5 czynników wpływających na zachowania konsumenta

Materiał zewnętrzny Image

Zachowania konsumentów determinowane są wieloma różnorodnymi czynnikami. Od ich konfiguracji zależy, czy dana jednostka dokona zakupu, zainteresuje się produktem, zacznie rozważać jego nabycie lub całkowicie z niego zrezygnuje. Wiedza na temat tych czynników oraz sposobu ich oddziaływania może pomóc w takim zaprojektowaniu oferty sprzedażowej (produktów i usług), że trudno będzie się jej oprzeć.

Czynniki wpływające na zachowania konsumentów

"Wśród czynników, które wpływają na zachowania konsumentów można wymienić te mniej i bardziej istotne. Każdy ma inną siłę oddziaływania, ale też może się tak zdarzyć, że ten sam czynnik będzie miał inną moc, zależnie od sytuacji, w której konsument się znajduje. Analiza każdego z nich to klucz do wzrostu sprzedaży i konwersji" - doradza ekspert z Jablonski.page.

Czynniki kulturowe

To wszelkie wpływy kulturowe i subkulturowe, które oddziałują na konsumenta. Chodzi głównie o społeczność, w której dorastał i się wychowywał i która wykształciła w nim określone potrzeby, dążenia i ambicje. Inne będą bowiem potrzeby osoby wychowanej w dużej aglomeracji miejskiej i inne będą osoby, która całe swoje życie związała z małą mieściną czy osadą.

Choć przepływ informacji w dzisiejszych czasach jest duży, to nie zawsze ma on wpływ na zmianę tych wykształconych postaw. Naturalnie zdarza się, że osoby ze wsi i małych miasteczek przenoszą się do dużych aglomeracji i stają się częścią tamtych społeczności. Pojawiają się również sytuacje odwrotne, ktoś ucieka z dużego miasta na wieś.

Jednak życie w określonym kontekście w dużym stopniu determinuje pojawiające się potrzeby.

Czynniki społeczne

To czynniki o znacznie większym wpływie niż poprzednie. Chodzi bowiem o społeczności, z którymi konsument ma kontakt: rodzina, grupa przyjaciół, grupa sąsiedzka. Badania wykazują, że każdy z nas jest wypadkową pięciu najbliższych sobie osób. Oznacza to, że upodabniamy się do siebie nawzajem. Co za tym idzie, nasze potrzeby, w tym również zakupowe również są podobne.

Czynniki personalne

Tu na plan pierwszy wychodzi wiek konsumenta, pełniona przez niego rola społeczna, wykonywany zawód i status materialny. Inne potrzeby ma osoba wchodząca dopiero w okres zakładania rodziny i inne będzie miał człowiek, który już ma rodzinę, szczególnie z dziećmi. Status materialny również w dużym stopniu kształtuje to, do czego dąży konsument. Jeżeli jego podstawowe potrzeby są w pełni zaspokojone, wówczas dąży do realizowania swoich pasji i aspiracji. Osoby, które mają trudną sytuację materialną, w pierwszej kolejności zaspokajają potrzeby bytowe, a dopiero na dalszych etapach gromadzą oszczędności lub od czasu do czasu pozwalają sobie na pewne „szaleństwa”.

Czynniki psychologiczne

Te są najtrudniejsze do przeanalizowania dla marketerów. O ile bowiem można skomponować ofertę dla osób dobrze lub średnio sytuowanych, o tyle czynniki psychologiczne są niezależne od zasobności portfela.

Tu na plan pierwszy wysuwa się motywacja do dokonania zakupu, postrzeganie oferowanego produktu czy usługi czy też wcześniejsze doświadczenia z marką. Nie bez znaczenia są też poglądy osobiste czy przekonania światopoglądowe.

Czynniki zawarte w samym produkcie

To również bardzo istotny element, który wpływa na zachowania konsumentów. To, jak produkt jest zapakowany, jak prowadzona jest komunikacja marketingowa czy obsługa klienta ma istotne znaczenie i wpływa na decyzje zakupowe. Dynamiczna, intensywna kampania prowadzona językiem młodzieżowym nie przemówi do odbiorców dojrzałych. Bardzo ważne jest też doświadczenie w kontekście obcowania z produktem. Jeżeli jest ono pozytywne, a produkt budzi zaufanie (lub inne pozytywne emocje), szansa na finalizację zakupu jest większa.

Merytoryczne wsparcie publikacji: Piotr Jabłońsski


Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =