Jak postępują prace na budowie drogi ekspresowej S19 od Lasów Janowskich do Niska?
Foto: GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S19 odc. w. Lasy Janowskie - w. Nisko Południe podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne:
S19 Lasy Janowskie - Zdziary
Zawarcie umowy – 18 czerwca 2018 r.Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Wartość: 236 328 298,82 zł
Termin realizacji: 34 miesiące (P&B)
Na tym odcinku liczącym blisko 9,5 kilometra prace prowadzone są od końca lutego 2020 roku. Aktualnie trwają prace związane wykonaniem ostatniej warstwy nawierzchni - warstwy ścieralnej której zakończenie planowane jest na 25 czerwca. Poza tym wykonywane są głównie roboty wykończeniowe: humusowanie, umocnienie poboczy, montaż barier energochłonnych, ogrodzenia, ekrany akustyczne, oznakowanie pionowe i poziome, System zarządzania ruchem, nasadzenia zieleni drogowej. Zaawansowanie robót drogowych wynosi ok. 85 % . Poza pracami drogowymi wykonywane są roboty związane z budową obiektów inżynierskich takie jak: izolacje, nawierzchnie, balustrady i prace wykończeniowe oraz roboty branżowe związane z oświetleniem, kanałem technologicznym, odwodnieniem dróg, budynkiem toalet na MOP. 11 maja uzyskano pozwolenie na użytkowanie obiektu 06WD wraz z dojazdami w ciągu drogi DK19.
Zakończenie Kontraktu wraz z przekazaniem do użytkowania drogi S19 na tym odcinku planowane jest na IV kwartał 2021 roku.
S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem
Zawarcie umowy – 18 czerwca 2018 r.Wykonawca - Mosty Łódź S.A
Wartość: 286 886 390,59 zł
Termin realizacji: 34 miesiące
Na tym odcinku trasy liczącym ok. 9,0 km zaawansowanie robót wynosi około 64,80 %. Wykonano około 61,35 % warstw podbudowy z betonu asfaltowego i około 39,80 % nawierzchni, również z betonu asfaltowego. Prowadzone są prace na wszystkich obiektach inżynierskich. Na jezdni prawej mostu nad rzeką San prowadzone są prace w zakresie izolacji płyty ustroju nośnego oraz montażu wyposażenia (krawężniki, deski gzymsowe, zbrojenie kap chodnikowych). Na jezdni lewej wykonywane są kolejne segmenty przęsła nurtowego budowanego w technologii nawisowej a wykonanie tzw. zwornika zaplanowane jest na przełomie miesiąca lipca i sierpnia . Przęsło nurtowe budowane metodą nawisową jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 - przęsło nurtowe - nawisowe długość 180 m, 2. most na POW w Warszawie - przęsło nurtowe - nawisowe długości 180 m, 3. most przez rz. San w ciągu S-19 - przęsło nurtowe (nawis) - 142 m (Mosty Łódź S.A.). Aktualne procentowe zaawansowanie robót na obiekcie – 73%. Zakończenie prac na tym obiekcie planowane jest na IV kwartał 2021 roku.
S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe
Zawarcie umowy – 18 czerwca 2018 r.Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Wartość: 196 339 975,77 zł
Termin realizacji: 34 miesiące (P&B)
Fragment ten liczy ok. 6 kilometrów. Zadanie zaawansowane jest w około 90 proc. Wykonawca wykonał warstwy podbudowy oraz warstwę wiążącą z betonu asfaltowego na ciągu głównym S19 w 86 procentach. Kontynuowane są prace na obiektach mostowych. W miesiącu czerwcu Droga DK19 zostanie przeniesiona na nowo budowany obiekt mostowy WD-14 nad drogą ekspresową S19. Umożliwi to kontynuację robót na drodze ekspresowej S19 oraz rozbiórkę starej jezdni drogi krajowej nr 19. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2021 roku.
S19 na Podkarpaciu
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na sześciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł.
- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł.
- Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł.
- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł.
- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł.
- Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.
W realizacji systemem projektuj i buduj jest także odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica (10,3 km). 10 lipca 2020 r. podpisano umowę z wykonawcą robót - spółkami Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, działającymi jako spółka cywilna Mostostal Acciona S19 Tunel spółka cywilna. Od początku trwania umowy prowadzone są intensywne prace nad dokumentacją projektową. Trwają również prace geologiczne w zakresie uszczegółowienia rozpoznania podłoża gruntowego. Odcinek ma długość 10,3 km. Jednym z elementów, jaki powstanie w ramach tego odcinka, będzie tunel T1 o długości ok. 2,2 km. We wrześniu br. zgodnie z Kamieniem Milowym planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakończenie budowy zaplanowano na I połowę 2026 r.
W przygotowaniu jest ok. 74-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku. Dla dwóch odcinków (Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla) ogłoszone zostały już przetargi na realizację (Projektuj i buduj), zaś na pozostałych odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe (KP). Dużym wyzwaniem jest przeprowadzanie badań geologicznych w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie:
- S19 Babica – Iskrzynia (35,6 km) – w przygotowaniu
- S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe (10,3 km) – przetarg na realizację systemem P&B
- S19 Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km) - przetarg na realizację systemem P&B
- S19 Dukla – Barwinek (granica państwa) (18,1 km) - w przygotowaniu
Dzięki S19 Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.
Komentarze