Zużyte opony — jak je rozpoznać? Wskazówki, które świadczą o zużyciu opon
Dlaczego zużycie opon jest tak istotne? Niestety uszkodzone ogumienie wpływa bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Co więcej, istnieją rodzaje zużyć, które całkowicie dyskwalifikują oponę z jej obiegu. Jak w takim razie je rozpoznać i co zrobić, by nie złamać polskiego prawa? To i wiele więcej doczytasz w poniższym artykule.
Na czym polega zużycie opon?
Ogumienie to jedyna styczna część naszego auta z nawierzchnią, dlatego tak bardzo jest istotna. Niestety z czasem może się nie nadawać do użytkowania ze względu na:
• nabycie stałych uszkodzeń między innymi wybrzuszenia,• starzenie się opony,
• przekroczenie maksymalnej grubości bieżnika.
Bez wyjątku, każdy z powyższych podpunktów ma wpływ na komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo podczas jazdy.
Czym grozi jazda na zużytych oponach?
Istotną cechą każdego zestawu opon jest jego przyczepność do drogi. To głównie wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Szczególnie od tego zależy, jak dany pojazd zachowa się na drodze podczas wykonywania przeróżnych manewrów. Na przyczepność opony składa się mieszanka, z jakiej została stworzona oraz grubość bieżnika. Produktów i półproduktów, z których wykonuje się opony, jest naprawdę wiele. Dla najbardziej charakterystycznej części tzw. czarnej gumy wyróżniamy materiały takie jak sadza, kauczuk, olej oraz siarka. Po procesie wytwarzania wszystkie te produkty ulegają zmiękczeniu. Dzięki czemu w efekcie końcowym ogumienie jest bardzo elastyczne. Dodatkowo opony zimowe wyróżniają się konkretnym składnikiem, mianowicie krzemionką, która zwiększa ich przyczepność na mokrej nawierzchni. Jazda na oponach, z wykorzystanym bieżnikiem, grozi przebiciem opony oraz aquaplaningiem. Oczywiście skutkuje to utratą kontroli podczas jazdy i spowodowaniem wypadku.
Rodzaje zużyć, które całkowicie dyskwalifikuje oponę
Istnieją uszkodzenia opony, które automatycznie wykluczają ją z dalszego używania:
1. Opona z bieżnikiem poniżej 1.6 milimetra.2. Odklejanie się danych elementów.
3. Deformacja, wybrzuszenia, przecięcia.
4. Odsłonięcie elementu, na którym jest zamontowana guma na feldze.
5. "Plamy" czyli wyniszczenie od wewnętrznej strony opony.
Każdy z wymienionych rodzajów zużyć nie umożliwia naprawy opony. Z tego względu, że nie są one na tyle powierzchniowe, by użyć specjalistycznych technik naprawczych. Takie sposoby umożliwiają tylko naprawę lekkich otarć na oponach bądź naprawdę płytkie zadarcia gumy. W innych przypadkach jedynym rozwiązaniem jest pozbycie się opony.
Jak zmierzyć zużycie opon?
Według polskiego prawa można użytkować oponę z minimalną wartością bieżnika 1.6 mm. Kiedy ta wartość jest mniejsza, niestety istnieje ryzyko, że stwarzamy ogromne niebezpieczeństwo. W dodatku bieżnik danej opony powinien na całej jej powierzchni być równomiernie zużyty. Mierzenie zużycia danej opony opiera się więc na przebadaniu głębokości jej bieżnika.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika?
Istnieje kilka sposobów na to, jak sprawdzić, czy nasze opony mają odpowiednią głębokość bieżnika. Możemy skorzystać z bardziej profesjonalnego sprzętu, który dokładniej zbada, w jakim stopniu opona jest uszkodzona. Bądź wykorzystać do tego wzrok lub elementy, który każda ma w swoim domu.
Mierzenie za pomocą głębokościomierza
Głębokościomierz bieżnika opon to urządzenie, które można nabyć w każdym salonie samochodowym. Zakup urządzenie może znacznie ułatwić życie. Sprzęt pozwala na precyzyjny pomiar głębokości bieżnika w dowolnym miejscu opony, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Mierzenie za pomocą monety
W przypadku braku specjalistycznego sprzętu istnieje możliwość określenie głębokości rowków bieżnika z pomocą zwykłej monety. Kiedy jest to opona letnia, najlepiej użyć monety o nominale 2 gr, koroną orła w dół. W momencie, kiedy cała korona jest widoczna, oznacza to, że należy wymienić oponę. Analogicznie postępuje się w przypadku opony zimowej, tym razem z monetą o nominale 5 zł. Jeżeli cały wewnętrzny krążek, w chwili włożenie do rowka bieżnika, wystaje, powinno się zakupić nową oponę.
Minimalna wysokość bieżnika — TWI
Najprostszym sposobem skontrolowania głębokości bieżnika jest sprawdzanie specjalnych znaczników TWI. TWI — Tread Wear Indicator, czyli małe gumowe paski o grubości 1.6 mm. TWI zawsze jest umieszczany na dnie rowków bieżnika. Dlatego zrównanie wysokości bieżnika z tym wskaźnikiem oznacza graniczne zużycie danej opony. Niekiedy symbol może przedstawiać logo producenta czy symbol trójkąta.
Co ma wpływ na zużycie opony?
Każda opona, czy letnia, czy zimowa czy w końcu wielosezonowa ma swój okres użytkowania. Jednakże niektóre działania znacznie mogą przyśpieszyć pojawiające się na jej powierzchni uszkodzenia. Wszystko zależy od stanu biernika. W momencie, gdy największe zużycie da się zauważyć w środkowej części bieżnika. Dla kierowcy może to oznaczać, że samochód poruszał się ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach. W przypadku większego zużycia brzegów może to być skutkiem zbyt niskiego ciśnienie. Za inną przyczynę podaje się również nieodpowiedni styl jazdy, w tym zbyt agresywne pokonywanie zakrętów. Rozróżnia się liczne uszkodzenia samego bieżnika między innymi: zdeformowanie, naderwanie gumy lub faliste zużycie.
Komentarze