Kształcenie dzieci w podmiocie leczniczym a nieobecność w szkole

Image

Uczeń przez 30 dni będzie realizował obowiązek szkolny w szkole przyszpitalnej. W jaki sposób oznaczać nieobecność uczennicy? Czy taka nieobecność jest nieobecnością usprawiedliwioną czy należy to traktować jako zwolnienie z zajęć? Jak traktować taką nieobecność przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej?

Odpowiedź:

Uczeń staje się uczniem szkoły specjalnej zorganizowanej w podmiocie leczniczym po przyjęciu do tego podmiotu. A zatem jego pobyt w podmiocie leczniczym nie powinien być traktowany w szkole macierzystej jako nieobecność - rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. 2017 poz. 1654 ze zm.).

Uzasadnienie:

Kształcenie dzieci przebywających w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej regulują przepisy rozporządzenia MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. 2017 poz. 1654 ze zm.), zgodnie z którymi przedszkola specjalne, szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne specjalne, zorganizowane w podmiotach leczniczych, zapewniają dzieciom i młodzieży kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, organizowane w czasie uzgodnionym z kierownikiem podmiotu lub ordynatorem oddziału szpitalnego. Należy zauważyć, że przepis § 14 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 poz. 1646 ze zm.), wskazuje, że szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen ucznia. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych odpowiednio w księdze uczniów, księdze słuchaczy, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów semestralnych, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności, protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, protokołach zebrań rady pedagogicznej, informacji o wyniku egzaminu ósmoklasisty albo o zwolnieniu z tego egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, informacji o wyniku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, informacji o wyniku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z danej części egzaminu, a także innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi. Dyrektor szkoły zorganizowanej w podmiocie leczniczym przesyła dyrektorowi szkoły, do której dziecko wraca, pisemną informację o wynikach nauczania i zachowaniu, uzyskanych przez dziecko w czasie pobytu w szkole specjalnej (§ 14 ust. 8 ww. rozporządzenia), w tym dotyczącą frekwencji. A zatem nieobecności w szkole macierzystej wynikające z pobytu ucznia w szpitalu powinno się traktować jako obecności na zajęciach organizowanych w szkole po potwierdzeniu przebywania ucznia w podmiocie leczniczym przez dyrektora placówki.

Zapamiętaj:

Kształcenie w szkole zorganizowanej w podmiocie leczniczym jest formą realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez ucznia, zatem ww. informacje przekazane przez dyrektora szkoły specjalnej powinny być uwzględniane przy ustalaniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przez nauczycieli prowadzących poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania przez wychowawcę klasy.

Przeczytaj też:

Jak obliczyć pensum nauczyciela realizującego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz rewalidacyjne

Komu przydzielać zajęcia specjalistyczne

Podstawa prawna

• Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. 2017 poz. 1654 ze zm.),

• Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 poz. 1646 ze zm.).

Jacek Miklasiński

kadrydlaoswiaty.wip.pl

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =