Zeroemisyjne autobusy przyszłością nie tylko Stalowej Woli

Image

W piątkowe południe, na błoniach nadsańskich, zorganizowana została konferencja prasowa na temat drugiego naboru w programie „Zielony Transport Publiczny”. W wydarzeniu wzięli udział między innymi: Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, Prezydent Miasta Stalowa Wola Lucjusz Nadbereżny, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski, prezes MZK Radosław Sagatowski.

Wydarzenie łączyło się z przeprowadzonym naborem w programie „Zielony Transport Publiczny”, w którym to Stalowa Wola brała udział chcąc zakupić kolejne autobusy zeroemisyjne. To właśnie w naszym mieście minister ogłosił rozstrzygnięcie konkursu.

- To jest jeden ze sztandarowych, flagowych programów ministra klimatu i środowiska, którego bezpośrednim gospodarzem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i prezes NF prof. Maciej Chorowski jest tutaj ze mną, dlatego że otwieramy kolejny nabór na 1,2 mld zł dla „Zielonego Transportu Publicznego”. I tym razem chcemy, żeby ten ZTP był tym, który również pomoże nam w takim cywilizacyjnym, rozwojowym skoku, bo myślę tutaj nie tylko o transporcie miejskim, ale myślę również o tym, żebyśmy stopniowo ograniczali to, co nazywamy wykluczeniem transportowym, żebyśmy byli w stanie doprowadzić do tego, żeby takie ośrodki miejskie jak Stalowa Wola mogły lepiej integrować się ze swoim otoczeniem, mogły lepiej integrować się ze swoim zapleczem, z regionem, z miejscowościami mniejszymi. To jest szczególnie ważne również w czasach Covidu, kiedy wielu spośród nas mogło mieć możliwość pracy zdalnej, mieszkania nieco poza miastem, dojeżdżania tylko w wyjątkowych okolicznościach. Ale taka możliwość i takie nowoczesne formy pracy również są zależne od dostępności konkurencyjnego, dostępnego cenowo transportu, a my, z perspektywy ministra klimatu i środowiska, powiedzielibyśmy jeszcze, ekologicznego transportu- mówił Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka.

Ministerstwo planuje, że ze środków z programu uda się zakupić w całej Polsce nawet 760 nowych, niskoemisyjnych autobusów. Spełniono by w ten sposób dwie funkcje: „oczyszczono” by powietrze, ale i zlikwidowano bariery wykluczenia na linii miasto- wieś poprawiając większą dostępność do większych ośrodków mieszkańcom małych miejscowości, jeśli chodzi o szkolnictwo i zakłady pracy, dostęp do kultury.

Prezydent Lucjusz Nadbereżny podziękował ministrowi za możliwość brania udziału w programach miastom wielkości Stalowej Woli. Do niedawna było to niemożliwe. Głos zabrał również Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.

- Fundusz Ochrony Środowiska zmienia charakter na Fundusz Klimatyczny. Staje się bardziej funduszem transformacji. Tak się składa, że ta transformacja, którą obecnie obserwujemy, ona przede wszystkim wprowadza elektromobilność, a więc zmienia nasze przyzwyczajenia, jeśli chodzi o komunikację, ona wprowadza bardzo dużo zmian do technologii wytwarzania energii, ona łączy te różne obszary ze sobą tak, abyśmy w pewnym momencie byli w świecie, którego trzy filary zostały opisane w „Polityce energetycznej Polski”, przygotowanej pod nadzorem pana ministra Kurtyki. Jest to: czyste powietrze, zeroemisyjna energetyka, jest to transformacja sprawiedliwa, zrównoważona, taka, która obejmuje wszystkie społeczności, duże miasta, małe miasta, wioski i wprowadza pewną harmonię- mówił Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.

Dziś podsumowano pierwszy nabór programu „Zielony Transport Publiczny” i otwarto kolejny. Jak podkreślił prezes NFOŚiGW suma dofinansowań wynosi ok. 2 mld zł, a łączna liczba autobusów elektrycznych i wodorowych- 1 tys. Z miast zniknie ok. 10% przestarzałych składów. Jak powiedział Maciej Chorowski Polska jest liderem elektromobilności. To u nas produkuje się i eksportuje najwięcej baterii. Jesteśmy też jednym z największych eksporterów autobusów elektrycznych. Dzięki temu rozwija się przemysł i zwiększają się miejsca pracy.

- Otrzymaliśmy dotację w wysokości 12 mln 720 tys. zł na zakup autobusów. Cały projekt wyliczany w ramach kosztorysu to 19,5 mln zł, z czego bezpośredni koszt własny miasta to będzie około 3,5 mln zł, dlatego, że będziemy korzystali na zasadach podatkowych z rozliczenia podatku VAT od zakupu tych autobusów- mówił Lucjusz Nadbereżny.

50% floty stalowowolskiej będzie więc zeroemisyjna. Jak mówił prezydent, dążymy docelowo do uzyskania 75% zeroemisyjności. Mamy też autobusy niskoemisyjne zakupione z wcześniejszych programów. Już jesteśmy więc liderem w regionie. Nowe autobusy będą dłuższe (12,5 m) niż te co już jeżdżą po mieście.

Przewiń do komentarzy














Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =