chętnie zostają także wykorzystane również rozwinięte narzędzia statystyczne, które zgodnie ze wszystkimi dostępnymi informacjami określają ilości, jakie wybrane przedsiębiorstwo planuje produkować w określonym czasie.
Na jego podstawie zostaje określony długoterminowy plan produkcji dla wyrobów gotowych i półwyrobów.
W oparciu o popyt długoterminowy zostaje określony długoterminowy plan produkcji, który służy głównie do celów budżetowych. To właśnie on ustala jakie koszty poniesie przedsiębiorca w danym czasie ale także i zysk, który zostanie wygenerowany ze sprzedaży. Największy wydatek to głównie zasoby – maszynowe i personalne. Ten plan pozwala nam ustalić, czy nasz biznes posiada odpowiedni park maszynowy, czy będziemy zmuszeni do zakupu dodatkowych inwestycji. Możemy również określić aktualny stopień zatrudnienia i w przypadku większego zapotrzebowania rozpocząć dodatkowe rekrutacje. Poziom produkcji określa zapotrzebowanie na wolne miejsce w magazynach dla wyrobów gotowych. Nie bez powodu, mamy pojęcie zapasu minimalnego i maksymalnego, który dane przedsiębiorstwo powinno trzymać dla swoich wyrobów gotowych oraz półwyrobów, w przypadku gdy są one magazynowane. Przy produkcji określonych w długoterminowym planie produkcyjnym niezbędne są surowce. Opierając się na wyliczonych ilościach materiałów stwierdzane są potrzeby transportu oraz jego koszt, opakowania czy konieczna powierzchnia magazynowa. I tutaj pojawia się zapas minimalny i maksymalny, ile danych materiałów będzie trzymane w firmie. Kolejno powinno zostać to omówione z działem zakupów oraz z dostawcami – sprawdzane są ich zdolności produkcyjne. Definiowani i sprawdzani są podwykonawcy.
Popyt średnioterminowy jest głównie oparty na otrzymanych zamówieniach od usługobiorców i przewidywaniach oraz koniecznych do uzupełnienia, stanach minimalnych produktów. Zostają one często zaokrąglone do ilości już przygotowanych w popycie długoterminowym, jedynie że zamówienia i prognozy są znacznie większe niż pierwotnie wyliczona ilość. Niezbędna jest wtedy rewizja założeń budżetowych – dostępności maszyn i zasobów ludzkich lub zwiększenie czasu pracy pracowników. Po wyznaczeniu popytu średnioterminowego zostaje on przełożony na planu produkcji. Zostaną tutaj wzięte pod uwagę utrudnienia, np.: dostępność maszyn i ludzi, zaokrąglanie ilości produkowanych do serii (wynikających z technologii produkcyjnej lub wielokrotności opakowań). Wielkość produkcji jest poprawiana poprzez założone stany minimalne i maksymalne, jakie firma chce mieć w swoich magazynach. Ważne też są predyspozycje produkcyjne, które odbyły się we wcześniejszych etapach lub inne powiązania technologiczne, tzw. Wąskie gardła. Bardzo często to one determinują poziom produkcji danego asortymentu. Przy ustalonych wcześniej działaniach zostaje sprawdzona dostępność materiałów i zostają potwierdzone dostawy.
Popyt krótkoterminowy to są już tylko potwierdzone zamówienia od konsumentów oraz sprecyzowane potrzeby produkcyjne wynikające z konieczności uzupełnienia stanów minimalnych lub maksymalnego obciążenia maszyn i użycia zasobów personalnych. Plan produkcyjny stworzony w oparciu o powyższe dane, w dokładny sposób określa ilości, które będą wytwarzane i jej terminy. Tutaj dokładnie są podsumowywane możliwości produkcyjne maszyn, sprecyzowana jest wymagana ilość zasobów personalnych, ważne są czasy pracy oraz możliwe przerwy w dostępności maszyn, które są spowodowane np. zaplanowanymi konserwacjami. Ilości szacowane do wyprodukowania muszą być zgodne z wybraną wielkością serii, która wynika z definicji technologicznych lub z opakowań, używanych do zarządzania wyrobami gotowymi.
Żeby prawidłowo “zaprojektować” produkcję, długo, średnio czy krótkoterminową niezbędna jest wiedza na temat podstawowych wielkości, jakimi są BOMy (Bill Of Material) oraz technologie.
Jednym z produktów firmy DSR jest narzędzie do planowania i harmonogramowania produkcji: APS 4FACTORY, o którym więcej informacji zamieszczamy tutaj: https://www.dsr.com.pl/planowanie-produkcji-aps/
Źródło:
https://www.dsr.com.pl/planowanie-produkcji-czym-jest-i-dlaczego-jest-takie-wazne/[/p]
Komentarze