Za nami V Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne. Kto okazał się najlepszy?
To był niezwykły festiwal talentów, twórczości, która wypłynęła wprost z serc artystów, pasjonatów słowa mówionego i obrazu zaklętego w gestach i ruchach scenicznych…
Od 16 do 19 września w Miejskim Domu Kultury odbywały się V Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne. Przez ten czas obejrzano dziewięć przedstawień teatralnych.
Na deskach MDK prezentowały się teatry z różnych stron Polski, m.in. z: Radomia, Warszawy, Dębicy, Lublina. Występy teatralne były oceniane przez Komisję Artystyczną, w skład której weszli: Modest Ruciński – przewodniczący, Joanna Holcgreber, Katarzyna Maternowska, Łukasz Drewniak. W ramach imprezy zostały przeprowadzone otwarte rozmowy warsztatowe z uczestnikami.
Po burzliwych, aczkolwiek pełnych pozytywnych emocji obradach, jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
4 wyróżnienia II drugiego stopnia po 400 zł każde dla:
Aleksandry Czubińskiej z Teatru Krzyk z Maszewa za gęstą, energetyczną rolę w spektaklu Hej, Ty!
Nikoli Palej z Teatru Krzyk z Maszewa za wirtuozerię ruchu, ciała i głosu w spektaklu Hej, Ty!
Beaty Ziętkowskiej za opartą na skupieniu i wewnętrznym krzyku rolę Babci (debiut!) w spektaklu Pustostan Teatru NP ze Środy Wielkopolskiej.
Agnieszki Kaźmierczak za rolę matki rozdartej między obowiązkiem i desperacją w spektaklu Pustostan Teatru NP ze Środy Wielkopolskiej.
2 wyróżnienia I stopnia po 700 zł każde:
Przyznane zostały:
Grzegorzowi Nawrockiemu za brawurowe i inteligentne, chytrze podważające obowiązującą narrację historyczną, wykonanie monodramu Monolog oportunisty na podstawie prozy Kornela Filipowicza w reżyserii Marii Kowalik.
Anecie Ćwieluch za jakość pracy instruktorskiej, wybór tematu spektaklu i prowadzenie młodzieży aktorskiej z Teatru Dziewiątka, który zaprezentował na festiwalu Wyspę Chudych.
3 nagrody główne Festiwalu Relacje
Nagroda III w wysokości 1 tys. zł popłynęła do Alicji Wojnarowskiej z Dębicy za monodram A w reżyserii Dominiki Migoń.
Jury dostrzegło wrażliwość i świadomość młodej aktorki zderzającej się z tematem choroby, śmierci i zapominania, a także urodę plastyczną spektaklu i perfekcyjną kontrolę reżyserki nad scenicznymi znakami.
Nagroda II w wysokości 2 tys. zł przyznana została Teatrowi Kąt z Jarosławia za spektakl Poobiednie igraszki wg dramatu Romy Mahieu w reżyserii Pawła Sroki.
Doceniono zespołowość gry aktorów i ich skupienie na budowanej przez realizatorów metaforze autorytarnego systemu, w którym dzieci nasiąkają złem, bo złe jest wszystko wokół nich: rodzina, społeczność, polityka.
Nagroda I w wysokości 3 tys. zł przekazana została Teatrowi Reduta Śląska z Chorzowa za przedstawienie Przycisk (scenariusz Sandra Staletowicz, reżyseria: Iwona Woźniak).
Jury było pod wrażeniem skali rozmowy z rzeczywistością, jaką przeprowadził dwupokoleniowy zespół z Chorzowa, pokazując w konwencji social fiction racje starych ludzi dyskutujących o eutanazji. W zderzeniu postaw i światopoglądów weterani sceny z Reduty Śląskiej przyglądają się umierającym wartościom, dają głos odchodzącemu światu, który w ich wykonaniu potrafi się jeszcze spektakularnie bronić.
Nagrodę Publiczności otrzymał Teatr Dziewiątka z Lubania za spektakl Wyspa Chudych.
Komentarze