Co uwzględnia w swojej koncepcji społeczna odpowiedzialność biznesu?
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia, która została zainicjowana przez Komisję Europejską. Ma ona na celu zwiększenie świadomości na temat ochrony środowiska oraz inicjatyw społecznych wśród przedsiębiorstw na całym świecie. W obecnych czasach dbanie o środowisko naturalne jest bardzo ważne. Dodatkowo wspierani inicjatyw społecznych i charytatywnych jest coraz cieplej odbierane nie tylko przez pracowników różnych firm, ale również przez ich klientów.
Co to jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Społeczna odpowiedzialność biznesu, inaczej zwana Corporate Social Responsibility, to nic innego jak inicjatywa, która ma na celu zwiększanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, ale również dbanie o ochronę środowiska i inwestowanie w polepszenie relacji z otoczeniem firmy. Strategia ta zakłada sobie jako cel stworzenie odpowiedniego podłoża dla zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa pod względem ekonomicznym i społecznym. Dodatkowo ma ona zwiększyć konkurencyjność firmy na tle innych branż.
Jakie modele wyróżniamy w strategii CSR?
Strategia CSR rozwijała się w kilku etapach, z których każdy miał ogromny pływ na jej założenia i definicję. Ogromny wpływ na rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu miały wydarzenia w Stanach Zjednoczonych w XIX wieku. Miały one związek z poważnymi naruszeniami w strefie prowadzenia przedsiębiorstw. Przede wszystkim chodziło o nadużycia podatkowe oraz wyłudzanie pieniędzy i zastraszanie konkurencji.
W kolejnym etapie, w okresie przed II Wojną Światową, został wprowadzony Nowy Ład, który dzięki zasiłkom i dofinansowaniom miał tworzyć miejsca pracy i stymulować rozwój gospodarczy. Dzięki wprowadzeniu prawa pracy diametralnie zmieniła się sytuacja pracowników. Dodatkowo wprowadzono również uchwały, które miały a celu ochronę środowiska naturalnego.
Jak w praktyce realizować społeczną odpowiedzialność biznesu?
Aby skutecznie podążać krokami proponowanymi przez strategię CSR, powinniśmy wiedzieć, że jest to raczej założenie długofalowe, które będzie przynosiło korzyści, jednak należy na nie poczekać. Wartościami, jakimi powinna kierować się firma podążająca tą ścieżką, są przede wszystkim umiejętności i wartość pracowników, których przedsiębiorstwo zatrudnia oraz pewne mechanizmy, które pozwalają wydobyć z nich maksimum efektywności.
Może to być między innymi elastyczny czas pracy, który pozwala wykonywać swoje obowiązki w godzinach, w których jesteśmy najbardziej produktywni. Doszkalanie pracowników w ramach świadczenia pracy oraz zwiększanie ich kompetencji, daje im odczuciu, że firma się o nich troszczy.
Jeżeli zadbamy o najlepszych pracowników, których mamy aktualnie w firmie oraz zainwestujemy w ich rozwój, nie będziemy obarczeni kosztami wyboru kolejnych osób. Nie chodzi tutaj tylko o finanse, ale również taki wkład jak szkolenie nowego pracownika oraz czas poświęcony na przeprowadzenie rekrutacji odpowiedniego kandydata. Przedsiębiorstwo powinno również angażować się w organizacje społeczne oraz wydarzenia związane z ich działalnością. Jest to ogromny pozytyw dla wizerunku przedsiębiorstwa, które zyskuje opinie przyjaznego społeczeństwu.
Komentarze