Sanepid przeprowadził kontrolę 285 obiektów z żywnością

Na terenie województwa podkarpackiego, w okresie od 29 czerwca do 2 sierpnia br., Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 285 obiektów żywnościowo- żywieniowych. Skontrolowano: 69 restauracji, 10 barów, 8 stołówek, 54 zakładów małej gastronomii (np. food trucków, ruchomych punktów gastronomicznych), 12 wytwórni ciast i lodów, 27 automatów do produkcji lodów, 105 innych obiektów żywnościowo- żywieniowych (takich jak: obóz harcerski, agroturystyka, dom weselny, kawiarnie, punkty sprzedaży żywności np. lodów gałkowych, stoiska ze sprzedażą serów regionalnych).
Stwierdzono szereg uchybień, a wśród nich:
- gromadzenie brudnego sprzętu produkcyjnego w umywalce do mycia rąk,- brak środka do mycia rąk i ręcznika jednorazowego użycia przy umywalce do mycia rąk,
- brudne i niesprawne urządzenia chłodnicze,
- brak odzieży ochronnej pracowników,
- brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno – epidemiologicznych osób pracujących w styczności z żywnością,
- brak osłon u personelu ust i nosa podczas obsługi klienta,
- nieprawidłowe przechowywanie żywności nietrwałej mikrobiologicznie,
- wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia i po upływie daty minimalnej trwałości,
- brak zapisów potwierdzających utrzymywanie instrukcji i procedur opracowanych w ramach systemu HACCP,
- niewłaściwy stan sanitarno- techniczny ścian i sufitów w pomieszczeniach produkcyjnych zakładu,
- brak osłony na punkcie świetlnym w pomieszczeniu kuchni właściwej,
- zniszczona powierzchnia stolarki okiennej w pomieszczeniu kuchni właściwej (z widocznymi odpryskami farby),
- niewłaściwy stan sanitarno- techniczny zaplecza kuchennego (ubytki płytek w posadzce),
- zniszczone, skorodowane półki w lodówce usytuowanej w pomieszczeniu magazynowym,
- zniszczone schody przy wejściu do zakładu (z ubytkami płytek),
- niewłaściwy stan sanitarno- techniczny wanny do obróbki brudnej warzyw i owoców,
- zniszczone szafki kuchenne, suszarka w pomieszczeniu zmywalni,
- nieprawidłowe przechowywanie naczyń wielokrotnego użytku,
- w użyciu naczynia stołowe z ubytkami,
- niewłaściwy stan techniczny urządzenia chłodniczego na napoje (skorodowane, zniszczone),
- brak aktualnego wyniku badania wody używanej w zakładzie,
- brak udokumentowanych szkoleń personelu zakładu z zakresu higieny,
- nieprzestrzeganie wymagań higienicznych,
- brak zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem potraw gotowych umieszczonych w urządzeniu chłodniczym,
- brak wyników badań laboratoryjnych potwierdzających właściwą jakość zdrowotną serwowanych potraw (niezgodność z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych),
- brak do wglądu dokumentu potwierdzającego wywóz nieczystości płynnych,
- brak ekranów zatrzymujących owady w oknach otwieranych,
- brak bieżącej ciepłej i zimnej wody w obiekcie,
- brak segregacji asortymentowej w urządzeniu chłodniczym,
- brak do wglądu dokumentu potwierdzającego odbiór zużytego tłuszczu smażalniczego,
- niewłaściwe postępowanie z odpadami komunalnymi,
- brak do wglądu decyzji zatwierdzającej zakład (ruchomy punkt gastronomiczny),
- naczynia do przygotowywania mieszanki do lodów przechowywane w umywalce do mycia rąk,
- środki spożywcze przechowywane bezpośrednio na posadzce,
- nieprawidłowe mycie i płukanie gałkownicy do lodów.
W zakładach, w których stwierdzono zły stan sanitarno- porządkowy lub inne nieprawidłowości 18 osób winnych stwierdzonych zaniedbań ukarano grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 3100 zł. Wydano 12 decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie usterek technicznych.
Komentarze