Jak prawidłowo zmieniać biegi?
Korzystanie z manualnej skrzyni biegów może wydawać się skomplikowane. Większość kierowców jest do niej przyzwyczajona, więc używa z niej intuicyjnie. Jest to ważna umiejętność, dzięki której można zadbać o komfort swojej jazdy.
Jak wygląda zmiana biegów?
Najważniejsza jest synchronizacja w czasie obrotów silnika, sprzęgła i wrzucanie odpowiedniego biegu. Kierowca naciska sprzęgło, dzięki czemu można zmienić przełożenie. Wtedy też tarcza sprzęgłowa odłącza się od koła zamachowego, dzięki czemu możliwa jest zmiana biegów.
Podczas ruszania z miejsca sprawa wygląda prościej. Wystarczy wcisnąć sprzęgło do końca i drążkiem ustawić odpowiedni bieg. A gdy kierowca zamierza ruszyć, musi dociskać pedał gazu i popuszczać sprzęgło.
Podczas samej jazdy najpierw trzeba puścić gaz, potem docisnąć sprzęgło, a na koniec przeprowadzić lewarek na wyższy bieg. Cała operacja powinna przebiec sprawnie, by nie odczuć zmiany prędkości.
Redukcja biegu wygląda podobnie. Różnica polega jedynie na tym, że siła dłoni wychodzi tutaj z ramienia, a nie z nadgarstka.
W przypadku awarii sprzęgła wciąż jest możliwa zmiana biegów. Pomocne są wtedy synchronizatory skrzyni biegów. Podczas jazdy na pierwszy lub drugim biegu trzeba dodać gazu, puścić pedał i zdecydowanym ruchem wbić drążek w odpowiednie miejsce. Ważne jest jednak to, by nie korzystać z tej metody na co dzień, gdyż można przez to zwiększyć zużycie sprzęgła i skrzyni biegów.
Jak działa i jakie zalety ma silnik wolnossący?
Kierowca podczas wyboru samochodu zastanawia się zwykle nad tym, czy wybrać silnik wolnossący, czy raczej taki z turbodoładowaniem. Ten pierwszy zdecydowanie lepiej nadaje się do spokojnej jazdy po mieście. Drugi natomiast przydaje się w luksusowych i sportowych samochodach.
Silnik wolnossący jest znany także jako atmosferyczny. W wyniku zmniejszenia ciśnienia w środku silnika dochodzi do zasysania powietrza podczas napełniania komory spalania. Według statystyk samochód wyposażony w ten typ silnika jest w stanie przejechać bez napraw nawet do 500 tys. km.
Zaletą tego rozwiązania jest to, że przy dużych prędkościach zużycie benzyny jest znacznie mniejsze niż w przypadku silników z turbiną dynamiczną. Poza tym są doceniane przez kierowców, którym zależy na ekonomicznej i spokojnej jeździe po miejskich i lokalnych drogach, które często bywają zatłoczone. Ponadto te motory są bardziej żywotne i wytrzymane, jeśli kierowca o nie odpowiednio zadba i będzie pamiętał o regularnych wizytach i mechanika. Jazda samochodem wyposażonym w taki silnik powinna być niezbyt dynamiczna, ale nie wolno przesadzić z oszczędnością.
Podczas wyboru silnika warto zatem zastanowić się przede wszystkim nad tym, do jakich celów będzie wykorzystywany dany pojazd. Dzięki temu można znaleźć najbardziej efektywne i ekonomiczne rozwiązanie.
Jak obliczyć spalanie?
Kwestia spalania jest bardzo ważna w samochodzie, gdy chodzi o parametry eksploatacyjne pojazdu. By dowiedzieć się, ile wynosi, można wykorzystać dane testowe, wskazania komputera pokładowego, własne obliczenia. Jednak przydatny okazuje się także kalkulator spalania paliwa.
Zużycie paliwa jest wyliczane na podstawie powietrza pobranego do spalania mieszanki. Gdy chodzi o dane z testów wykonanych przez producenta, to korzysta się ze standardowych warunków. Z tego powodu wartości są niższe niż w rzeczywistości i nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.
Samemu jednak można także dokonać właściwych wyliczeń. Można do tego wykorzystać dostępne w internecie kalkulatory spalania paliwa. Potrzeba do tego jedynie paru wartości: liczba przejechanych kilometrów oraz ilość spalonego paliwa. Samodzielne wyliczanie także nie jest trudne. Wystarczy drugą wartość podzielić przez pierwszą, a potem pomnożyć przez 100. Dzięki temu można uzyskać wynik spalania.
Jeśli kierowca chce wiedzieć, ile spalił paliwa, powinien zatankować pojazd do pełna. Po zakończonej jeździe testowej ponownie musi to zrobić w ten sam sposób jak za pierwszym razem, dzięki czemu będzie wiedział, jak wiele paliwa zużył podczas jazdy.
Komentarze