Jak otworzyć punkt kurierski?

Materiał zewnętrzny Image

Nieustannie rozwijający się rynek przesyłek kurierskich zachęca przedsiębiorców do nawiązywania różnego rodzaju współprac z podmiotami operującymi w ramach tej branży. Przykładem tego może być na przykład otwieranie przez nich punktów kurierskich. Na czym polega prowadzenie takiej placówki oraz z koniecznością spełniania jakich wymogów się to wiąże? Jak można otworzyć punkt kurierski?

Co należy wiedzieć, planując otworzenie punktu kurierskiego?

Mianem punktu kurierskiego określa się miejsce, w którym klienci danego przewoźnika mogą odbierać i nadawać paczki. Z zasady świadczy on usługi zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. W godzinach otwarcia punktu kurierskiego jednostka taka składuje paczki i zarządza nimi, oczekując na przyjazd kuriera. Na przestrzeni ostatnich lat przewoźnicy coraz częściej zachęcają samodzielnych przedsiębiorców do otwierania tego rodzaju placówek, a oferowana przez nich franczyza daje szansę na uzyskanie korzystnych warunków współpracy. Tworzenie nowych, gęsto rozmieszczonych w dużych miastach i innych atrakcyjnych lokalizacjach jednostek to dla firm szansa na pozyskanie nowych klientów oraz dotarcie ze swoimi usługami w rejony zdominowane przez inną sieć punktów paczkowych.

Osoby otwierające własny punkt kurierski mogą nawiązywać współpracę z wieloma przewoźnikami, a zatem i świadczyć usługi dla klientów różnych firm kurierskich. Usługodawcy często pragną stawiać na iście partnerskie relacje, w których to podmiot zarządzający placówką analizuje potrzeby punktu kurierskiego w danym rejonie i ma dużą swobodę w doborze takich rozwiązań, które uważa za odpowiednie. Przedsiębiorcy współpracujący z liderami rynku (np. DHL Parcel) często otrzymują też dostęp do bogatej gamy narzędzi przydatnych w prowadzonej działalności oraz fachowe doradztwo na każdym jej etapie.

Ile kosztuje otwarcie punktu kurierskiego oraz jak zarabia taka placówka?

Każdy, kto decyduje się założyć punkt kurierski, musi dysponować odpowiednim miejscem. Może to być zarówno obiekt nabyty lub wynajmowany na potrzeby takiej działalności, jak i już w pełni działający lokal handlowy czy usługowy, a więc na przykład sklep spożywczy lub kwiaciarnia. Samodzielne prowadzenie punktu paczkowego wymaga też wydatków na przystosowanie lokalu oraz na opłaty związane z prowadzeniem go, m.in. z czynszem czy kosztami działalności gospodarczej. Niektóre punkty kurierskie decydują się na funkcjonowanie w modelu franczyzowym – otworzenie takiego lokalu będzie wymagać podziału zysków z franczyzodawcą i dodatkowych opłat, jednak renoma danego świadczącego usługi kurierskie podmiotu może bardziej zachęcić klientów do korzystania z naszych usług. W obu przypadkach koszt uruchomienia punktu może wynieść ponad kilkanaście tysięcy złotych. Sami przewoźnicy najczęściej nie pobierają opłat licencyjnych.

Głównym źródłem zarobku punktu kurierskiego jest marża na przesyłkach kurierskich. Do kieszeni przedsiębiorcy trafia część różnicy pomiędzy ceną przewozu wyznaczoną przez usługodawcę a ceną całościową, którą obciąża się klientów końcowych. Marża ta inaczej prezentuje się w przypadku standardowych paczek, inaczej zaś w przypadku przesyłek paletowych i międzynarodowych (dla tych usług kurierskich jest zwykle dość wysoka i sięga kilkudziesięciu złotych za jedną przesyłkę). Zarobki punktów partnerskich mogą zwiększyć oferowane klientom usługi dodatkowe.

Wiele osób rozważających rozpoczęcie takiego biznesu zastanawia się, ile można zarobić, prowadząc punkt kurierski. Trudno podać jedną kwotę, ponieważ jej ostateczna wysokość zależy od wielu czynników. Bardzo istotna jest kwestia dogodnej lokalizacji – bez niej dany punkt paczkowy może być nieatrakcyjny dla klientów, przez co zarobi niewiele. Duże znaczenie ma przestrzeń, jaką dysponuje dany lokal. By punkt nadawania paczek się opłacał, dostępny metraż musi wystarczyć na bezpieczne i wygodne składowanie dużej ilości przesyłek.

Jakich formalności należy dopełnić, by otworzyć punkt kurierski?

To, jakie warunki będzie musiał spełniać podmiot chcący otworzyć punkt kurierski, zależy od ustaleń danego franczyzodawcy, a więc na przykład firmy kurierskiej. Podstawą jest tu odpowiedni lokal z przestrzenią, w której będzie można swobodnie składować paczki. Właściciel punktu powinien być osobą prowadzącą działalność gospodarczą lub gotową do założenia jej. Firmy kurierskie lub inni franczyzodawcy wymagają również stanowiska komputerowego z dostępem do internetu i przynajmniej zwykłej drukarki biurowej.

Współpraca rozpoczynana jest na podstawie umowy. U każdego przewoźnika wygląda to nieco inaczej, należy więc zapoznać się z zawartymi w niej wymogami. Zgłoszenia chęci otworzenia punktu partnerskiego można dokonać na specjalnej stronie internetowej przewoźnika – w przypadku DHL Parcel będzie to https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/uslugi/punkty-dhl/zostan-partnerem.html. W dedykowanym formularzu lub mailu zgłoszeniowym zwykle należy podać m.in. informacje o położeniu lokalu, a także pozostawić dane osoby kontaktowej.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =